Tog färgen slut, eller... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Tuesday, April 28, 2020, 18:55 (1452 dagar sedan)

behövde man snabbt få ut vagnen i trafik. Speciellt snyggt är det inte.
[image]YP 808 i tåg 2153 i Ankarsrum 17 augusti 1982

Tog färgen slut, eller...

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, April 28, 2020, 19:03 (1452 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Måste vara 1 klass ;-)

Tog färgen slut, eller...

av Granis, Tuesday, April 28, 2020, 19:45 (1452 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

YP 808 såldes (tillbaka) till SJ från SL/ "RB" samma år. Så uppenbarligen har nån av dom gjort nåt "halvhjärtat", typ. Hur som helst finns rälsbussen numera (åter) på WFJ, efter att av dom varit deponerad hos AGJ i några år. Här inför avgång i Vadstena en trafikdag i augusti 2018 med undertecknad som tågbefälhavare.

/ L G :-)
[img]images/uploaded/202004281747415ea86c3d4299c.jpg[/img]

Tog färgen slut, eller...

av Herbert Paalberg, Tuesday, April 28, 2020, 20:00 (1452 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Man tager vad man haver, inför nedläggningen av SJ:s sista smalspårslinje med persontrafik 1984
ökade intresset för att hinna åka med på banan mellan Vk-Vö, vi fick massor av resenärer med på tågen och vagnsbristen var enorm. I samma veva 1982 råkade Yp 888 och 900 ut för en rejäl skada då de i multkörning körde på ett nedrasat träd på södra delen och fick sina ena långsidor svårt upprivna och riskerade att skrotas då SJ ej ville kosta på några reparationer. Man dammade av innehavet av individer uppe på RB och hittade en del likbleka varelser som överlevt nedläggningen av dieseldriften hos SL. Resultatet blev att de kvarvarande färgpytsarna med den gula färgen på verkstaden i Vö renskrapades intill sista penseldraget, det räckte inte till mer tyvärr. TJF räddade på privat initiativ 900 och 888 till eftervärlden och skaffade erfordelig sidoplåt via KVAB som räckte till snabbrenovering vilket medförde att Yp 900 hann rulla de sista 3 månaderna på banan och rullade även i sista tågen 840819.
Palle i Vika som körde sista Yp i SJ:s regi i tåg 2161 med ank. Vk 20.50;-)

Tog färgen slut, eller... Sparsamhet är en dygd

av Leif B, Tuesday, April 28, 2020, 20:39 (1452 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack för den historien Palle!

Men tidigare, när landet faktiskt var fattigare än nu, fick somliga järnvägar vara sparsamma. Ett exempel var Lidingöbanorna. Särskilt ska Norra Lidingöbanan behövt vara sparsamma eftersom de måste lämna sina vagnar till Södra banan för målning, och emellanåt bara kostade på målning av partierna som varit rostiga. Jag hittade ingen jättetydlig bild, men tittar man ordentligt på [link=https://stockholmskallan.stockholm.se/post/8785]den här bilden[/link] så ser man att det nymålade är blankt och resten av vagnen är matt. Nedre delen av vagnkorgen var ju närmast gatan och mest utsatt för vägsalt och smuts. Både nederkanten och fronten var utsatt för bucklor och skrapmärken.

Nu syns det inte så tydligt eftersom den bruna färgen har hållit nyansen bra och bara blivit mattare. Den gula rälsbussen färgen däremot bleknade ju snabbt och blev snarast cremevit som på Stigs bild. Men visst förekom det delvis ommålade rälsbussar även innan de sjöng på sista versen.

Kanske kan någon leta fram fler exempel på fläckiga fordon?

Tog färgen slut, eller... Sparsamhet är en dygd

av Överkörmästaren, Tuesday, April 28, 2020, 22:20 (1452 dagar sedan) @ Leif B

Tack för den historien Palle!

Men tidigare, när landet faktiskt var fattigare än nu, fick somliga järnvägar vara sparsamma. Ett exempel var Lidingöbanorna. Särskilt ska Norra Lidingöbanan behövt vara sparsamma eftersom de måste lämna sina vagnar till Södra banan för målning, och emellanåt bara kostade på målning av partierna som varit rostiga. Jag hittade ingen jättetydlig bild, men tittar man ordentligt på [link=https://stockholmskallan.stockholm.se/post/8785]den här bilden[/link] så ser man att det nymålade är blankt och resten av vagnen är matt. Nedre delen av vagnkorgen var ju närmast gatan och mest utsatt för vägsalt och smuts. Både nederkanten och fronten var utsatt för bucklor och skrapmärken.

