- - -
Ub 706 med röda glas för strålkastarna skall väl växla in ett par vagnar längst bak i mitt tåg mot Stockholm.
Ser ut som en tidningsvagn. Kan det vara X44 som du reste med?
Xt 44 skulle enligt kommunickan göra uppehåll 10.04 - 10.08. Det stämmer inte alls med skuggornas riktning på bilden. Det ser ut att vara eftermiddag, kanske någon gång mellan tretiden och femtiden. Jag tvivlar också på att SJ skulle välja att koppla in dessa vagnar i ett expresståg, och även på att ett expresståg skulle ha elva vagnar vid den tiden.
Misstankarna går i stället till snt 422, eller möjligen 722 eller 414.
Snt 422 var under nästan hela tidtabellsperioden 1969/70 (tdt 169) det enda dagsnälltåget Göteborg - Stockholm via Katrineholm och skulle stanna i Hallsberg 15.03-15.12.
Snt 722 gick Göteborg - Stockholm via Västerås med uppehåll i Hallsberg 14.45-14.54.
Snt 414 slutligen var sommarsnälltåget "Västkusten" Göteborg - Stockholm med vagnar även från Malmö (Västkustbanan) och Strömstad (inkopplade i Herrljunga). Uppehåll i Hallsberg 17.47-17.51.
Enligt vagnförteckningsbilagan skulle inga kursvagnar kopplas in i Hallsberg i något av de tre alternativa tågen. Men återgående tidningsvagn och kanske låsta passagerarvagnar kunde förstås kopplas in i vilket tåg som helst, med tillräckligt långt uppehåll i Hallsberg. P g a kort uppehåll känns 414 mindre troligt. 422 känns som det troligaste alternativet. Det verkar onödigt att köra ett så pass långt tåg på den enkelspåriga omvägen norr om Mälaren.