Många ånglok (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Friday, April 24, 2020, 16:48 (1457 dagar sedan)

var det i Läggesta 14 juni 1981 då tågen var på "hemväg" efter 150-årsjubiléet. Här ses BJ H3s 111 och 112, B 1367 och KJ 17.[image]

Många ånglok

av Sune Nylén, Friday, April 24, 2020, 17:20 (1457 dagar sedan) @ Stig Lagergren

111 H3s ja. Igår var det en kunnig som mejlade mig om just detta lok. När man skulle göra revision på 111 konstaterade Morrgan och den andre att ena cylinderns avloppsrör gick rätt ut mot skorsten, medan den andras rör hade anslutning till tredje cylinderns utloppsrör utan att detta blev vidare efter anslutningen. Man drog därav slutsatsen att loket måste "kövna" vid stor cylinderfyllning då ångan inte hann ut. Man hade då tydligen diskuterat att eventuellt åtgärda detta. Problemet var efter vad jag tidigare hört även känt under BJ tiden ,men då max var 100 och det visade sig uppstå vid högre hastighet fick det bero. Konstruktören Nordling och Ahlberg gick båda i pension 34. Innan dess var det nog ogörligt att få felet åtgärdat och nu stod elfieringen för dörren, så det fick bero.

Många ånglok

av tobbe, Friday, April 24, 2020, 17:55 (1457 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Undertecknad var ute i periferin och filmade detta dels utfarten söderut Nykvarn med både BJs-tåget, NSB El 5:an samt KJmf-tågsättet sedan snabb förflyttning till Åkers där BJs tsä gjorde uppehåll spå sp.1 medan X16 ankom och avgick på sp.2 Strängnäs. När detta avgått så passerade KJmf tsä Åkers på vidare färd men ett av loken hade fått problem och gick overksamt(minns inte om det var KJ 17 eller B-loket). När detta passerat så avgick H3s 111+112 Åkers. Medan jag var där så kom ett E-tuna tåg(Ra-lok)fr.Et mot Cst och när BJs-tsä lämnat platsen kom även ett mot Et(även det Ra-lok)något senare. EL5:an m tåg hade gått direkt mot Et utan uppehåll i Läggesta så den missade jag helt. Tkl hade fullt upp denna dag (söndag).
Mycket aktivitet under några timmar med mycket kolrök doft. NOSTALGI I KVADRAT:-D :-D :-D :-D
Kan nämnas att jag filmade söderifrån ankommande tåg vid Blickans X-station(idag Flemingsberg) på väg mot TÅG 81 några dagar tidigare.
tobbe

Många ånglok

av Stig Lagergren, Friday, April 24, 2020, 18:03 (1457 dagar sedan) @ tobbe

Undertecknad var ute i periferin och filmade detta dels utfarten söderut Nykvarn med både BJs-tåget, NSB El 5:an samt KJmf-tågsättet sedan snabb förflyttning till Åkers där BJs tsä gjorde uppehåll spå sp.1 medan X16 ankom och avgick på sp.2 Strängnäs. När detta avgått så passerade KJmf tsä Åkers på vidare färd men ett av loken hade fått problem och gick overksamt(minns inte om det var KJ 17 eller B-loket). När detta passerat så avgick H3s 111+112 Åkers. Medan jag var där så kom ett E-tuna tåg(Ra-lok)fr.Et mot Cst och när BJs-tsä lämnat platsen kom även ett mot Et(även det Ra-lok)något senare. EL5:an m tåg hade gått direkt mot Et utan uppehåll i Läggesta så den missade jag helt. Tkl hade fullt upp denna dag (söndag).
Mycket aktivitet under några timmar med mycket kolrök doft. NOSTALGI I KVADRAT:-D :-D :-D :-D
Kan nämnas att jag filmade söderifrån ankommande tåg vid Blickans X-station(idag Flemingsberg) på väg mot TÅG 81 några dagar tidigare.
tobbe

El5-tåget gjorde uppehåll i Läggesta[image]

