Banarbete, Tullinge-Tumba 1985, 6 bilder (Bana)

av Ulfe, Friday, April 17, 2020, 07:22 (1442 dagar sedan)

Några bilder tagna efter ett spårbyte mellan Tullinge och Tumba, jag vet inte åt vilket håll bilderna är tagna.
[image]
Insamling av de gamla rälerna efter spårbyte.

[image]

[image]

[image]
Det var antagligen träsyllar med Heybackbefästning före spårbytet, se bortre spåret.
Det ser ut som om flera klämmor fattas

[image]

[image]
2 dagar senare ser spåret klart och trafikerat ut.

Banarbete, Tullinge-Tumba 1985, 6 bilder

av Överkörmästaren, Friday, April 17, 2020, 08:25 (1442 dagar sedan) @ Ulfe

Ser ut att vara nedspåret de jobbar på. Men är inte åtminstone näst sista bilden mellan Tullinge och Blickan?

Banarbete, Tullinge-Tumba 1985, 6 bilder

av Alex, Friday, April 17, 2020, 08:59 (1442 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ser ut att vara nedspåret de jobbar på. Men är inte åtminstone näst sista bilden mellan Tullinge och Blickan?

Ja, bilden är tagen på raksträckan mellan Tullinge och nuvarande Flemingsbergs station. Vägviadukten bakom X1:an är Västerhaningevägen ut mot Riksten

Banarbete, Tullinge-Tumba 1985, 6 bilder

av Ulfe, Friday, April 17, 2020, 09:59 (1442 dagar sedan) @ Alex

Ser ut att vara nedspåret de jobbar på. Men är inte åtminstone näst sista bilden mellan Tullinge och Blickan?


Ja, bilden är tagen på raksträckan mellan Tullinge och nuvarande Flemingsbergs station. Vägviadukten bakom X1:an är Västerhaningevägen ut mot Riksten

Tack för båda svar! Jag antar att de andra är tagna mellan Tullinge och Tumba enl. anteckningarna? Om det är nerspåret som är bytt så är bilderna tagna mot öster utom den andra som är mot väster. Udda kontaktledningsstolpe nr.80, på bilden med X1-an.

Banarbete, Tullinge-Tumba 1985, 6 bilder

av Sven Bårström, Saturday, April 18, 2020, 16:23 (1441 dagar sedan) @ Ulfe

Jag kommer inte ihåg hur detta spårbyte genomfördes, och man kan inte se hela processen på de fina bilderna. Men bytet är genomfört något innan de moderna spårbytestågen anskaffades. I april månad (då bytet ägde rum) behövde man inte befara alltför stora variationer i rälstemperaturen. Därför kunde man ta bort många av HB-befästningarnas klämmor i förväg och ändå trafikera spåret med nedsatt hastighet. Så det handlar absolut inte om ett defekt spår utan erforderlig rälsbefästning. Det nya spåret ballasterades delvis i en första omgång varefter man kunde trafikera det med måttlig hastighet. Sedan gjorde man en ballastkomplettering och slutlig spårlägesjustering.
Bilderna med Tc-loket och O-vagnarna visar upplastningen av de gamla rälerna. På en av bilderna ser det av ballastens ljusgrå färg ut som om spåret bara bytts på vissa delsträckor.
Spårbytestekniken har självklart varierat mycket genom åren, alltifrån manuellt byte av alla sliprar och räler via spårspannbyten till byten med spårbyteståg.
Sven B