Ur A Erikssons annotationsbok maj 1980 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Friday, May 01, 2020, 19:02 (1428 dagar sedan)

Maj   -80

[i]000/000 ton – tågvikt/bromsvikt
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar.
19:e extra med T44 till Dorotea, används normalt inte på den sträckan.[/i]

1 maj
tåg [b]9757[/b]
Arvidsjaur, 280 m, 355/281 ton, bromstal 90, lok [b]T43 233[/b]
Sorsele, 45 ax, 292/224 ton
- Storuman
 
2 maj
vagnuttagning
Storuman 6.44, lok [b]T44 345[/b]
Långselberget
- Storuman
 
tåg [b]7157[/b]
Storuman, 14 ax, 91 m, 134/124 ton, bromstal 86, lok [b]T44 345[/b]
Åskilje, 10 ax, 65 m, 75/65 ton, bromstal 76
Lycksele, 80 ax, 520 m, 764/678 ton, bromstal 85
Hällnäs
- Vännäs
 
3 maj
tåg [b]7156[/b]
Vännäs 1.13, 54 ax, 333 m, 453/349 ton, bromstal 77, lok [b]T44 345[/b]
Lycksele, 46 ax, 282 m, 375/243 ton, [i]/km 137+406 fel i banan/??[/i]
- Storuman
 
5 maj
tåg [b]9761[/b]
Storuman, 28 ax, 242 m, 307/273 ton, bromstal 84, lok [b]T43 233[/b]
Lövliden
- Vilhelmina
 
tåg [b]9762[/b]
Vilhelmina, 111 m, 397/226 ton, bromstal 61, lok [b]T43 233[/b], /2 gäss Vojmån/,
Storuman, 18 ax, 293/132 ton, bromstal 50, /1 trana Slagnäs/
- Arvidsjaur
 
6 maj
tåg [b]9759[/b]
Arvidsjaur, 78 ax, 513 m, 464/448 ton, lok [b]T43 211[/b], /2 tranor Slagnäs/
Sorsele, /12 min sen, 12 ax, 93/83 ton
- Storuman
 
7 maj
inställt
 
13 maj
inställt
 
14 maj
vagnuttagning
Storuman 6.44, lok [b]T44 345[/b]
Långselberget
- Storuman
 
tåg [b]7157[/b]
Storuman, 54 ax, 345 m, 599/512 ton, bromstal 81, lok [b]T44 345[/b]
Lycksele, 68 ax, 436 m, 731/630 ton, bromstal 82
Hällnäs
- Vännäs
 
15 maj
tåg [b]7156[/b]
Vännäs 1.13, 82 ax, 511 m, 703/549 ton, bromstal 77, lok [b]T44 345[/b]
Lycksele, 72 ax, 459 m, 569/465 ton
- Storuman
 
16 maj
hemberedskap
 
19 maj
vagnuttagning
Storuman, lok [b]T44 345[/b]
Aronsjölid, (borde väl vara efter Vojmån?)
Vojmån
- Vilhelmina
 
tåg [b]37125[/b]
Vilhelmina, lok [b]T44 345[/b]
- Dorotea
 
tåg [b]37122[/b]
Dorotea, 20 ax, 300/270 ton, lok [b]T44 345[/b]
Vilhelmina, 778/697 ton, bromstal 88
- Storuman
 
20 maj
vagnuttagning
Storuman, lok [b]T43 221[/b]
Långselberget
- Storuman
 
tåg [b]7157[/b]
Storuman, 44 ax, 286 m, 658/562 ton, bromstal 83, lok [b]T43 221[/b]
Lycksele, 58 ax, 351 m, 750/622 ton, bromstal 81
Hällnäs
- Vännäs
 
21 maj
tåg [b]7156[/b]
Vännäs, 44 ax, 282 m, 410/343 ton, bromstal 82, lok [b]T43 214[/b]
Lycksele, 34 ax, 275 m, 273/251 ton, /kilat relä/
- Storuman
 
26 maj
pass Storuman – Vännäs
 
27 maj
tåg [b]7156[/b]
Vännäs 1.13, 76 ax, 487 m, 698/584 ton, bromstal 82, lok [b]T43 221[/b]
Lycksele, 54 ax,351 m, 430/373 ton
- Storuman
 
29 maj
tåg [b]37125[/b]
Storuman, 40 ax, 260 m, 269/211 ton, bromstal 77, lok [b]T43 214[/b]
Vilhelmina, 169 m, 178/120 ton
- Dorotea
 
tåg [b]37122[/b]
Dorotea, 18 ax, 270/270 ton, bromstal 94, lok [b]T43 214[/b]
Meselefors,  /15 min sen, 540/540 ton
Vilhelmina, 347 m, 750/750 ton, bromstal 98
- Storuman
 
30 maj
tåg [b]9761[/b]
Storuman, 45 ax, 234 m, 302/282 ton, bromstal 87, lok [b]T43 233[/b]
Lövliden
- Vilhelmina
 
tåg [b]9762[/b]
Vilhelmina, 58 ax, 683/388 ton, bromstal 59, lok [b]T43 233[/b]
Storuman, 46 ax, 736/568 ton, bromstal 77
- Arvidsjaur
 
31 maj
tåg [b]9757[/b]
Arvidsjaur, 54 ax, 251 m, 313/293 ton, bromstal 90, lok [b]T43 221[/b]
Sorsele, /30 min sen, 84 ax, 752/667 ton, bromstal 85
- Storuman 17 min sen
total tjänstgöringssträcka  >80-05-31;  1 101 763 km

Ur A Erikssons annotationsbok maj 1980

av Hans XH Karlsson, Sunday, May 03, 2020, 11:09 (1426 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

19 maj
vagnuttagning
Storuman, lok [b]T44 345[/b]
Aronsjölid, (borde väl vara efter Vojmån?)
Vojmån
- Vilhelmina

Ja visst ligger Aronsjölid söder om Vojmån men det behöver inte vara fel för det. Skulle de gått hela tiden från Storuman i riktning Vilhelmina borde de haft ett tågnummer (det brukar de ha i alla andra av de anteckningar du publicerar) men just denna färd står att den skedde som vagnuttagning. En vagnuttagning fick ju, till skillnad från tåg, byta körriktning så den kan mycket väl ha framförts Storuman-Aronsjölid-Vojmån-Vilhelmina. Givetvis kan det ha funnits annan orsak till att gå som vagnuttagning såsom t ex att de skulle ha samråd med banarbete (A-arbete) eller liknande men att just denna färd gick som vagnuttagning istället för tåg kan alltså tyda på att de kört fram och tillbaka på del av sträckan varför jag håller det för troligt att färden kan ha gått så som det är skrivet.