Många ånglok

av Ulfe, Saturday, April 25, 2020, 10:25 (1456 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Undertecknad var ute i periferin och filmade detta dels utfarten söderut Nykvarn med både BJs-tåget, NSB El 5:an samt KJmf-tågsättet sedan snabb förflyttning till Åkers där BJs tsä gjorde uppehåll spå sp.1 medan X16 ankom och avgick på sp.2 Strängnäs. När detta avgått så passerade KJmf tsä Åkers på vidare färd men ett av loken hade fått problem och gick overksamt(minns inte om det var KJ 17 eller B-loket). När detta passerat så avgick H3s 111+112 Åkers. Medan jag var där så kom ett E-tuna tåg(Ra-lok)fr.Et mot Cst och när BJs-tsä lämnat platsen kom även ett mot Et(även det Ra-lok)något senare. EL5:an m tåg hade gått direkt mot Et utan uppehåll i Läggesta så den missade jag helt. Tkl hade fullt upp denna dag (söndag).
Mycket aktivitet under några timmar med mycket kolrök doft. NOSTALGI I KVADRAT:-D :-D :-D :-D
Kan nämnas att jag filmade söderifrån ankommande tåg vid Blickans X-station(idag Flemingsberg) på väg mot TÅG 81 några dagar tidigare.
tobbe


El5-tåget gjorde uppehåll i Läggesta[image]

Tack för fin bild, nu fick vi nedanstående bild daterad, som väl måste ha tagits tidigare samma dag?
[image]

Många ånglok

av Kjell Friberg, Friday, April 24, 2020, 23:19 (1457 dagar sedan) @ tobbe

Båda loken fick problem under denna resa. På KJ 17 föll eldstadsvalvet ned vareftr ångbildningen inte blev den bästa. B-loket räkade ut för em allvarlig varmgång i ett vevlager. När tåget slutligen ankom Linköping fick KJ 17 dra i stort sett dra det utan assistans, Ankomsten bjöd på spektakulära ljudupplevelser med det trots dålig ångbildning hårt arbetande KJ 17 och viss assistans av B-loket med ett säreget tuff-KLONK-tuff-KLONK. Väl framme vidtog nödreparation av loken. Resterna av eldstadsvalvet östes ut varefter B-loket växlades undan för nedkoppling av maskineriet. Tåget kunde därefter fortsätta söderut. Ett hjälplok rekvirerades för att dra hem det havererade B-loket. Under väntetiden gick lokpersonlen till ett uppställt D-lok för att kanske snabba upp hemresan. De tog spänning men kom sedan inte en meter då drivmotorerna rusade upp i varv redan på halvläget. En undersökning av loket gav vid handen att alla drevstjärnor brustit. Det dröjde sedan länge innan detta lok tystnade. Hjälploket kom och färden mot Kalmar kunde fortsätta för det havererade B-loket. Det har berättats att denna transport väckte visst uppseende, ett ellok som drog ett ånglok med viss rökutveckling från skorstenen och dessutom hälsade loket sena uppesittare med visslan. Det lär ha varit folk som lovat att aldrig dricka alkoholhaltiga drycker efter denna syn.

Många ånglok (Rättelse och bild)

av Micael Lindgren, Friday, April 24, 2020, 22:11 (1457 dagar sedan) @ Stig Lagergren

var det i Läggesta 14 juni 1981 då tågen var på "hemväg" efter 150-årsjubiléet. Här ses BJ H3s 111 och 112, B 1367 och KJ 17.[image]

Härlig bild Stig, som vanligt vill jag tillägga.
Jag var i Stockholm 1981 men det var på 125-årsjubiléet.
Nedan är från Gävle 2006 på 150-årsjubiléet.

[image]
Arbete med ångloken i UGJ-stallet, loken är: F 1200, R 976 och BJ 130 (SJ B 1083).

Många ånglok (Rättelse och bild)

av Stig Lagergren, Friday, April 24, 2020, 22:19 (1457 dagar sedan) @ Micael Lindgren


Härlig bild Stig, som vanligt vill jag tillägga.
Jag var i Stockholm 1981 men det var på 125-årsjubiléet.
Nedan är från Gävle 2006 på 150-årsjubiléet.

[image]
Arbete med ångloken i UGJ-stallet, loken är: F 1200, R 976 och BJ 130 (SJ B 1083).

Fin bild och tack för påpekandet. Ibland blir det hjärnsläpp....

Många ånglok (Rättelse och bild)

av tobbe, Tuesday, April 28, 2020, 19:58 (1453 dagar sedan) @ Stig Lagergren

2006 i Gävle på jubileet det var då R-loket förlorade sin norrlandsplog temporärt då denna fastnade i skivan vid påfart och man var tvungen att demontera den under hela tiden och därför såg lite "avskalad" enär man var van med att se maskinen med just norrlandsplogen...:-| :-|
tobbe