Malmbana Fagersta-Klackberg, 1918-1955, bild på tåg (Bana)

av Ulfe, Monday, May 04, 2020, 10:38 (1447 dagar sedan)

Jag har letat igenom Fagersta-Västanfors Hembygdsförenings bilder med järnvägsanknytning på Bygdeband och hittade denna.
Länk till tidigare inlägg här på forumet.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=95996

[img]images/uploaded/202005040835135eafd3c11b013.jpg[/img]

Kartor, generalstabskartan år 1941.
[img]images/uploaded/202005040835495eafd3e576d7c.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202005040836105eafd3fad9208.jpg[/img]

Malmbana Fagersta-Klackberg, 1918-1955, bild på tåg

av Per Ljungberg, Monday, May 04, 2020, 10:57 (1447 dagar sedan) @ Ulfe

Var det verkligen 500 V på batterierna? Det behövs många battericeller för att få den spänningen. Vid blybatterier ca 250 celler och vid Nife batteri ca 417 celler. Fick man plats med så många celler i loket? För lok av den storleken brukar spänningen vara betydligt lägre. Under 110 V. Kan det vara 500 ampertimmar (Ah) i stället? Ett bilbatteri på 12 V brukar väl röra sig om 50 Ah.

Malmbana Fagersta-Klackberg, 1918-1955, bild på tåg

av janis08, Wednesday, May 06, 2020, 09:14 (1445 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Järnvägarna Fagersta-Kolningsberg och Kolningsberg-Klackberg finns beskrivna i TÅG nr 5/1974