Kontaktledning ovanför vändskiva (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Ola Almquist, Monday, May 04, 2020, 19:12 (1446 dagar sedan)

Kontaktledningar är inte riktigt min avdelning. Kan någon upplysa om vad den korrekta benämningen för en sådan här anordning är?

Tack på förhand!
Ola

Kontaktledning ovanför vändskiva

av el_vikingo, Monday, May 04, 2020, 20:44 (1446 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har ett svagt minne, av att jag har hört spindel eller kontaktledningsspindel.

Kontaktledning ovanför vändskiva

av Bertil Bengtsson, Monday, May 04, 2020, 23:02 (1446 dagar sedan) @ el_vikingo

Jag bör ju skämmas; jag vet inte - men på tyska kallas det för "Spinne".
Berra

Kontaktledning ovanför vändskiva

av Arne, Tuesday, May 05, 2020, 01:37 (1446 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag bör ju skämmas; jag vet inte - men på tyska kallas det för "Spinne".
Berra

Ja, på tyska kallas det här arrangemanget över en vändskiva för 'Oberleitungsspinne' i samband med en 'Drehscheibe' (en vändskiva alltså). I den länkade bilden från Smalspårsarkivet benämns ju å andrra sidan det hela för 'Kontaktledningsögla ovanför vändskiva'.

Men om det på svenska också ska kallas för direktöversättningen 'kontaktledningsspindel' över den svenska vändskivan vet jag inte. Det kanske finns en officiell svensk nomenklatur för en sådan här mojäng?! För övrigt så är ju metaforen med en 'spindel' (alltså insekten) en rätt naturlig liknelse.

I tyska mj-kataloger över bl.a. sådana här tillbehör till den egna H0-banan så kallas det alltså för 'Oberleitungsspinne' på tyska. Intressant är också att man på Sävenäs lokstation har talat om en 'stjärna' eller en 'kontaktledningsstjärna' vilket också är en liknelse av hur det ser ut i verkligheten. Så 'spindel', 'stjärna' eller 'ögla' är helt naturliga metaforer för denna ferroviella företeelse! Kärt barn har många namn. :-)

Kontaktledning ovanför vändskiva

av A.Svenson, Monday, May 04, 2020, 23:41 (1446 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Om anordningen har en egen officiell beteckning vet jag inte men på Sävenäs Lokstation (Göteborg) kallades den för ”stjärnan” om tydligheten krävde det med kontaktlednings- före.

/Anders S

Kontaktledning ovanför vändskiva

av Leif B, Wednesday, May 20, 2020, 20:42 (1430 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Om anordningen har en egen officiell beteckning vet jag inte men på Sävenäs Lokstation (Göteborg) kallades den för ”stjärnan” om tydligheten krävde det med kontaktlednings- före.

/Anders S

Under denna stjärna kan man snurra med bygeln upp.
(Bildkälla)

Kontaktledning ovanför vändskiva

av Harald, Wednesday, May 20, 2020, 21:01 (1430 dagar sedan) @ Leif B

Hej!

Om anordningen har en egen officiell beteckning vet jag inte men på Sävenäs Lokstation (Göteborg) kallades den för ”stjärnan” om tydligheten krävde det med kontaktlednings- före.

/Anders S


Under denna stjärna kan man snurra med bygeln upp.
(Bildkälla)

Det tvivlar jag allt på. Hur skulle det gå till?. Följer trådarna med skivan runt och hur har man i så fall ordnat anslutningen till de fasta trådarna?

Kontaktledning ovanför vändskiva

av Leif B, Wednesday, May 20, 2020, 22:04 (1430 dagar sedan) @ Harald

Hej!

Om anordningen har en egen officiell beteckning vet jag inte men på Sävenäs Lokstation (Göteborg) kallades den för ”stjärnan” om tydligheten krävde det med kontaktlednings- före.

/Anders S


Under denna stjärna kan man snurra med bygeln upp.
(Bildkälla)


Det tvivlar jag allt på. Hur skulle det gå till?. Följer trådarna med skivan runt och hur har man i så fall ordnat anslutningen till de fasta trådarna?

