Spår i Sandstuvägen 1968 (Bana)

av Gunnar D @, torsdag, maj 14, 2020, 10:45 (134 dagar sedan)

[image]
Tog dessa bilder 29 sep 1968. F.d. spårkorsning vid Slakthuset.

[image]
Mot andra hållet är infarten till T-banan från Sandstuvägen.

[image]
Något längre norrut på Sandstuvägen.

Mvh Gunnar

Spår i Sandstuvägen 1968. Märgvägen?

av Leif B @, torsdag, maj 14, 2020, 12:06 (134 dagar sedan) @ Gunnar D

Intressant!

Du tog inte händelsevis några foton på Märgvägen också, d v s följde spåren på första bilden in åt vänster?

Spår i Sandstuvägen 1968. Märgvägen?

av Gunnar D @, torsdag, maj 14, 2020, 12:56 (133 dagar sedan) @ Leif B

Intressant!

Du tog inte händelsevis några foton på Märgvägen också, d v s följde spåren på första bilden in åt vänster?

Nej tyvärr! Det verkar idag idiotiskt men jag tyckte nog de gånger jag var utmed Märgvägen att det hade skett så pass mycket förändringar att jag inte ville offra en bildruta! Sanslöst!

/Gunnar

Spår i Sandstuvägen 1968. Märgvägen?

av Harald ⌂ @, Göteborg, torsdag, maj 14, 2020, 18:14 (133 dagar sedan) @ Gunnar D

Det var väl Sandstuvägen söderut också, åtminstone en bit. Man har rotat rätt mycket med gatunamnen här. På 1934 års karta kan man se vad som är upphovet till namnet Sandstuvägen:

[image]

1944 hette det Bägerstavägen både öster och väster om Slakthusets hållplats:

[image]

Sedan har vi 1954. Sandstuvägen börjar ungefär där Sandstugan låg och går i kringelikrokar mot norr. Märgvägen är en lite kort stump i söder.

[image]

Slutligen 1972. Nu har Märvägen blivit längre och Sandstuvägen kortare och så här var det väl tills det blev Arenavägen:

[image]

Spår i Sandstuvägen 1968

av Johan Björklund @, torsdag, maj 14, 2020, 22:19 (133 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]
Tog dessa bilder 29 sep 1968. F.d. spårkorsning vid Slakthuset.

[image]
Mot andra hållet är infarten till T-banan från Sandstuvägen.

[image]
Något längre norrut på Sandstuvägen.

Finfina bilder. Rännskenorna ser ut att inte ha använts på ett tag, fulla med sand och grus som de är. Enbart spåret från Tunnelbanegrinden mot Banförrådet ser ut att användas. Förbindelsen till Tunnelbanan vid station Isstadion är borta och inga luftledningar finns heller kvar. Det yttre spåret i förlängningen in på Märgvägen kanske fortfarande gick att nå genom växel 543/542, även om det känns osannolikt att det användes ofta.

När passerade de sista fordonen månntro de igenfyllda spåren på bilden? Och när togs spåren slutligen bort?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum