En annan Opel i Drevviken (Historiskt material)

av Greger Larsson, Friday, April 24, 2020, 20:51 (1435 dagar sedan)

Foto: S-E Bäck

[image]

[image]

[image]

En annan Opel i Drevviken

av Stig Lagergren, Friday, April 24, 2020, 21:00 (1435 dagar sedan) @ Greger Larsson

Ser ut att vara en Rekord 61 eller 62. Mycket trevliga bilder.

En annan Opel i Drevviken

av tobbe, Friday, April 24, 2020, 21:24 (1435 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Kan även vara en Olympia??? Beror lite på inredningen. Resekompisens Olympia hade helsoffa fram o rattväxel. Den fick slita hårt på våra resor i skog letande efter lokhus, bangårdar på sliprar, rälshuvuden, vändskivor(Lollandsbanen Danmark) grus o motorvägar.:-P :-P :-P
Rekorden hade väl golvväxel o separata framstolar??
tobbe

En annan Opel i Drevviken

av Lennart Gustafsson, Friday, April 24, 2020, 21:36 (1435 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ser ut att vara en Rekord 61 eller 62. Mycket trevliga bilder.

Kan till och med vara en 62-63:a. Den hette Opel Rekord 1700 och hade 3 växlad rattväxel och hel soffa fram. Det var min första bil på 60 talet :-)
/Lennart

En annan Opel i Drevviken

av Alex, Friday, April 24, 2020, 22:23 (1435 dagar sedan) @ Greger Larsson

Mycket fina bilder! Vilket år?

En annan Opel i Drevviken

av Greger Larsson, Saturday, April 25, 2020, 20:12 (1434 dagar sedan) @ Alex

Saknar tyvärr datering på dessa bilder, mellan 1965 och 1973 är det enda som går att säga säkert.
Kanske någon har koll på om stationen var postombud ända fram till nedläggningen(1973)?

En annan Opel i Drevviken

av Alex, Saturday, April 25, 2020, 21:21 (1434 dagar sedan) @ Greger Larsson

Det finns en tråd tidigare i detta forum som avhandlar Drevviken.

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=34952

Stationen revs tydligen kring 1970.

Jag tycker också det är intressant med "fjällpanelen" på stationshuset. Visst fanns/finns det flera stationshus efter Nynäsbanan med den byggnadstyp. Ovanlig för att vara i Stockholm.

En annan Opel i Drevviken

av Ola Almquist, Monday, April 27, 2020, 13:24 (1432 dagar sedan) @ Greger Larsson

Saknar tyvärr datering på dessa bilder, mellan 1965 och 1973 är det enda som går att säga säkert.
Kanske någon har koll på om stationen var postombud ända fram till nedläggningen(1973)?

Poststationen indrogs 1967. Sista dag den var öppen ska ha varit 1967-07-01 enligt den utgåva av Facit Postal jag har.

/Ola

En annan Opel i Drevviken, tyfon, bild 1963

av Ulfe, Tuesday, April 28, 2020, 07:34 (1431 dagar sedan) @ Greger Larsson

Foto: S-E Bäck

[image]

Tack för bilder!
Här är en bild från 1963, det sitter ett par tyfoner på väggen då, är det hesa Fredrik?

[image]

En annan Opel i Drevviken, tyfon, bild 1963

av Stig Lagergren, Tuesday, April 28, 2020, 11:06 (1431 dagar sedan) @ Ulfe

En fundering om tyfonerna. I Krampen fanns det mikrofoner vid för- och infartssignalerna för att man skulle höra när tågen blåste tåg kommer och beredd. Men där var ställverket och högtalare inomhus. Kan det vara något liknande här? Fin bild och Opeln har blivit en Ford Anglia.

bild 1963, troligen högtalare på stationshusets vägg

av Gunnar Ekeving, Tuesday, April 28, 2020, 23:19 (1431 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En fundering om tyfonerna. I Krampen fanns det mikrofoner vid för- och infartssignalerna för att man skulle höra när tågen blåste tåg kommer och beredd. Men där var ställverket och högtalare inomhus. Kan det vara något liknande här?