Mja, den där bilden är ju tagen tidigast 1975, flera år efter bolagens sammanslagning och norra banans nedläggning. Att man vid bättringsmålning bara målade den del som behövde målas var väl på intet sätt unikt för "sparsamma" järnvägar, sen syntes det väl förstås extra bra på bruna vagnar.

Tog färgen slut, eller...

av Johan, Tuesday, April 28, 2020, 22:22 (1452 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack för den skildringen!
Jag har funderat på det här med överföringen av fordon från RB förut också. Var det verkligen helt okontroversiellt i de bistra tiderna som var? Förutom transporten och målningen bör det ha varit en del annat att fixa med också?

Tog färgen slut, eller...

av Granis, Tuesday, April 28, 2020, 22:55 (1452 dagar sedan) @ Johan

1982 hade väl de "mest storslagna" nedläggningsplanerna för återstående Roslagsbanor lagts ned (!). Även om X10P inte beställts (ens planerats?) än, hade väl ombyggnaderna av de modernaste "skivpassvagnarna" från personvagnar litt BP till manövervagnar litt BUp (senare UBP) åtminstone börjat funderats på. Typ...

Hur som helst var rälsbussarna litt YP (mer eller mindre?) overksamma sedan några år tillbaka, så nån förlust för SL/ "RB" var de inte. Och SJ behövde dom p g a en (befarad?) trafikökning för smalspåret Växjö- Västerviks sista tid. Och "RB" fick väl (också?) nån lokomotor som kompensation? Plus att SJ fortfarande var ett statligt verk som inte sysslade med interndebitering och sådant, utan trafik [b]skulle[/b] bedrivas även om den var nedläggningsbeslutad.

/ L G

Tog färgen slut, eller...

av Ola Almquist, Thursday, April 30, 2020, 02:51 (1451 dagar sedan) @ Johan

Tack för den skildringen!
Jag har funderat på det här med överföringen av fordon från RB förut också. Var det verkligen helt okontroversiellt i de bistra tiderna som var? Förutom transporten och målningen bör det ha varit en del annat att fixa med också?

Eftersom det förekommer en del förvirrande uppgifter i denna tråd tänkte jag försöka redovisa de uppgifter jag har.

YP 801 avregistrerades 1976-02-01 efter kollisionsskada. Den återinregistrerades 1977-03-01.
YP 801
YP 794 kolliderade 1977-01-04 med en nedfallen ek mellan Tuna och Vena.
Bilder
Enligt Ånghwisslan 1971:3 skulle det enligt förare från Växjö bli billigare att reparera 801 än att köpa YP från RB som ersättning för 794. Någon annan källa än denna har jag inte.
YP 888 och 900 kolliderade med nedfallna träd mellan Evedal och Lugnet 1981-11-02. De avregistrerades 1982-03-15.
1981 övertog AB Storstockholms Lokaltrafiks Järnvägar Z4p 261 i utbyte mot YP 881. Z4p 261 avregistrerades 1981-06-01 och YP 881 återinregistrerades samma datum.
I december 1981 görs en ny överenskommelse mellan SJ och SLJ. SJ övertog YP 808 och 886 mot att SLJ fick Z4p 266 och ett parti räls. Z4p 266 avregistrerades 1982-01-01. YP 808 och 886 återinregistrerades 1982-03-15.
I början av 1984 köper SJ YP 883 och 897 från SLJ. De återinregistrerades 1984-04-01.
Samtliga SJ YP, UBFYP 1793 och UBYP 2133 avregistreras slutligen 1984-09-01.

När det gäller ommålningen känner jag inte till hur man bar sig åt men 881 bättringsmålades knappast alls. Den var väldigt blek men i hyfsat skick. 808 fick den egendomliga färgsättningen som ses ovan. Taket var mörkgrått (samma färg som Y1?). 886 målades troligen om helt och blev riktigt fräsch men fick av någon anledning vita siffror på långsidan vilket var ovanligt vid SJ.
883 och 897 målades om i Örebro. Det finns någonstans, troligen i en bok, en bild på en av dem upplastad på en överföringsvagn i Växjö. De fick av någon anledning en förenklad målning utan orange rand ovanför fönstren.
YP 883
Man lyckades hitta vinghjul till dessa men inte kronor till 897. Denna hade för övrigt också vit märkning.