Rangersignaler, var? (Signaler/säkerhet)

av Gurra-Nisse, Sunday, May 10, 2020, 17:56 (1445 dagar sedan)

[image][image]

Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.

Rangersignaler, var?

av Anders Järvenpää, Sunday, May 10, 2020, 18:07 (1445 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Finns det inte en sådan signal fortfarande i Västerås?

Rangersignaler, var?

av David Sohlberg, Sunday, May 10, 2020, 20:50 (1445 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jo.

Och har funnits i Ludvika.

Rangersignaler, var?

av Anders Svensson, Sunday, May 10, 2020, 23:50 (1445 dagar sedan) @ David Sohlberg

Med tanke på huset som syns uppe på en höjd till höger i fig 209 skulle jag gissa på Älvsjö godsbangård - i detta hus hade SJ (Ma?) ett lab. //Anders

Rangersignaler, var?

av Pelle i Västerås, Tuesday, May 12, 2020, 18:49 (1443 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Och tryckluft drivna växlar

Rangersignaler, var?

av Lennart Carlsson, Monday, May 11, 2020, 09:26 (1444 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

[image][image]

Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.

Har funnits i Nässjö.

Rangersignaler, var?

av Anders_W, Monday, May 11, 2020, 09:53 (1444 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Och på utdragsspåret som går parallellt med linjen mot Jönköping har man satt upp återanvända linjedvärgsignaler som repetersignaler till växlingsförare.

Var inte en viss expert på ställarställverk inblandad i dessa signalers återbruk? ;-)

Rangersignaler, var?

av Per Ljungberg, Monday, May 11, 2020, 11:07 (1444 dagar sedan) @ Anders_W

På den vall som ligger på "personbangården" utmed sjön fanns tidigare en rangersignal enligt bilden med hög mast. Senare kortades masten och man satte en dvärgsignal där istället. Såvitt vag vet används inte denna vall numera. Vallen på Nässjös godsbangård används fortfarande.

Rangersignaler, var?

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Tuesday, May 12, 2020, 13:45 (1443 dagar sedan) @ Anders_W

Och på utdragsspåret som går parallellt med linjen mot Jönköping har man satt upp återanvända linjedvärgsignaler som repetersignaler till växlingsförare.

Var inte en viss expert på ställarställverk inblandad i dessa signalers återbruk? ;-)

Dessa försvann någongång 2012-2013. Jag tog en bild 2012. Som PLj skriver så finns en mycket gammal dvärg vid den gamla vallen i Nässjö men den går inte längre att tända. Den syns bredvid loket på den nedre bilden.

Lindman

[image]

[image]

Rangersignaler, var?

av Anders_W, Tuesday, May 12, 2020, 15:02 (1443 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Den stolpplacerade dvärgen ser mycket "satt" ut. Undrar om det är en Siemensdvärg, som en del man hade på Cst under ställarställverkets tid.

Edit: Ritning här.

Rangersignaler, var?

av Per Ljungberg, Monday, May 11, 2020, 10:57 (1444 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Eksjö hade en. Vid vallen på Jönköpings godsbangård har man rangersignaler som kan (om jag kommer ihåg rätt) visa F, B samt pil upp/ned (öka/minska hastigheten) samt ett blinkande vågrätt streck. Jag antar att dessa finns kvar men det är många år sedan jag kollade.

Rangersignaler, var?

av Christer Nyqvist, Tuesday, May 12, 2020, 19:18 (1443 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det fanns drösvis med sådana i kontaktledningsbryggorna på Sävenäs rbg. Och framme vid vallen. Hade man tur så var det en öppen vagn närmas Ub-loket och då såg man rangersignalerna bra. Värre var det vid kyla eller nederbörd och en täckt vagn närmast loket. Det var inte så kul att då hänga ut genom fönstret och frysa om näsan.

Anordningen i fig 211?

av Bobo L, Friday, May 15, 2020, 08:24 (1440 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

[image]

Dristat mig att bifoga några sidor ur SJs "Signalteknisk handbok". Rangersignaler beskrivs men var fanns sådana? Småningom ersattes de väl av växlingsradio och senare av radiostyrda rangerlok.

Vad var det för slags anordning som visas i fig 211?

Anordningen i fig 211?

av Överkörmästaren, Friday, May 15, 2020, 09:27 (1440 dagar sedan) @ Bobo L

Det står ju i bildtexten. Gissar att det är trådtöjningsgivare. Plåten är väl bara ett skydd mot vädret och/eller påkörning.

Rangersignaler, var?

av Göran Kannerby, Friday, May 15, 2020, 18:44 (1440 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

På 1990-talet var det så här:

Sådana rangersignaler fanns på följande platser reglerade i SÄF enligt nedan:
Nässjö (gamla vallen) 64/1994
Västerås V 70/1994

Följande platser hade däremot rangersignaler formade som en dvärgsignal:
Sävenäs 29/1994
Nässjö (västra vallen) 64/1994
Västerås V 70/1994

Följande platser hade tablåsignal:
Borlänge 39/1994