Tåg in-utrustning (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, May 14, 2020, 20:49 (1414 dagar sedan)

I en tråd på PV om Inlandsbanans nya fjärrstyrning omnämns utrustning för att detektera passage in/ut på driftplats från/till linje i system M, dvs tam-bana utan spårledningar längs linjen. Tydligen använder man sig av hela tre spårledningar, vilka skall beläggas och sedan friges i sekvens.

På järnvägshistoriska sidor finns exempel på äldre anordningar vid dylika platser, t.ex. en mikrofon uppsatt vid mötesspåren innanför stationsgränsen, där föraren på avgående tåg skall ge "två korta", varefter tkl bekräftar att mötande tåg inkommit genom att ge avgång (med A-signal).

Men hade man någon utrustnng för att bekräfta att ett tåg t.ex. inte delat sig ute på linjen? Eller var det bara manuella rutiner (som att föraren måste stanna utanför infartssignalen och skicka in ett bud till tkl)? Man kunde ju t.ex. tänka sig att förare eller tbfh, efter att tåget inkommit, måste vrida om ett fyrkantslås för att bekräfta för tkl att hela tåget är inne, om tkl sitter så till att hen inte själv kan se tåget.

Vet någon f.ö. när den i PV-tråden angivna utrustningen började användas? Månne i samband med fjb:s utrullning över landet?

Tåg in-utrustning

av Ulf Pålsson, Thursday, May 14, 2020, 23:15 (1414 dagar sedan) @ Anders_W

I en tråd på PV om Inlandsbanans nya fjärrstyrning omnämns utrustning för att detektera passage in/ut på driftplats från/till linje i system M, dvs tam-bana utan spårledningar längs linjen. Tydligen använder man sig av hela tre spårledningar, vilka skall beläggas och sedan friges i sekvens.

Tåg in-utrustning är till för att med tillräcklig säkerhet indikera för fjärrtågklareraren (fjtkl) att ett tåg (= 01) har passerat driftplatsgränsen in till en driftplats som är fjärrbevakad från en angränsande sträcka i system M. (Utrustningen har alltså inget med ett tågs utfart från driftplatsen att göra.) Om tåg-in-utrustning saknas för driftplatsen, är det obligatoriskt att föraren på 01 ska lämna en ankomstanmälan till fjärrtågklareraren. Innan fjtkl antingen har fått indikering från tåg in-utrustningen eller fått ankomstanmälan från föraren på 01, får fjtkl inte acceptera 01 som ankommet till driftplatsen, inte heller om andra ställverksindikeringar tyder på det. (I den angivna PV-tråden står det att föraren tydligen ska lämna ankomstanmälan vid de fjärrstyrda driftplatserna på Inlandsbanan trots att det finns tåg in-utrustning, något som jag inte riktigt förstår orsaken till.)

På järnvägshistoriska sidor finns exempel på äldre anordningar vid dylika platser, t.ex. en mikrofon uppsatt vid mötesspåren innanför stationsgränsen, där föraren på avgående tåg skall ge "två korta", varefter tkl bekräftar att mötande tåg inkommit genom att ge avgång (med A-signal).

Det du nu skriver handlar om något annat och har inget med tåg in-utrustning eller tågs ankomst att göra.

Men hade man någon utrustnng för att bekräfta att ett tåg t.ex. inte delat sig ute på linjen? Eller var det bara manuella rutiner (som att föraren måste stanna utanför infartssignalen och skicka in ett bud till tkl)? Man kunde ju t.ex. tänka sig att förare eller tbfh, efter att tåget inkommit, måste vrida om ett fyrkantslås för att bekräfta för tkl att hela tåget är inne, om tkl sitter så till att hen inte själv kan se tåget.

