In i Hallsberg (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Friday, April 10, 2020, 20:12 (1470 dagar sedan)

På väg från Göteborg när tåget rullade in i Hallsberg gällde det att vara beredd med kameran. Då kunde man får en bildserie som den nedan. Den 7 september 1969.

[image]
Vid första stallcirkeln stod lite mer udda fordon.

[image]
Vid den andra stod D-, Da och Mg-lok.

[image]
Bland annat Du 202.

[image]
Denna gamla hjälpvagn an ha varit en DC1b.

[image]
Detta plogfordon var någon slags föregångare till Tb/Tc

[image]
Rad av ånglok på väg till Vislanda. Här tre S10 (fd SWB) och två K4.

[image]
Samma ångloksraD.

[image]
Ub 706 med röda glas för strålkastarna skall väl växla in ett par vagnar längst bak i mitt tåg mot Stockholm.
/tell

In i Hallsberg

av Alex, Friday, April 10, 2020, 21:34 (1469 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ser ut som en tidningsvagn. Kan det vara X44 som du reste med?

In i Hallsberg

av Hans Broman, Saturday, April 11, 2020, 11:48 (1469 dagar sedan) @ Alex

- - -
[image]
Ub 706 med röda glas för strålkastarna skall väl växla in ett par vagnar längst bak i mitt tåg mot Stockholm.

Ser ut som en tidningsvagn. Kan det vara X44 som du reste med?

Xt 44 skulle enligt kommunickan göra uppehåll 10.04 - 10.08. Det stämmer inte alls med skuggornas riktning på bilden. Det ser ut att vara eftermiddag, kanske någon gång mellan tretiden och femtiden. Jag tvivlar också på att SJ skulle välja att koppla in dessa vagnar i ett expresståg, och även på att ett expresståg skulle ha elva vagnar vid den tiden.

Misstankarna går i stället till snt 422, eller möjligen 722 eller 414.
Snt 422 var under nästan hela tidtabellsperioden 1969/70 (tdt 169) det enda dagsnälltåget Göteborg - Stockholm via Katrineholm och skulle stanna i Hallsberg 15.03-15.12.
Snt 722 gick Göteborg - Stockholm via Västerås med uppehåll i Hallsberg 14.45-14.54.
Snt 414 slutligen var sommarsnälltåget "Västkusten" Göteborg - Stockholm med vagnar även från Malmö (Västkustbanan) och Strömstad (inkopplade i Herrljunga). Uppehåll i Hallsberg 17.47-17.51.

Enligt vagnförteckningsbilagan skulle inga kursvagnar kopplas in i Hallsberg i något av de tre alternativa tågen. Men återgående tidningsvagn och kanske låsta passagerarvagnar kunde förstås kopplas in i vilket tåg som helst, med tillräckligt långt uppehåll i Hallsberg. P g a kort uppehåll känns 414 mindre troligt. 422 känns som det troligaste alternativet. Det verkar onödigt att köra ett så pass långt tåg på den enkelspåriga omvägen norr om Mälaren.

In i Hallsberg

av Alex, Saturday, April 11, 2020, 17:16 (1469 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har ändå för mig att X44 regelmässigt gick med två tidningsvagnar men det gick först i tåget så det var en dålig gissning.Mycket tyder på att det var S422.

In i Hallsberg

av tobbe, Friday, April 10, 2020, 23:26 (1469 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kort fråga: Var i Hallsberg är Ub-loket fotat? Känner igen vägbron men byggnaden bakom? Var fanns den nivåskillnaden vid bron, kan inte påminna mig att jag sett detta vid mina flertal besök och även i tjänsten som tågmästare då man under väntetiden tog en promenad mot stallen för att kolla fordonen innan återfärden mot huvudstaden. Till sist härliga nostalgivibbar och härliga minnen anno datsumal:-P :-P :-P
tobbe

In i Hallsberg

av IH, Saturday, April 11, 2020, 08:26 (1469 dagar sedan) @ tobbe

Det är väl bron väster om stationen. Tegelhuset med sågtandstak är rivet.

In i Hallsberg

av Mats Björkelund, Saturday, April 11, 2020, 09:00 (1469 dagar sedan) @ tobbe

Husen måste ha rivits någon gång mellan 1969 och 1984 för så här såg det ut uppe från bron 1984:

Hallsberg 1984

/Mats B

In i Hallsberg

av Anders.k., Sunday, April 12, 2020, 13:26 (1468 dagar sedan) @ Gåård

Det är ju firman "AB Joh .Thermaenius och son" lokaler som järnvägen har ätit upp allt eftersom , flyttade till Hallberg 1868 enligt Wikipedia .
Dom tillverkade främst Tröskverk , slogs ihop med Arvikaverken och blev senare uppköpta av Volvo.

Filmarkivet

Länken går till filmarkivet som visar när ett Tröskverk lastas i Hallsberg 1916 , man ser bla en vy längs med deras fabriksbyggnad längs järnvägen.


M.V.H Anders.k.

P.S
Jag har inte orkat pilla på tangentbordet så att denna firmas namn blivit rättstavat i mitt inlägg.

I Hallsberg

av Thomas Tell, Saturday, April 11, 2020, 10:41 (1469 dagar sedan) @ Thomas Tell

I norr stod en del fordon som var intressanta.
[image]
Tjv 614048 fd EF1 8719 fd CHJ 174

[image]
Bgv ID 3ts 662 fd EF1 8701 fd MSJ 118

[image]

[image]

[image]

[image]
Till slut en bild på mitt långa tåg bestående av minst 11 vagnar. Sist de två från Hallsberg.
/tell

I Hallsberg

av tobbe, Saturday, April 11, 2020, 18:33 (1469 dagar sedan) @ Thomas Tell

Huset bakom finkan på bild 2 innehåller idag Hallsbergs modelljärnvägsutställning och huset där taket skymtar bakom är det s.k. Bööska huset.
tobbe;-) ;-) ;-)

I Hallsberg

av Stig Lagergren, Saturday, April 11, 2020, 21:53 (1468 dagar sedan) @ tobbe

Huset bakom finkan på bild 2 innehåller idag Hallsbergs modelljärnvägsutställning och huset där taket skymtar bakom är det s.k. Bööska huset.
tobbe;-) ;-) ;-)

Bergööska huset heter det, museum numera. Där växte Carl Larssons fru Karin upp.

I Hallsberg

av tobbe, Saturday, April 11, 2020, 22:30 (1468 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja,så heter det och inget annat. Hjärnsläpp??:-D :-D
tobbe

In i Hallsberg

av Stig Lagergren, Saturday, April 11, 2020, 15:34 (1469 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tänk att det fanns så mycket intressant på så kort sträcka. Och att du hann med att fånga det på bild. Mycket fina bilder!