Vinter i Läggesta 1985, bild (Bana)

av Ulfe, Saturday, April 11, 2020, 09:57 (1475 dagar sedan)

Bilden är tagen mot Åkershållet.

[image]

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Olle E, Saturday, April 11, 2020, 13:25 (1475 dagar sedan) @ Ulfe

Känns otroligt länge sedan...

Vinter i Läggesta 1985, bild

av V1, Saturday, April 11, 2020, 13:51 (1475 dagar sedan) @ Ulfe

Är det E20 man ser?
Är bilden tagen ungefär under dagens järnvägsbro?

Mvh Erik

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Leif B, Saturday, April 11, 2020, 14:49 (1475 dagar sedan) @ V1

Är det E20 man ser?
Är bilden tagen ungefär under dagens järnvägsbro?

Mvh Erik

Ja.

Ja, ungefär. Fotografen måste t o m stått lite öster om dagens järnvägsbro, mellan denna och stationshuset med stationshuset bakom ryggen. På Eniros [link= https://kartor.eniro.se/m/OyDcb]historiska flygfoton kan man t o m ana 2-3 godsvagnar på kajspåret[/link].

Vinter i Läggesta 1985, bild

av V1, Saturday, April 11, 2020, 23:21 (1474 dagar sedan) @ Leif B

Tack för svar.
Jag har undrat hur järnvägen har gått till Åkers styckebruk.
Nu klarnade det.

Mvh Erik

Vinter i Läggesta 1985, bild

av PeO, Saturday, April 11, 2020, 15:29 (1475 dagar sedan) @ V1

Är det E20 man ser?
Mvh Erik

Mnjaa, ska man vara petig var det E3.
Då ,kommer nästa fråga för det allt luddigare minnet. Var motorvägen byggd innan namnbytet på vägen?
Det lär ha varit enda motorvägen, där trafiken minskat, (efter att nya järnvägen öppnat)

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Hans Broman, Saturday, April 11, 2020, 16:01 (1475 dagar sedan) @ PeO

Är det E20 man ser?
Mvh Erik

Mnjaa, ska man vara petig var det E3.
Då ,kommer nästa fråga för det allt luddigare minnet. Var motorvägen byggd innan namnbytet på vägen?
Det lär ha varit enda motorvägen, där trafiken minskat, (efter att nya järnvägen öppnat)

E3 bytte namn till E20 år 1992. Motorvägen förbi Läggesta byggdes inte förrän sista tåget hade gått mellan Läggesta och Åkers styckebruk. 7 januari 1994 var sista trafikdagen där. Så småningom öppnades Svealandsbanan för trafik, den 9 juni 1997.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Olle E, Saturday, April 11, 2020, 16:45 (1475 dagar sedan) @ PeO

Är det E20 man ser?
Mvh Erik

Mnjaa, ska man vara petig var det E3.
Då ,kommer nästa fråga för det allt luddigare minnet. Var motorvägen byggd innan namnbytet på vägen?
Det lär ha varit enda motorvägen, där trafiken minskat, (efter att nya järnvägen öppnat)

Med ökande trafik i och kring Stockholm är det inte orimligt att tänka sig att genomgående trafik i möjligaste mån undviker E20.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Hans Broman, Saturday, April 11, 2020, 21:47 (1475 dagar sedan) @ Olle E

Är det E20 man ser?
Mvh Erik

Mnjaa, ska man vara petig var det E3.
Då ,kommer nästa fråga för det allt luddigare minnet. Var motorvägen byggd innan namnbytet på vägen?
Det lär ha varit enda motorvägen, där trafiken minskat, (efter att nya järnvägen öppnat)


Med ökande trafik i och kring Stockholm är det inte orimligt att tänka sig att genomgående trafik i möjligaste mån undviker E20.

Genomgående trafik? Om du tänker på biltrafik från t ex Värmland, Närke eller norra Västergötland till norra Storstockholm så stämmer det säkert att dessa bilister kör norr om Mälaren och inte via Läggesta (och så har det väl "alltid" varit). Men det gäller knappast trafik till södra Storstockholm.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av LasseE, Sunday, April 12, 2020, 09:25 (1474 dagar sedan) @ Hans Broman

Genomgående trafik? Om du tänker på biltrafik från t ex Värmland, Närke eller norra Västergötland till norra Storstockholm så stämmer det säkert att dessa bilister kör norr om Mälaren och inte via Läggesta (och så har det väl "alltid" varit). Men det gäller knappast trafik till södra Storstockholm.

Många som kör E4:an söderifrån via Norrköping och norrut genom Uppland tar hellre väg 55 för att slippa Storstockholm. Detta gäller framför allt den tunga trafiken.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Hans Broman, Sunday, April 12, 2020, 12:05 (1474 dagar sedan) @ LasseE

Genomgående trafik? Om du tänker på biltrafik från t ex Värmland, Närke eller norra Västergötland till norra Storstockholm så stämmer det säkert att dessa bilister kör norr om Mälaren och inte via Läggesta (och så har det väl "alltid" varit). Men det gäller knappast trafik till södra Storstockholm.


Många som kör E4:an söderifrån via Norrköping och norrut genom Uppland tar hellre väg 55 för att slippa Storstockholm. Detta gäller framför allt den tunga trafiken.

Javisst. Men frågan handlade om hur trafiken på E3/E20 förbi Läggesta kan ha påverkats av Svealandsbanans tillkomst, och då spelar det ingen roll hur trafiken Norrköping - Uppsala fördelar sig på alternativen E4 och riksväg 55.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av PeO, Sunday, April 12, 2020, 12:17 (1474 dagar sedan) @ Hans Broman

@ Hans Den trafik som tar 55:an gick aldrig på E3 den aktuella sträckan. Att det gått oproportionerligt mycket tradare på sträckan Norrköping - Strängnäs såg jag ofta.
@ Lasse Att välja E18 framför E3/E20 var nog vanligare innan motorvägen Eskilstuna-Södertälje byggdes, eftersom Arboga (i alla fall Köping)-Stockholm tidigare byggts om till motorväg/motortrafikled. Jag väljer den vägen om jag inte ska till södra delarna, och måste ha bilen med (för arbete, med alla verktyg och materiel) Som jag hört, var det framför allt arbetspendlare från Sme'tuna/Strängnäs som började åka tåg, när nya banan öppnat och restiderna minskade drastiskt.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av Hans Broman, Sunday, April 12, 2020, 12:27 (1474 dagar sedan) @ PeO

@ Hans Den trafik som tar 55:an gick aldrig på E3 den aktuella sträckan. Att det gått oproportionerligt mycket tradare på sträckan Norrköping - Strängnäs såg jag ofta.
- - -

Javisst. Men jag menar att utvecklingen av trafiken på 55:an inte har ett dugg att göra med vår fråga i den här tråden, om biltrafiken förbi Läggesta.

Vinter i Läggesta 1985, bild

av montfrooij, Wednesday, April 15, 2020, 10:07 (1471 dagar sedan) @ Ulfe

Beautiful image!