Redan 1979 slopades tågklarerarens kontroll av slutsignal när tåg ankom från sträcka utan linjeblockering (nu: system M). Sista fordonet i tåget måste gå bromsat och vara anslutet till huvudledningen, vilket ska innebära att tåget nödbromsas om det sker en självavkoppling. (Lite tillspetsat kan man säga att det sedan 1979 har varit förbjudet för föraren att låta tåget tappa vagnar utan att föraren märker det...) Om fordon lämnas kvar på linjen, måste föraren anmäla det innan tåget förs in på nästa bevakade driftplats. Det är alltså i detta avseende ingen skillnad om den driftplats som kommer till från system M är lokalbevakad eller fjärrbevakad.

Vet någon f.ö. när den i PV-tråden angivna utrustningen började användas? Månne i samband med fjb:s utrullning över landet?

Den första stationen (nu: driftplatsen) där man tillämpade systemet med fjärrstyrd station mot sträcka utan linjeblockering var Forsmo, som från 1962 fjärrstyrdes av fjtkl Vännäs. Då fanns ingen tåg-in-utrustning, utan ankomstanmälan från föraren tillämpades. Så småningom tillkom fler stationer av "Forsmo-modellen" som den kallades. Tåg-in-utrustning började införas på 1980-talet.
/up

Tåg in-utrustning

av Anders Järvenpää, Friday, May 15, 2020, 08:19 (1413 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

(Det finns en filmsnutt från Schweiz på Youtube som visar hur antalet axlar räknas in och presenteras för tkl med lampor som tänds. Lamporna är numrerade 1,2,4,8,16... enligt det binära talsystemet. När något går snett får tkl räkna fram summan av de brinnande lamporna för att försöka förstå vad som har gått galet.)

Tåg in-utrustning

av Ulf Pålsson, Friday, May 15, 2020, 08:26 (1413 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

Nej, tåg in-utrustningens funktion baseras på att ett antal spårledningar efter varandra beläggs och blir fria i rätt sekvens. Sker detta på ett korrekt sätt, anser man att ett tågsätt med säkerhet har passerat, och en särskild indikering sänds till fjärrtågklareraren.

Axelräknare används ännu så länge inte alls vid Trafikverkets järnvägsnät.
/up

Tåg in-utrustning. "Streckenblock"

av Leif B, Saturday, May 16, 2020, 21:38 (1412 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

Nej, tåg in-utrustningens funktion baseras på att ett antal spårledningar efter varandra beläggs och blir fria i rätt sekvens. Sker detta på ett korrekt sätt, anser man att ett tågsätt med säkerhet har passerat, och en särskild indikering sänds till fjärrtågklareraren.

Axelräknare används ännu så länge inte alls vid Trafikverkets järnvägsnät.
/up

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

(Det finns en filmsnutt från Schweiz på Youtube som visar hur antalet axlar räknas in och presenteras för tkl med lampor som tänds. Lamporna är numrerade 1,2,4,8,16... enligt det binära talsystemet. När något går snett får tkl räkna fram summan av de brinnande lamporna för att försöka förstå vad som har gått galet.)


När jag var på Rhätische Bahn för drygt 30 år sedan hade man infört linjeblock ("Streckenblock", på tyska) och fjärrstyrning på hela nätet, utom Poschiavo - Tirano som var på gång.

Vad jag förstår funkade det så att man hade spårledning på stationerna men inte på linjen. Det senare kanske delvis för att man hade stålslipers på stora delar av nätet, man såg träsliprarna börja en bit utanför yttre växel. Antagligen vid infartssignalen men det minns jag inte längre.

På den tiden var jag mer intresserad av elektriska dragkrafter än av signaler och tågledning så jag satte mig inte in i tekniken, jag uppfattar det som att om utfartssignalen visade körbesked och spårledningen närmast stationsgränsen blev belagd, så blev linjeblocket belagt. Om sedan infartssignalen på nästa station visade kör och infartsspårledningen blev belagd och åter fri, så blev linjeblocket "fritt". Det är naturligtvis att det var två eller tre spårledningar med sekvensavkänning som i "tåg in-utrustningen", men det vet jag inte.

