Linjeblock & fjärrstyrning på SSB i Östergötland (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Tuesday, May 05, 2020, 12:49 (1445 dagar sedan)

Hej på Er!

Vad jag förstått fick södra stambanan genom Östergötland linjeblockering långt innan den fick fjärrblockering (fjärrstyrning) från Norrköping. Men när infördes de två?

Linjeblock & fjärrstyrning på SSB i Östergötland

av S-O Strand, Tuesday, May 05, 2020, 15:03 (1445 dagar sedan) @ Anders_W

Hej på Er!

Vad jag förstått fick södra stambanan genom Östergötland linjeblockering långt innan den fick fjärrblockering (fjärrstyrning) från Norrköping. Men när infördes de två?

Linjeblockering på olika delsträckor åren 1960-62.
Fjärrblockering på olika delsträckor åren 1993-94.

Sista linjeblock utan fjb i Sverige?

av Anders_W, Tuesday, May 05, 2020, 15:29 (1445 dagar sedan) @ S-O Strand

Tackar!

Det får mig att undra vilken den sista linjeblockbana i Sverige var som inlemmades i fjärrblockeringen.

Det fanns ett par mini-fjärrar som försvann i början av 00-talet, men de låg ju på banor som i övrigt var tam-banor.


Edit:
Tydliggjorde att jag avser hela landet

Sista linjeblockering utan fjb? Håkantorp--Vargön

av Ulf Pålsson, Tuesday, May 05, 2020, 15:55 (1445 dagar sedan) @ Anders_W

Det får mig att undra vilken den sista linjeblockbana var som inlemmades i fjärrblockeringen.

Det fanns ett par mini-fjärrar som försvann i början av 00-talet, men de låg ju på banor som i övrigt var tam-banor.

Mellan Håkantorp och Vargön var det linjeblockering utan fjärrblockering från juni 2006 till juni 2008, då fjärrblockeringen kopplades in där (säger Järnvägsdata 2009, SJK nr 83). Det torde vara den sista sträckan med "trafikeringssystemet" linjeblockering utan fjärrblockering.

Från 31 maj 2009 medförde nya trafikregler (JTF, nu TTJ) att 'linjeblockering utan fjärrblockering' inte fick någon efterföljare som trafikerinssystem. Så därefter har linjeblockering tekniskt kopplats in inom ramen för trafikering i system M, varefter övergång till system H skett vid lämplig tidpunkt när fjärrstyrningen av "en hel sträcka" kan tas över.
/up

Sista linjeblock utan fjb?

av WS, Tuesday, May 05, 2020, 16:02 (1445 dagar sedan) @ Anders_W

Tackar!

Det får mig att undra vilken den sista linjeblockbana var som inlemmades i fjärrblockeringen.

Det fanns ett par mini-fjärrar som försvann i början av 00-talet, men de låg ju på banor som i övrigt var tam-banor.


Nu vet jag inte om du tänker på enbart Östergötland.

Men något söder därom på SSB, hade Frinnaryd länge
kvar lokal bevakning dygnet runt. Detta beroende på
det då frekvent nyttjade sidospåret/förbigången som
var populär p.g.a rak och nästan slät bangård.
(Möjligen togs nattskift bort allra sista åren?)

Frd var nog sista små-station vid SSB att avbemannas.
Vill minnas att det var bemannat till runt ca 1995. /WS/

Frinnaryd

av Rolf Johansson, Tuesday, May 05, 2020, 21:28 (1445 dagar sedan) @ WS

En bild från tiden Frinnaryd hade dygnet runt bevakning - januari 1971. Tkl Olle Karlsson bevakar att godstågen inte har någon tjuvbroms.

[image]

Frinnaryd

av WS, Tuesday, May 05, 2020, 22:20 (1445 dagar sedan) @ Rolf Johansson

En bild från tiden Frinnaryd hade dygnet runt bevakning - januari 1971. Tkl Olle Karlsson bevakar att godstågen inte har någon tjuvbroms.

[image]


Trevligt. Där inne har man varit på besök under uppväxten, ett flertal gånger.
Men då hette personalen Bondesson, Edgren, Göransson och Söderström. /WS/

Sista linjeblock utan fjb?

av HP, Wednesday, May 06, 2020, 07:27 (1444 dagar sedan) @ WS

Tackar!

Det får mig att undra vilken den sista linjeblockbana var som inlemmades i fjärrblockeringen.

Det fanns ett par mini-fjärrar som försvann i början av 00-talet, men de låg ju på banor som i övrigt var tam-banor.

Nu vet jag inte om du tänker på enbart Östergötland.

Men något söder därom på SSB, hade Frinnaryd länge
kvar lokal bevakning dygnet runt. Detta beroende på
det då frekvent nyttjade sidospåret/förbigången som
var populär p.g.a rak och nästan slät bangård.
(Möjligen togs nattskift bort allra sista åren?)

Frd var nog sista små-station vid SSB att avbemannas.
Vill minnas att det var bemannat till runt ca 1995. /WS/

På linjeblocket Mjölby-Alvesta så var det en del stationer som brukade vara bevakade för att kunna kryssa (byta spår), ha förbigångar och för växling. Som jag minns det i början på 90-talet var det Boxholm, Tranås, Frinnaryd, Nässjö förstås, Sävsjö och Stockaryd. Osäker på Lammhult och söder därom samt Strålsnäs. Flisby användes inte då. Sommen, Gripenberg, Aneby, Solberga, Grimstorp och Bodafors vid behov, exvis vid banarbeten./HP

Sista linjeblock utan fjb?

av Jim Hansson, Wednesday, May 06, 2020, 23:12 (1444 dagar sedan) @ HP

På linjeblocket Mjölby-Alvesta så var det en del stationer som brukade vara bevakade för att kunna kryssa (byta spår), ha förbigångar och för växling. Som jag minns det i början på 90-talet var det Boxholm, Tranås, Frinnaryd, Nässjö förstås, Sävsjö och Stockaryd. Osäker på Lammhult och söder därom samt Strålsnäs. Flisby användes inte då. Sommen, Gripenberg, Aneby, Solberga, Grimstorp och Bodafors vid behov, exvis vid banarbeten./HP

Mellan Nässjö och Alvesta var det Sävsjö och Lammhult som var bevakade tills Lammhult revs upp. Sedan var det, vad jag minns, Stockaryd under en period innan det blev fjärr.
Jim

Sista linjeblock utan fjb i Sverige?

av Mattias J, Tuesday, May 05, 2020, 19:52 (1445 dagar sedan) @ Anders_W

Bläddrade igenom några gamla nummer av tidningen tåg. I nr 5/96 står det att sista sträckan som endast hade automatisk linjeblockering på SSB var mellan Mjölby och Nässjö, och som fick fjb 1996-01-29.