Nej, bygelns kolskena glider mot trådarna. För säkerhets skull så kompletterade man t o m med trådar i de få riktningar där det saknas spår, för att inte riskera bygelhaveri om man skulle råka snurra åt fel håll.

Kontaktledning ovanför vändskiva [film]

av Leif B, Wednesday, May 20, 2020, 22:36 (1430 dagar sedan) @ Leif B

Hej!

Om anordningen har en egen officiell beteckning vet jag inte men på Sävenäs Lokstation (Göteborg) kallades den för ”stjärnan” om tydligheten krävde det med kontaktlednings- före.

/Anders S


Under denna stjärna kan man snurra med bygeln upp.
(Bildkälla)


Det tvivlar jag allt på. Hur skulle det gå till?. Följer trådarna med skivan runt och hur har man i så fall ordnat anslutningen till de fasta trådarna?


Nej, bygelns kolskena glider mot trådarna. För säkerhets skull så kompletterade man t o m med trådar i de få riktningar där det saknas spår, för att inte riskera bygelhaveri om man skulle råka snurra åt fel håll.

Om du fortfarande tvivlar, kommer här en filmsnutt. (Motorvagnen måste ta ner bygeln, för den är för lång.)

Kontaktledning in i stallet

av K Lemming, Wednesday, May 20, 2020, 22:50 (1430 dagar sedan) @ Leif B

Ser på filmen att kontaktledningen går in i stallet, hur funkar det med portarna? Bör vara hål i portarna för ledningen, men det borde göra porten otät mot väder och vind och det kan ju vara gott om snö på denna platsen så man tycker det då borde snöa in en del genom detta hål. Eller är där en kort sektion av ledningen vid porten som kan fällas bort?

Kontaktledning in i stallet

av Micke D, Thursday, May 21, 2020, 07:11 (1429 dagar sedan) @ K Lemming

I Oxelösund är det konstruerat så att porten har ett fristående överstycke. När det är öppet ingår det villkoret i förreglingsanläggninen, vilket gör att den svängbara kontaktanordningen i stallet kan vevas ut genom portens överstycke. Då möts först den inre och yttre kontaktledningen vilket möjliggör funktionen

Kontaktledning in i stallet. Landquart (och Samedan)

av Leif B, Thursday, May 21, 2020, 11:45 (1429 dagar sedan) @ K Lemming

Ser på filmen att kontaktledningen går in i stallet, hur funkar det med portarna? Bör vara hål i portarna för ledningen, men det borde göra porten otät mot väder och vind och det kan ju vara gott om snö på denna platsen så man tycker det då borde snöa in en del genom detta hål. Eller är där en kort sektion av ledningen vid porten som kan fällas bort?

Det är ett några dm stort uttag i i plåten i vardera porthalvan, som sedan är till största delen fyllt av en bit genomskinlig plast (typ plexiglas) med bara ett urtag för kontakttråden. (Ju enklare, desto simplare!) Kanske går det att urskilja på någon av dessa bilder?
https://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=630907
https://www.flickr.com/photos/79976134@N07/7339714298/
https://www.flickr.com/photos/79976134@N07/7347020806
https://www.flickr.com/photos/79976134@N07/24745763002


Vädert är inte heller särskilt brutalt i Landquart (550 m ö h). Jag ser dock att det är samma porttyp i Samedan där vädret är betydligt tuffare (1721 m ö h), men det kvarvarande hålet är ju bara några kvadratcentimeter så jag tror inte det är något problem ens där.

Till Harald, så såg jag aldrig någon motorvagn snurra på skivan. Jag tror att motorvagnarna på bilden (ABe 4/4 501-504) var stationerade i Samedan - de användes i alla fall i Engadin (och vintertid i ett Sporttåg i Davos). Pendeltågen med Be 4/4 511-516, användes däremot i S-Bahntrafik runt Chur och "bodde" i Landquart, men de hade ett tvåspårigt parallellstall ("Pendelzugshalle" ) i anslutning till rundstall. När motorvagnarna skulle på översyn (2 ggr/år) så nådde de det ena spåret i översynshallen genom att köra tvärsöver skivan, så de behövde normalt inte heller snurra.


Hittade f ö en bild på en av dessa motorvagnar i stallet i Samedan. Som synes har man tagit höjd för klimatet och lagt skjutbordet inne i byggnaden. Fler bilder från stallet i Samedan finns långt ner på denna sida.