Tyvärr har ingen dokumentation av hur det fungerar, men när jag läser "SÄO" från den tiden (Reglement über den Fahrdienst, FDR, R70.0, 31.Mai.1987) så framgår det att man inte räknade axlarna.

65 Tågdelning
65.1 Ett blockat avsnitt friges av linjeblocket, även om bara en del av tåget lämnar sträckan.

65.2 Därför får vid tågdelning på linjen (t ex p g a koppelbrott, urspårning o.s.v.) den berörda blocksträckan lämnas med den främre tågdelen bara med tillstånd av tkl på nästa station eller fjtkl.


66 Förlupna vagnar ("Entlaufen von Wagen")
66.1 Mot linjen rullande fordon detekteras varken av linjeblocket eller bromsas av ATC. De utgör därför en fara vid järnvägsdrift i och mot lutningar. Genom berörda tjänstemäns genomtänkta handlande av kan förlupna vagnar undvikas.

(Moment 2 och 3 behandlar sedan hur man ska bete sig när/om ("Wenn") rullar iväg,men det är ju OT för själva linjeblocket.)

Tåg in-utrustning

av Anders_W, Friday, May 15, 2020, 08:36 (1413 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Låter som att en schweizisk signalavdelning hade budgetproblem. ;-)

Tåg in-utrustning. Axelräknare

av Leif B, Saturday, May 16, 2020, 20:48 (1412 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

(Det finns en filmsnutt från Schweiz på Youtube som visar hur antalet axlar räknas in och presenteras för tkl med lampor som tänds. Lamporna är numrerade 1,2,4,8,16... enligt det binära talsystemet. När något går snett får tkl räkna fram summan av de brinnande lamporna för att försöka förstå vad som har gått galet.)

Du får hemskt gärna länka till den filmsnutten!

Tåg in-utrustning. Axelräknare

av Per Wirback, Sunday, May 17, 2020, 00:59 (1411 dagar sedan) @ Leif B

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

(Det finns en filmsnutt från Schweiz på Youtube som visar hur antalet axlar räknas in och presenteras för tkl med lampor som tänds. Lamporna är numrerade 1,2,4,8,16... enligt det binära talsystemet. När något går snett får tkl räkna fram summan av de brinnande lamporna för att försöka förstå vad som har gått galet.)


Du får hemskt gärna länka till den filmsnutten!

Den binära visningen beror på att axelräknaren har binär räknekedjeuppbyggnad, en konstruktion från Integra-signum.

Finns ett par filmer
Äldre utförande

Lite modernare

I boken om Integra-signum bolaget (kommer tyvärr inte ihåg bokens namn) finns en kortare presentation om olika generationer av axelräknare, bla denna binära modell.

/Per

Tåg in-utrustning

av Anders_W, Friday, May 15, 2020, 08:35 (1413 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för ännu ett klarläggande!

Visst var det så i fjb:s barndom att man inte lät en tam-bana avvika direkt från fjb-spår, utan bara från lokalbevakade fjb-gränsstationer?

Tåg in-utrustning

av Kjell Aghult, Friday, May 15, 2020, 09:15 (1413 dagar sedan) @ Anders_W

Visst var det så i fjb:s barndom att man inte lät en tam-bana avvika direkt från fjb-spår, utan bara från lokalbevakade fjb-gränsstationer?

TGOJ första fjb-sträcka var Skogstorp-Nyköping S, driftsatt 1958-06-01. Tam gällde mot Eskilstuna C och Oxelösund, fjtkl skötte denna nattetid. Jag vet inte om lokf skulle lämna ankomstanmälan. Fjb utsträcktes 1962 till både Et och Oxd.

Länge fanns en tyst överenskommelse, att fjtkl skulle behöva sköta bara EN "handklarerad" sträcka (tåg eller vut) per station. Sträckan Tillberga-Sala fick därför fjb "i förtid", så att Tb kunde fjärrmanövreras (tam mot Skultuna). Då Strömtorp skulle fjärrmnövreras 1974 gick man dock med på två utgående banor, detta p g a den låga trafiken mot Otterbäcken.

