YBo5p, var? 60-tal? (Fotografier/bildfrågor)
Här är en bild som kommit ur sitt sammanhang, det kan möjligen stå Kalmar på destinationskylten, bilden är troligen tagen vid en av min brors resor i Småland under andra halvan av 60-talet.
av Ulfe, Thursday, April 30, 2020, 06:54 (1456 dagar sedan)
Här är en bild som kommit ur sitt sammanhang, det kan möjligen stå Kalmar på destinationskylten, bilden är troligen tagen vid en av min brors resor i Småland under andra halvan av 60-talet.
av Peter A, Thursday, April 30, 2020, 07:10 (1456 dagar sedan) @ Ulfe
Berga?
av JK, Thursday, April 30, 2020, 07:55 (1456 dagar sedan) @ Peter A
Omlastningsmagasinet påminner om det som fanns i Berga
https://smalsparsarkivet.se/objekt/berga-3/
av Peter A, Thursday, April 30, 2020, 08:12 (1456 dagar sedan) @ JK
Visst är det Berga. Den vita industribyggnaden bakom bockkranen finns kvar än idag. Villan bakom rälsbussen finns dock inte kvar, men syns tydligt på historiska flygbilder. Träbyggnaden bakom rälsbussen är ersatt med en modernare byggnad. Spårplanen stämmer också.
av Ulfe, Thursday, April 30, 2020, 08:25 (1456 dagar sedan) @ Peter A
Stor tack för svar! Nu kan nog min bror klura ut vid vilken resa och när bilden togs.
Hälsar Ulf och Björn
av Ulfe, Thursday, April 30, 2020, 10:59 (1456 dagar sedan) @ Ulfe
Nu har min bror klurat ut att bilden är tagen den 30/6 1966 när han var på väg till sista tåget Ruda-Oskarshamn, här en reprisbild från Ruda.
av Per-Olov Brännlund, Thursday, April 30, 2020, 12:33 (1456 dagar sedan) @ Ulfe
Första vagnen med bucklan på taket är YBo5p 804.
av Mikael Blom, Thursday, April 30, 2020, 13:24 (1456 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Första vagnen med bucklan på taket är YBo5p 804.
Som är den enda(?) YBo5p/YCo5p som varit i Fagerhult. Vagnen hade fått en förändrad boggikonstruktion för att avhjälpa dåliga gångegenskaper i tidigare konstruktioner och provkördes Kalmar-Sandbäckshult-Skoghult-Fagerhult-Skoghult-Ruda-Berga i början av 1954 med gott resultat.
Källa: Hilding Carlsson och hans rälsbussar s. 146, SJK 84.
av Patrik Eriksson, Thursday, April 30, 2020, 17:13 (1456 dagar sedan) @ Mikael Blom
Första vagnen med bucklan på taket är YBo5p 804.
Som är den enda(?) YBo5p/YCo5p som varit i Fagerhult. Vagnen hade fått en förändrad boggikonstruktion för att avhjälpa dåliga gångegenskaper i tidigare konstruktioner och provkördes Kalmar-Sandbäckshult-Skoghult-Fagerhult-Skoghult-Ruda-Berga i början av 1954 med gott resultat.
Källa: Hilding Carlsson och hans rälsbussar s. 146, SJK 84.
Det var då sannolikt också premiär och enda gången det gick YBo5p Skoghult Ruda. Vad jag vet så gick aldrig YBo5p Växjö - Ruda - (Oskarshamn) så länge det gick genomgående tåg. Motbevisa mig gärna.
av Herbert Paalberg, Thursday, April 30, 2020, 13:00 (1456 dagar sedan) @ Ulfe
Nu har min bror klurat ut att bilden är tagen den 30/6 1966 när han var på väg till sista tåget Ruda-Oskarshamn, här en reprisbild från Ruda.
En sorglig dag i Ruda med sista personförande Yp-tåg till Oh på f.d ROJ. Jag var också där denna dag och förevigade händelsen vilket resulterade i en massa diabilder. Tog bilen vid detta tillfälle och hade förmånen att vid ankomsten fotografera sista tåget från stinsbalkongen, det som senare blev våra överliggningsrum i Oh när jag senare började köra på NOJ efter placering i N nio år efteråt. Man ser ankommande Yp-tåg från Kalmar mot Berga på bilden från Ruda och redan året därpå 1967 var det dags för nedläggning av KBJ vad gäller persontrafiken. Då var det ingen som trodde att p-trafiken skulle återuppstå på gamla KBJ med normalspårstrafik igen.
Palle i Vika.;-)
av Granis, Thursday, April 30, 2020, 07:47 (1456 dagar sedan) @ Ulfe
Min vanliga fråga, men skulle faktiskt underlätta i detta fall (”var?”); det går inte att se numren på fordonen?
/ L G
av Ulfe, Thursday, April 30, 2020, 08:39 (1456 dagar sedan) @ Granis
Det går tyvärr inte att urskilja numren, vare sig på den högupplösta bilden eller originalet.