När blev V-skylten fyrkantig? (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Sunday, May 10, 2020, 09:48 (1419 dagar sedan)

Har någon koll på när den V-skylt som används på V-signaler och orienteringstavlor byttes ut från rund till kvadratisk?

När blev V-skylten fyrkantig?

av Kjell Aghult, Sunday, May 10, 2020, 11:59 (1419 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på när den V-skylt som används på V-signaler och orienteringstavlor byttes ut från rund till kvadratisk?

I 1973 års Säo, runda tavlor skulle förbehållas vägtrafiken. SJ och Vägverket lär f ö en tid ha haft samme skyltleverantör, firma Genevads Vägmärken.

När blev V-skylten fyrkantig?

av Ulf Pålsson, Sunday, May 10, 2020, 12:41 (1419 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har någon koll på när den V-skylt som används på V-signaler och orienteringstavlor byttes ut från rund till kvadratisk?

I 1973 års Säo, runda tavlor skulle förbehållas vägtrafiken. SJ och Vägverket lär f ö en tid ha haft samme skyltleverantör, firma Genevads Vägmärken.

Det var som sagt i säo-1973 som skylten ändrades, men enligt vad som på 1980-talet berättades för mig var bakgrunden en ambition att koppla järnvägens signaltavlor till det formspråk som vägmärken hade (och har). De nya runda gula hastighetstavlorna, som väl får sägas vara den största förändringen bland signaltavlorna i säo-1973, var inspirerade av vägtrafikens motsvarande förbudsmärken. Orienteringstavlorna av olika slag hade redan triangelform på den övre skylten, den form som fanns (och finns) på vägtrafikens varningsmärken, men man tyckte tydligen att det var viktigt att den nedre skylten nu skulle vara fyrkantig och inte rund (liksom skylten med hastighetssiffror för orienteringstavla för lägre hastighet, och skylten med trafikplatssignatur för orienteringstavla för trafikplats). Detta resonemang fullföljdes dock inte (lyckligtvis, får man väl säga) avseende orienteringstavla för huvudsignal, vars nedre skylt fick fortsätta vara en minirepresentation av den runda bakgrundsskärmen för en fristående försignal.

Ambitionen med att koppla formspråket hos signaltavlor till vägmärkenas fullföljdes inte. Jag kan tycka att 1973 års utbyte av runda "V-skyltar" på V-signal och på orienteringstavla för vägskyddsanläggning, det var onödigt och bara kostsamt. Dock användes de runda "V-skyltarna" övergångsvis till 1987 på V-signaler och till 1990 på orienteringstavlor, enligt säo. I viss mån mildrade väl denna ganska långa övergångstid omställningskostnaden något. Vilka tekniska anvisningar som fanns för utbytet känner jag inte till.
/up

När blev V-skylten fyrkantig?

av Harald, Sunday, May 10, 2020, 12:57 (1419 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

De färger och former som vägmärken har är inte något som de är ensamma om, utan de överensstämmer till stor del med t.ex. märkning på arbetsplatser som används i många länder sedan länge. Arbetsplatsmärkningen är (något förenklat):
Varning: trekantig form, gul grundfärg, svarta symboler
Förbud: rund form, vit grundfärg, röd kant, svarta symboler
Påbud: rund form, blå grundfärg, vita symboler
Säkerhet och skydd: fyrkantig form, grön grundfärg, vita symboler
Brandskydd: fyrkantig form, röd grundfärg, vita symboler

Det har ett värde att följa dessa principer eftersom de är gamla och etablerade.

När blev V-skylten fyrkantig?

av Anders_W, Sunday, May 10, 2020, 14:32 (1418 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack.

Vad jag förstår var 1958 års SÄO den första med dagens plankorsningssignalering (och rund tavla).

Den noggrannaste uppgift jag hittat om vilket år man de facto började införa de moderna v-signalerna är "50-talet". Vet någon bättre? Och det var väl automatiska anläggningar som var först med dessa?

Om V-signalen

av Ulf Pålsson, Sunday, May 10, 2020, 22:15 (1418 dagar sedan) @ Anders_W

Vad jag förstår var 1958 års SÄO den första med dagens plankorsningssignalering (och rund tavla).

Den noggrannaste uppgift jag hittat om vilket år man de facto började införa de moderna v-signalerna är "50-talet". Vet någon bättre? Och det var väl automatiska anläggningar som var först med dessa?

