Virtuell resa längs med Hultsfred-Västervik (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Friday, May 01, 2020, 12:24 (1428 dagar sedan)

Om någon har tråkigt i Corona-tider så har vi Tjustbygdens Järnvägsförening börjat väcka liv i vår ganska dåligt uppdaterade hemsida, bland annat har ett avsnitt som vi kallar "Våra stationer" blivit klart.

Det är visserligen riktat till "allmänheten", men då vi länkar till Smalspårsarkivet på nästan varje station/hållplats så tyckte jag att ett inlägg även passade här.


Håll till godo!

Stationerna längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik

//Fredrik Lundström
Tjustbygdens Järnvägsförening

Virtuell resa längs med Hultsfred-Västervik

av Herbert Paalberg, Friday, May 01, 2020, 12:48 (1428 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Vill minnas att det förekom andra typer av fordon med ett annorlunda utseende vad gäller färger och ljudupplevelser, inte bara norrländska tillverkare. Tror att det även fanns fordon byggda på västkustsidan utmed Göta Älv. Men jag kan ju ha fel i sak, det är länge sedan jag åkte på den här trefoten närmare 36 år då linjen lades ner. Det sägs att minnet avtar med åren. Men inte blev jag piggare under rådande Corona. Men det finns hjälp när det är som gråast på Youtube med UP 4014 och 844 i gt. över Sherman Hill men på lite annan spårvidd och världsdel.
Palle i Vika, obs ironi;-)

Virtuell resa längs med Hultsfred-Västervik

av Hugo K, Friday, May 01, 2020, 13:37 (1428 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Varför glo på utrikiska ånglok när man istället kan njuta av [link=https://youtu.be/jQoiiJhcHTg]S2p:an på väg upp för Verkebäcksbacken[/link] ;-)

Virtuell resa längs med Hultsfred-Västervik

av Herbert Paalberg, Friday, May 01, 2020, 17:07 (1428 dagar sedan) @ Hugo K

Varför glo på utrikiska ånglok när man istället kan njuta av [link=https://youtu.be/jQoiiJhcHTg]S2p:an på väg upp för Verkebäcksbacken[/link] ;-)

Ja du Hugo, du tillhör ju den yngre generationen, vi lite äldre som växte upp efter WWII har upplevt ångepoken som vardagsmat, nu pratar vi om "riktiga" vattenkokare och det går inte att jämföra med en liten ståltermos. Ett imponerande bevarandeprojekt av UP att kunna visa upp de stora pojkarna för den yngre generationen, verkligen tummen upp för deras initiativ. Det är fantastiskt vilken enorm kraft och styrka som en ångpanna kan prestera. Så här i Coronatider är det verkligen uppiggande att se dessa scener även från andra sidan.
S2p 3037 och Nydqvist o Holmbygget 848 har jag varit med flertal ggr. att uppleva på deras durkar men med obetydlig tågvikt efter. Palle i Vika.:-)