Sådana högtalare (för "tågankomsttelefon" ) har nog i allmänhet varit placerade inomhus. I Drevviken fanns för övrigt sedan ca 1952 tågankomstsignal i form av ringklockor som utlöstes av korta spårledningar 1260 meter söder om stationshuset och 1400 meter norrut. Ringklockorna satt på expeditionen. Detta enligt VoV-handlingar Riksarkivet. Järnvägsinspektör Fredrikson hade tydligen vid inspektion av den nya signalsäkerhetsanläggningen haft synpunkter på att tågklareraren hade svårt att hålla koll på när tåg närmade sig.

Jag gissar att högtalarna på stationshusväggen satts upp för att kunna ge information till resenärer om förseningar mm, detta eftersom Drevviken i varje fall i början av 1960-talet oftast var obevakad. Då var det praktiskt om tågledaren eller tågklareraren på bevakad station kunde göra utrop. Djursholms- och Saltsjöbanorna hade liknande anläggningar, som dock omfattade samtliga obemannade stationer och hållplatser, och med lite större högtalartrattar.

bild 1963, troligen högtalare på stationshusets vägg

av Stig Lagergren, Wednesday, April 29, 2020, 09:58 (1430 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En fundering om tyfonerna. I Krampen fanns det mikrofoner vid för- och infartssignalerna för att man skulle höra när tågen blåste tåg kommer och beredd. Men där var ställverket och högtalare inomhus. Kan det vara något liknande här?


Sådana högtalare (för "tågankomsttelefon" ) har nog i allmänhet varit placerade inomhus. I Drevviken fanns för övrigt sedan ca 1952 tågankomstsignal i form av ringklockor som utlöstes av korta spårledningar 1260 meter söder om stationshuset och 1400 meter norrut. Ringklockorna satt på expeditionen. Detta enligt VoV-handlingar Riksarkivet. Järnvägsinspektör Fredrikson hade tydligen vid inspektion av den nya signalsäkerhetsanläggningen haft synpunkter på att tågklareraren hade svårt att hålla koll på när tåg närmade sig.

Jag gissar att högtalarna på stationshusväggen satts upp för att kunna ge information till resenärer om förseningar mm, detta eftersom Drevviken i varje fall i början av 1960-talet oftast var obevakad. Då var det praktiskt om tågledaren eller tågklareraren på bevakad station kunde göra utrop. Djursholms- och Saltsjöbanorna hade liknande anläggningar, som dock omfattade samtliga obemannade stationer och hållplatser, och med lite större högtalartrattar.

Den anläggning i Krampen som jag skrev om hade inget med tågankomstklocka att göra utan var till för att höra tågens ljudsignaler när infartssignalerna stod i stopp. Ringklocka för tågankomst fanns också inne på expeditionen.

bild 1963, troligen högtalare på stationshusets vägg

av Gunnar Ekeving, Wednesday, April 29, 2020, 23:35 (1430 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den anläggning i Krampen som jag skrev om hade inget med tågankomstklocka att göra utan var till för att höra tågens ljudsignaler när infartssignalerna stod i stopp. Ringklocka för tågankomst fanns också inne på expeditionen.

Jag tänker att det är osannolikt att man i Drevviken i ett sent skede, när stationen i stor utsträckning var obevakad, skulle ha kompletterat med högtalare för att höra tågens ljudsignaler (av SJ benämnt tågankomsttelefon). En sådan anläggning hade kanske varit motiverad om det både var svårt för tågklareraren att uppfatta signaler som gavs vid infarterna, och dessutom ofta förekom att tåg måste tas in mot hinder i tågvägen eller att det ofta förekom spårändring.

En annan Opel i Drevviken, tyfon, bild 1963

av Björn Arvidsson, Tuesday, April 28, 2020, 12:35 (1431 dagar sedan) @ Ulfe

Foto: S-E Bäck

[image]

Tack för bilder!
Här är en bild från 1963, det sitter ett par tyfoner på väggen då, är det hesa Fredrik?

[image]

Är det inte ett par högtalare då?

En annan Opel i Drevviken, tyfon, bild 1963

av Stig Lagergren, Tuesday, April 28, 2020, 12:39 (1431 dagar sedan) @ Björn Arvidsson


Är det inte ett par högtalare då?

Tänkte på det också men de ser lite futtiga ut för att vara "riktiga" högtalare på den tiden.

En annan Opel i Drevviken, tyfon, bild 1963

av Gåård, Tuesday, April 28, 2020, 19:15 (1431 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det ser ut som ett par elektriska hornhögtalare. Hesa Fredrik gick på tryckluft och hade samma form som loktyfoner fast större.

Mvh Fredrik