Utedass (Byggnad)

av Tommy Texius, Friday, April 17, 2020, 16:03 (1469 dagar sedan)

[image]

Ett typiskt avträde för de mindre stationerna på MSJ, dock ommålat från den gröna originalfärgen.

Foto Magnus Bengtsson i början på 2000-talet.

Utedass

av Sven Grönquist, Friday, April 17, 2020, 19:24 (1469 dagar sedan) @ Tommy Texius

Ja, det är ju lätt att måla om när man är granne med en färgfabrik :)

Utedass

av Jonny Saljefeldt, Friday, April 17, 2020, 19:36 (1469 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Ja, det är ju lätt att måla om när man är granne med en färgfabrik :)

Sege fd station.

Utedass kontra Avträde

av Sune Nylén, Friday, April 17, 2020, 20:07 (1469 dagar sedan) @ Tommy Texius

Avträde var den gamla benämningen på stationsritningar, vilket osökt påminner mig om när Karl Gerhard i mitten på 20 talet skulle anordna en större fest hos Dispaschören Pineus i Göteborg, Han satte då upp en skylt med texten Kläderna avlämnas vid Inträdet och återfås vid Avträdet.

Utedass kontra Avträde

av Hans XH Karlsson, Saturday, April 18, 2020, 13:23 (1468 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Se https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/1874/Jvm1184_J5_-0049.jpg
Är det någon som hittar byggnaden "8.Postkur" på ritningen?


En byggnad i vardera ände av bangården.

De två postkurerna finns intill respektive växel i huvudspåret. Har jag förstått det rätt att personal där fanns på post för att bevaka växeln och att skivsignalerna (infartssignalerna) manövrerades från dessa platser?
Postkur har alltså inget med befordran av brev att göra utan är mera att likna vid en vaktpost.

Pudrett hade en viss

av Sune Nylén, Saturday, April 18, 2020, 11:09 (1468 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

anknytning också till järnvägen. Gbg Renhållningverk hade en pudrettfabrik strax norr om Lärje rangerbangård där VGJ korsade BJ på en viadukt. Det fanns ett spår från bangården dit och en särskild växlingsavgift gällde. Parallellt fanns ett stickspår där BJ gamla avlöningsvagn 100 stod uppställd. Läs mer om Pudrett på nätet.

Utedass kontra Avträde

av Göran Holmertz, Saturday, April 18, 2020, 12:12 (1468 dagar sedan) @ Sune Nylén

Detta kommer mig att tänka på när rälsbussen hem från skolan i Arvika på 50-talet gjorde uppehåll i Växvik och en utsocknes dam bland passagerarna frågade sin väninna om vilken hållplats de befann sig vid. "Det måste vara Män, det står på skylten där" blev svaret.

Utedass kontra Avträde

av Sune Nylén, Saturday, April 18, 2020, 12:21 (1468 dagar sedan) @ Göran Holmertz

När jag 1959 deltog i SJK resan på HFJ låg det mitt emot stationhuset i Gravendal en byggnad som var skyltad; Män och Qvinnor. Det var länge sedan den målats.