Sb 1306 (Historiskt material)

av Stig Lagergren, Saturday, April 25, 2020, 18:46 (1460 dagar sedan)

har det skrivits en del om på sistone. Här ses loket med SJK-tåg i trakten av Högfors 19 oktober 1974, en gråkulen höstdag. Resan gick Västerås - Kärrgruvan o.å.

[image]

Sb 1306

av Anders Svensson, Saturday, April 25, 2020, 19:24 (1460 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Liten anekdot kring den resan: Någon hade försökt sig på gammalstavning på de destinationsskyltar som syns upptill på vagnarna och i SJK dåvarande klubblokal i Solberga hittade undertecknad ett refuserat försök: Det stod "Kjerrgruvfan"... //Anders

Sb 1307

av Carl-Johan, Sunday, April 26, 2020, 15:47 (1459 dagar sedan) @ Anders Svensson

Vanligt förekommande i Danmark!

[image]

Nordsjaellands Veterantog säljer en pin med Sb 1307 för att dra in pengar till föreningen i dessa Coronatider.
[image]

Sb 1307

av tobbe, Tuesday, April 28, 2020, 17:40 (1457 dagar sedan) @ Carl-Johan

Sb 1307 var väl det lok som stod ute i Hoting tidigare inför utskrotningen på 1970-talet, eller senare hos SKj i Brösarp?
tobbe

Sb 1306

av mormorsgruvan, Saturday, May 30, 2020, 20:32 (1425 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Detta lok fick SJK betala 25.000:- för 1972. Motsvarar 176.000:- i dagens penningvärde !

Sb 1306

av mormorsgruvan, Sunday, May 31, 2020, 09:16 (1424 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SJK:s val av S2 var inte självklar. De loktyper som diskuterades var S2, S, B, F, L5 och S1.
Tydligen har SKJ påverkats av debatten inom SJK. Eftersom SKJ förutom J-loket, införskaffade lok av typerna S2, L5 och S1.

Sb 1306 och Kurt Möller

av BD, Sunday, May 31, 2020, 09:23 (1424 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SJK:s val av S2 var inte självklar. De loktyper som diskuterades var S2, S, B, F, L5 och S1.
Tydligen har SKJ påverkats av debatten inom SJK. Eftersom SKJ förutom J-loket, införskaffade lok av typerna S2, L5 och S1.

[b]Kurt Möller[/b] var den som argumenterade mest och bäst för litt Sb (S2). Och så blev det.