Dessa bilder är sämre fotografiskt men visar historiska dragkrafter, så de passar nog ännu bättre på detta forum.

Kontaktledning ovanför vändskiva [film]

av Harald, Thursday, May 21, 2020, 09:25 (1429 dagar sedan) @ Leif B

Hej!

Om anordningen har en egen officiell beteckning vet jag inte men på Sävenäs Lokstation (Göteborg) kallades den för ”stjärnan” om tydligheten krävde det med kontaktlednings- före.

/Anders S


Under denna stjärna kan man snurra med bygeln upp.
(Bildkälla)


Det tvivlar jag allt på. Hur skulle det gå till?. Följer trådarna med skivan runt och hur har man i så fall ordnat anslutningen till de fasta trådarna?


Nej, bygelns kolskena glider mot trådarna. För säkerhets skull så kompletterade man t o m med trådar i de få riktningar där det saknas spår, för att inte riskera bygelhaveri om man skulle råka snurra åt fel håll.


Om du fortfarande tvivlar, kommer här en filmsnutt. (Motorvagnen måste ta ner bygeln, för den är för lång.)

Det går alltså inte om strömavtagaren sitter för långt från mitten av skivan. Det var det jag tyckte att det såg ut att vara för långt mellan trådarna närmast i bilden.

Kontaktledning ovanför vändskiva [film]

av Cargoman, Thursday, May 21, 2020, 10:53 (1429 dagar sedan) @ Harald

De enda lok jag vågat vända med strömavtagaren uppe är Ub och Hg, då strömavtagaren befinner sig mitt under kronan. Men då har jag själv kört skivan med koll på strömavtagaren nerifrån.
Fast det finns egentligen ingen anledning till att vända lok med strömavtagaren uppe. Det tar inte någon tid att trycka ur, ta ner strömavtagaren och sedan ta upp den igen och trycka i brytaren.
Då är man ju säker på att inte ställa till med något. ;-)

Kontaktledning ovanför vändskiva. Ställa till ...

av Leif B, Thursday, May 21, 2020, 11:15 (1429 dagar sedan) @ Cargoman

De enda lok jag vågat vända med strömavtagaren uppe är Ub och Hg, då strömavtagaren befinner sig mitt under kronan. Men då har jag själv kört skivan med koll på strömavtagaren nerifrån.
Fast det finns egentligen ingen anledning till att vända lok med strömavtagaren uppe. Det tar inte någon tid att trycka ur, ta ner strömavtagaren och sedan ta upp den igen och trycka i brytaren.
Då är man ju säker på att inte ställa till med något. ;-)

Curt W Engström berättade en dråplig historia i Järnvägsminnen 4, om när en överhjälpsam bangubbe började snurra på skivan i Kiruna innan lokföraren hade hunnit ta ner. Ja, dråplig i efterhand i alla fall. Curt använder f ö benämningen "stjärnan".

Kontaktledning ovanför vändskiva [film]

av Anders Sandgren, Thursday, May 21, 2020, 11:19 (1429 dagar sedan) @ Cargoman

Kontrollerpulpeten på vändskivan i Nässjö hade åtm förr brännmärken från ett tillfälle när det inte gick så bra med bågen uppe. Någon såg vad som hände och skrek så att den som körde skivan hann hoppa undan.

Kontaktledning ovanför vändskiva

av daniel, Tuesday, May 05, 2020, 07:51 (1445 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kontaktledningar är inte riktigt min avdelning. Kan någon upplysa om vad den korrekta benämningen för en sådan här anordning är?

Ritning Ebr 21391 Föreställer "Ringklämma för kontaktledning över vändskiva. Sammanställning." Detaljerna finns på Ebr 21392.

Kontaktledning ovanför vändskiva

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 06, 2020, 18:42 (1444 dagar sedan) @ daniel

Ritning Ebr 21391 Föreställer "Ringklämma för kontaktledning över vändskiva. Sammanställning." Detaljerna finns på Ebr 21392.

Nu hittade jag ritningarna från 1920:

Sammanställningsritning

Detaljer
[Järnvägsmuseet]