Platsfråga (Fotografier/bildfrågor)

av David Sohlberg, Wednesday, April 15, 2020, 21:00 (1444 dagar sedan)

Bland många intressanta bilder i Digitalt museum finns den här föreställande SJ S5 1895. Fotograf anges vara Lennart Welander och tidpunkt 'cirka 1961'.

Men var är vi? Och vad har hänt med loket? En armatur är krökt och den andra saknas.

Bilden

Platsfråga

av Bobo L, Wednesday, April 15, 2020, 22:02 (1444 dagar sedan) @ David Sohlberg

Ktl-brygga med betong(?)stolpar i bakgrunden. I så fall på GDG-nätet, och maskinen är ju också en fd BJ-maskin. Annars i Rimbo.

Ett rundstall i bakgrunden.

Gävle?

Falun? (Näe, inte Falun väl?)

Ludvika (fel väderstreck för stallet, väl?)

Åmål?

inte Mellerud (fel väderstreck för lokstallet, väl?)

Gbg nånstans?

Nummerskylten på hyttsidan saknar individmärkning.

Nära intill maskinen ett decauville-spår. Alltså troligen en kolbrygga bakom ryggen på fotografen.

Loket ser delvis nedkopplat, eller skadat, ut.

En personvagn eller tj-vagn står kopplad(?) mot lokets framände. Fotstegen syns.

Till höger om ktl(?)-stolpen syns en avlägsen silhuett av en industri(?)byggnad.

Fotografen har solen in snett från vänster, och solen står högt. Alltså finns söder någonstans framför, snett till vänster eller snett höger framför fotografen, beroende på klockslag.

Lokstallet ligger alltså med vändskiva mm ungefär SO, S eller SV om rundstallsbyggnaden.

Tja, nån med lokalkännedom på de nämnda platserna kanske vet mer?

Platsfråga

av Christian, Wednesday, April 15, 2020, 22:11 (1444 dagar sedan) @ Bobo L

Jag skulle säga Falun, jämför med denna flygbild från ca 1960
Flygbild

Platsfråga

av Ola Almquist, Wednesday, April 15, 2020, 22:35 (1444 dagar sedan) @ Christian

Jag skulle säga Falun, jämför med denna flygbild från ca 1960
Flygbild

Jag skulle däremot säga Sävenäs. Vad jag förstått har det legat en kolbrygga på denna plats.
Flygbild

EDIT: I vänstra kanten av denna bild, där det presenningstäckta magasinet (beredskapsförrådet?) står.

/Ola

Platsfråga

av Rasmus Axelsson, Wednesday, April 15, 2020, 22:40 (1444 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag skulle däremot säga Sävenäs. Vad jag förstått har det legat en kolgård på denna plats.
Flygbild

Jag funderade också på Sävenäs och särskilt när det här påstås att loket var i Göteborg vid ungefär samma tidpunkt. Det som ser ut som en betongstolpe i bakgrunden, är nog snarare en skorsten.

Platsfråga

av Ola Almquist, Wednesday, April 15, 2020, 22:45 (1444 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag skulle däremot säga Sävenäs. Vad jag förstått har det legat en kolgård på denna plats.
Flygbild

Jag funderade också på Sävenäs och särskilt när det här påstås att loket var i Göteborg vid ungefär samma tidpunkt.

Ja, det var i alla fall på 5 ms omkring 1960.

Det som ser ut som en betongstolpe i bakgrunden, är nog snarare en skorsten.

Skorsten, ja absolut. Det fanns två stycken i den riktningen vad jag kan se.

/Ola

Platsfråga

av A.Svenson, Thursday, April 16, 2020, 00:27 (1444 dagar sedan) @ Ola Almquist

Loket står utan tvivel i kolgården på Sävenäs lokstation. Såväl baksidan på ångloksstallet (av svaga själar kallat dieselstallet) som vedbodens gavel är för en sävenäsare lätt igenkända. Skorstenen befinner sig inne på ”Kulan” (SKF).

Förutom att ha fått stryk så är loket dessutom nedkopplat. Misshandeln var inte värre än att loket fortfarande existerar som BJ Y3 106.

Hlsn.
A.Svenson

Platsfråga

av Hans B Keller, Thursday, April 16, 2020, 01:32 (1444 dagar sedan) @ A.Svenson

S5 1895 var på slutet i tjänst och placerad på Göteborg N (fd BJ Göteborg B:s).
Foton finns med loket under ånga så sent som 1956. Sedan avställt, konserverat
och inställt i lokhuset i Sunnanå vid Mellerud. Efter slopning drogs det till Östersund för skrotning
och stod sedan i Åskott några år. Sändes sedan till Vislanda där det räddades av
Jack Hammarström och P-G Sjöberg för det blivande JÅÅJ. Kom till Åmål våren
1976 och kunde efter revision tas under ånga i november 1978. Under sista BJ-tiden var
loket som BJ Y3 106 placerat i Åmål och användes bla på fd ÅmÅJ.

Platsfråga

av David Sohlberg, Thursday, April 16, 2020, 07:39 (1443 dagar sedan) @ Hans B Keller

S5 1895 var på slutet i tjänst och placerad på Göteborg N (fd BJ Göteborg B:s).
Foton finns med loket under ånga så sent som 1956. Sedan avställt, konserverat
och inställt i lokhuset i Sunnanå vid Mellerud. Efter slopning drogs det till Östersund för skrotning
och stod sedan i Åskott några år. Sändes sedan till Vislanda där det räddades av
Jack Hammarström och P-G Sjöberg för det blivande JÅÅJ. Kom till Åmål våren
1976 och kunde efter revision tas under ånga i november 1978. Under sista BJ-tiden var
loket som BJ Y3 106 placerat i Åmål och användes bla på fd ÅmÅJ.

Fantastiskt. Tack alla!

Jo, loket överlevde och återfinns hos JÅÅJ. Det är inte ofta loket kommer utanför lokstallet numera, men här är en bild från senaste tillfället den 19 augusti 2017.

[image]


Tanken med genomgången av Digitala arkivet är att få tag i pusselbitar kring historiken på JÅÅJs fordon så det kommer säkert fler frågor.

/DS

Platsfråga

av Sune Nylén, Thursday, April 16, 2020, 08:54 (1443 dagar sedan) @ Hans B Keller

Det var nog det sista ångloket som var i tjänst på Gbg Norra, där jag tog en bild 1957. När lokstationen var nedlagd tog jag flera söndagspromenader längs bangården och fotade. Där var då dödstyst. Loket stod då inställt i elstallet och jag var inne och försökte ta en del mått för ev. modellbygge. Såg för en tid sedan mina mått i en anteckningsbok. En Åt och en N3 stod vid stora kolhögen.