Scheele i Arboga (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Monday, May 04, 2020, 17:22 (1424 dagar sedan)

[image]X10 3174 (VL 102) Scheele i Arboga 2 maj 1989, då vid den förra stationen (inte den äldsta). Den äldsta skymtar bakom tåget.

Scheele i Arboga - Polhem i Ängelsberg

av Stig Lagergren, Monday, May 04, 2020, 17:29 (1424 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]och här möter Polhem (VL 101, SJ 3173) Ma 967 med skrottåg i Ängelsberg i augusti 1989

Scheele står staty i Köping

av BD, Monday, May 04, 2020, 18:11 (1424 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Scheele står staty i Köping.

Scheele står staty i Köping

av Anders Sandgren, Tuesday, May 05, 2020, 08:05 (1423 dagar sedan) @ BD

Samt i Humlegården i Stockholm. Han avslutade sin karriär som apotekare i Köping och avled där vid 43 års ålder, troligen som ett resultat av de giftiga substanser han arbetat med, t.ex kvicksilver.
Han var född i Stralsund, men där kanske det inte står någon staty.

Scheele står staty i Köping

av Alex, Tuesday, May 05, 2020, 08:38 (1423 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Apoteket C W Scheele är också välkänt för många i Stockholm eftersom det är tämligen ensamt om att ha öppet dygnet runt. Ligger passande nog alldeles intill Centralstatioen på Klarabergsgatan 64.

Scheele står staty i Köping

av Stig Lagergren, Tuesday, May 05, 2020, 09:53 (1423 dagar sedan) @ Alex

Apoteket C W Scheele är också välkänt för många i Stockholm eftersom det är tämligen ensamt om att ha öppet dygnet runt. Ligger passande nog alldeles intill Centralstatioen på Klarabergsgatan 64.

Ja, så kom inte och säg att Scheele inte har järnvägsanknytning.;-)

Scheele står staty i Köping

av Anders Sandgren, Tuesday, May 05, 2020, 10:47 (1423 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Apoteket C W Scheele är också välkänt för många i Stockholm eftersom det är tämligen ensamt om att ha öppet dygnet runt. Ligger passande nog alldeles intill Centralstatioen på Klarabergsgatan 64.


Ja, så kom inte och säg att Scheele inte har järnvägsanknytning.;-)

Och även i födelsestaden Stralsund, där huset han föddes i alltjämt finns kvar, finns ett apotek Scheele som ligger ca 500m från järnvägsstationen. Det har inte dygnetruntöppet.

Scheele i Arboga

av Calle Wickberg, Tuesday, May 05, 2020, 19:09 (1423 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]X10 3174 (VL 102) Scheele i Arboga 2 maj 1989, då vid den förra stationen (inte den äldsta). Den äldsta skymtar bakom tåget.

Levererade som X10 men med toalett och utan mittdörrar, dock med utrullbara fotsteg av samma typ som sedan hamnade på X12 och X14, kan man väl nästan säga att VL och X-trafikens X10 är något slags prototyp-X14.

Alla dessa hade dessutom finessen att det var möjligt att välja att endast öppna dörrparet närmast aktiv förarhytt, för användning vid kort plattform kan tänkas. Spår av det syns ännu i X11 3182 och 3183, de f d X-trafikfordonen som sedan millennieskiftet finns hos Västtrafik. Vreden för dörrmanöver på förarborden har normalt tre lägen: STÄNGDA, FRILAGDA och ÖPPNA. På dessa finns också ett övermålat läge "FRÄMRE".

Scheele i Arboga

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Wednesday, May 06, 2020, 08:55 (1422 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Alla dessa hade dessutom finessen att det var möjligt att välja att endast öppna dörrparet närmast aktiv förarhytt, för användning vid kort plattform kan tänkas. Spår av det syns ännu i X11 3182 och 3183, de f d X-trafikfordonen som sedan millennieskiftet finns hos Västtrafik. Vreden för dörrmanöver på förarborden har normalt tre lägen: STÄNGDA, FRILAGDA och ÖPPNA. På dessa finns också ett övermålat läge "FRÄMRE".

Det stämmer, 3173-3175 och 3184-3186 är lite udda på flera sätt. Bland annat är det en mellangeneration av likströmssystem på 3184-3186. 3174 och 3185 är tyvärr ur trafik (för alltid?) och 3186 är väl också borta. 3173, 3175 och 3184 rullar dock.

Lindman

Scheele i Arboga

av Calle Wickberg, Wednesday, May 06, 2020, 17:35 (1422 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Alla dessa hade dessutom finessen att det var möjligt att välja att endast öppna dörrparet närmast aktiv förarhytt, för användning vid kort plattform kan tänkas. Spår av det syns ännu i X11 3182 och 3183, de f d X-trafikfordonen som sedan millennieskiftet finns hos Västtrafik. Vreden för dörrmanöver på förarborden har normalt tre lägen: STÄNGDA, FRILAGDA och ÖPPNA. På dessa finns också ett övermålat läge "FRÄMRE".


Det stämmer, 3173-3175 och 3184-3186 är lite udda på flera sätt. Bland annat är det en mellangeneration av likströmssystem på 3184-3186. 3174 och 3185 är tyvärr ur trafik (för alltid?) och 3186 är väl också borta. 3173, 3175 och 3184 rullar dock.

Lindman

Finns en del andra avvikelser på 3182 och 3183 jämfört övriga Västtrafik X11 också om man börjar syna smådetaljerna.

Största avvikelsen på just de två idag är väl dock inte så historisk utan något som blivit på senare år. Dörrsystemet på dessa två överensstämmer nämligen numera med X11 3204-3213 (safenetdatorer för dörrstyrningen och dragstänger istället för kedjor) - men bara nästan.

3182 och 3183 har också avstängning av dörr och fotsteg med nyckelvred i dörrposten. Det funkar så länge dörren fungerar ungefär som den ska. Nyckeln vrids om och dörr och fotsteg är då avstängda. Frågan är väl bara varför man vill stänga av en dörr som fungerar. Om den inte fungerar, behöver man stänga av luft och greja "som vanligt" ändå... Men tanken var nog god.

Västtrafiks X11 och deras inbördes skillnader kan man nog skriva ett smärre kompendium om. Frågan är bara vad man ska använda för källor, ty dokumentationen är stundtals allt annat än fullständig. Dörrar, toaletter, AC, hjälpkraftfördelning och en del annat skiljer dem åt och det är inte så enkelt att det alltid bara är ett par olika utföranden av respektive system heller...