Det var 1951 som vägkorsningssignalen togs in i trafikreglerna (Säo), i ett tillägg (föregångare till ändringstryck) till Säo-1947. Det fanns ingen figur i Säo, men texten nämnde att signalen ”visar ofärgat eller rött fast sken åt två motsatta håll”, så det var sannolikt i grunden den konstruktion som fortfarande används. Det nämndes inget om någon rund skylt med ’V’. Vägkorsningssignalen användes enligt 1951 års Säo-ändring dels ”vid fällbommar” och dels ”vid automatisk vägsignalanläggning”.

Under 1950-talet ersatte vägkorsningssignalen successivt både bomsignalskärmar och bomsignallyktor vid helbomsanläggningar och s.k. automatiskt fungerande kontrollsignallyktor vid ljus- och ljudsignalanläggningar. En skrivelse från Kung. Järnvägsstyrelsen i maj 1957 till alla distrikt anger: "Utbytet anses minst angeläget för vägkorsning som är belägen på station och där sådant beroende finns med huvud- eller dvärgsignal i båda tågriktningarna, att signalen visar "stopp" intill dess att vägtrafiken är avstängd." I övrigt är det oklart för mig hur man prioriterade vilka vägskyddsanläggningar som före andra fick de äldre signalmedlen utbytta mot vägkorsningssignal.

(Bomsignalskärm var en till bomanläggningen kopplad rund dubbelsidig röda skärm med gul kantrand. Till bomsignalskärmen hörde en bomsignallykta för avgivande av nattsignal, med rött sken åt två håll och vitt sken åt två håll. När bommarna fälldes vreds bomsignalskärmen och bomsignallyktan ett kvarts varv så att skärmen ställdes längs med spåret, och lyktan vreds samtidigt så att skenet mot banan ändrades från rött till vitt. En automatisk fungerande kontrollsignallykta visade fast eller blinkande brandgult sken när vägskyddsanläggningen varnade vägtrafiken och var annars släckt.)

Även ett antal huvudljussignaler, som fanns endast för att skydda en helbomsanläggning (vid s.k. signalplats), ersattes av vägkorsningssignal. Ofta bytte man då bara huvudljussignalens gröna sken mot ett vitt, så att sådana vägkorsningssignaler blev enkelriktade tvåskenssignaler.

I säo-1959 infördes kortbeteckningen V-signal parallellt med 'vägkorsningssignal', och en figur infördes som visade signalen med en ljusöppning och med den runda ”V-skylten”. Även orienteringsmärke för vägskyddsanläggning, med rund V-skylt, tillkom i säo-1959. (V-skylten, liksom orienteringsmärket, finns på en ritning från 1957, så det är väl troligt att det då presenterades för operativ personal i ett cirkulär.)

Bomsignalskärm, bomsignallykta och automatiskt fungerande kontrollsignallykta slopades i säo-1959, men sådana levde ändå kvar genom undantag från säo, bomsignalskärm/-lykta in på 1970-talet och konstrollsignallykta in på 1960-talet.

Sedan 2009 benämns signalen vägskyddssignal eller V-signal.

Jag rekommenderar Gunnar Ekevings webbsida 'Vägskydd'.
/up

Om V-signalen

av Ola Almquist, Friday, July 03, 2020, 17:15 (1364 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I säo-1959 infördes kortbeteckningen V-signal parallellt med 'vägkorsningssignal', och en figur infördes som visade signalen med en ljusöppning och med den runda ”V-skylten”. Även orienteringsmärke för vägskyddsanläggning, med rund V-skylt, tillkom i säo-1959. (V-skylten, liksom orienteringsmärket, finns på en ritning från 1957, så det är väl troligt att det då presenterades för operativ personal i ett cirkulär.)

Cirkuläret.

[image]
[image]

/Ola

När blev U-tavlan fyrkantig?

av Niklas Bygdestam, Friday, July 03, 2020, 17:28 (1364 dagar sedan) @ Anders_W

U-tavlan var också rund förr och blev senare fyrkantig. Var detta samtidigt som V-skylten?

När blev U-tavlan fyrkantig?

av Anders_W, Sunday, July 05, 2020, 15:50 (1362 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jag tror att det gjordes när man gick över från att räkna tåglängden i antal axlar till att räkna i meter.