Säkerhetssystem Åmmebergs järnväg? (Signaler/säkerhet)

av Rasmus Axelsson, Monday, April 20, 2020, 21:28 (1461 dagar sedan)

Vilket säkerhetssystem användes på Åmmebergs järnväg? Fanns det ljussignaler och någon slags tågledning?

Säkerhetssystem Åmmebergs järnväg?

av Gunnar Ekeving, Monday, April 20, 2020, 23:14 (1461 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det fanns ett Tjänstgöringsreglemente vid ensk. holags för allmän trafik upplåtna järnvägar för lokomotiv av den 21/3 1879 fastställd av Kungl. Järnvägsstyrelsen den 27/2 1889. Detta framgår av en sammanställning för alla enskilda järnvägar som Väg och Vatten gjorde 1954.

Det var väl aldrig mer än ett tåg ute på linjen samtidigt, och högsta hastigheten var 20 km/h. Så några signaler eller särskild tågledning kanske inte behövdes? 1968 ville Vieille Montagne höja till 50 km/h på rakspår, detta mot bakgrund av att man bytt räls och slipers, bytt till makadamballast på vissa ställen rätat ut linjen. Detta enligt skrivelse till VoV den 8 november 1968 [Riksarkivet]

Säkerhetssystem Åmmebergs järnväg?

av Kjell Aghult, Tuesday, April 21, 2020, 08:04 (1460 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det fanns ett Tjänstgöringsreglemente vid ensk. holags för allmän trafik upplåtna järnvägar för lokomotiv av den 21/3 1879 fastställd av Kungl. Järnvägsstyrelsen den 27/2 1889. Detta framgår av en sammanställning för alla enskilda järnvägar som Väg och Vatten gjorde 1954.

Det var väl aldrig mer än ett tåg ute på linjen samtidigt, och högsta hastigheten var 20 km/h. Så några signaler eller särskild tågledning kanske inte behövdes? 1968 ville Vieille Montagne höja till 50 km/h på rakspår, detta mot bakgrund av att man bytt räls och slipers, bytt till makadamballast på vissa ställen rätat ut linjen. Detta enligt skrivelse till VoV den 8 november 1968 [Riksarkivet]

Varken Jvm eller SJ Centralarkiv haft något tidtabellstryck el dyl från ÅJ eller gods-ASLJ. 1879 års Säo torde på senare år ha gällt bara på papperet. Gick den ens att få tag i 1954? Jag
inbillat mig att någon arbetsinstruktion av industrityp fanns (Besökte aldrig själv banan).

Trafiken kan ha klassats som växlingsrörelse. Det gick bra på den litet längre Torsås-Gullaboby (Godsbanetiden). Och de ännu längre Slite (Bogeviken)-Roma och Roma-Hablingbo (Avslutande betsäsongerna). Växlingsrörelse hade på SJ normalspår då sth 40 (Ingen sth står alls i 1879 års reglemente). Tillåtelse till sth 50 på bättre sträckor säkert gått att formulera på något sätt. SJ skulle 1982 medge sth 60 för växlingsrörelser Kalix-Karlsborgsverken (I praktiken linjekörning). Visst höjdes något ögonbryn.