Fjärrmanövrerade stationer med "tam åt båda håll" har ju sedan varit Niemisel, Tågsjöberg och Åmsele. Och nu den stora satsningen på Inlandsbanan.

Sidolinje från fjb-station

av Kjell Aghult, Friday, May 15, 2020, 10:44 (1413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fjbc Vännäs (En gång tillhörig 10 driftdistriktet i Umeå) uppdelades på grannarna Boden och Ånge. I två omgångar, 1996 resp. 1999.

Vns styrde sträckan Jörn-Långsele, inkl. Jörn stn. Tam mot sidolinje förekom med tiden på fem platser:
1) Jörn mot Arvidsjaur, från 1972.
2) Bastuträsk mot Skellefteå, frän 1982.
3) Hällnäs mot Lycksele, från 1971.
4) Mellansel mot Örnsköldsvik, från 1977.
5) Forsmo mot Hoting, från 1962 (Premiär för denna modell).

Tam gällde i samtliga fall hela dygnet. Vissa tider vid veckosluten var centralen enbemannad: På tider med ringa eller ingen sidobanetrafik.

För de fem platserna vardera fördes tam- och tklbok, i format ungefär A 4 resp. A 3. Tåganmälan med dator ("E-tam" kom först 2008, då fjbc Vns nedlagts.

Tåg in-utrustning

av Hans XH Karlsson, Friday, May 15, 2020, 19:14 (1413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fjärrmanövrerade stationer med "tam åt båda håll" har ju sedan varit Niemisel, Tågsjöberg och Åmsele. Och nu den stora satsningen på Inlandsbanan.

En liten korrigering. Niemisel har aldrig varit fjärrmanövrerad. Det var Avafors som var fjärrmanövrerad från Luleå från och med 2007-01-10 då det behövdes för upprustningsarbetena på Haparandabanan. Däremot hade det diskuterats innan att man skulle bevaka Niemisel men det blev alltså Avafors som valet föll på.

Ingenstans i linjebok eller liknande fanns några uppgifter om att Avafors bevakades från Luleå och inte heller i tjänstetidtabellen framgick det att det handlade om fjärrmanövrering utan det räknades som vanlig lokalbevakning i alla order. Så jag kände först inte till att Avafors "lokalbevakades" från Luleå. När vi med SMoK tåg 69080 kom till Avafors den 10 juni 2007 var det dags för kaffe i form av plattformsfika. Ingen tkl syntes till när vi stannade men det framgick av tjänstetidtabellen att detta var en station där det inte skulle ges körtillstånd till tåget och kör var det rakt igenom så det var ju inte nödvändigt för tkl att titta ut. Vi ville ju dock meddela tkl att vi tänkte stå stilla en stund och samtidigt kunde vi bjuda tkl på kaffe. Eftersom vi inte hittade någon byggnad/byggbod som såg ut att innehålla tkl expedition så blev det till att ringa. Tkl tackade för erbjudndet om kaffe men tyckte att det var lite långt att komma från Luleå för att hämta kaffet så han avstod. På så sätt fick jag veta att stationen Avafors styrdes från Luleå.

Tåg in-utrustning

av Kjell Aghult, Saturday, May 16, 2020, 12:41 (1412 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

En liten korrigering. Niemisel har aldrig varit fjärrmanövrerad. Det var Avafors som var fjärrmanövrerad från Luleå från och med 2007-01-10 då det behövdes för upprustningsarbetena på Haparandabanan. Däremot hade det diskuterats innan att man skulle bevaka Niemisel men det blev alltså Avafors som valet föll på.

Tack för rättelsen! Faktiskt diskuterades motsvarande ett slag för Daglösen - för att förbilliga nattens enda tågmöte där. Styrning från tlc Hallsberg. De sentida kollegerna lyckades dock få slippa det.

Tåg in-utrustning

av Anders_W, Friday, May 15, 2020, 10:49 (1413 dagar sedan) @ Anders_W

Jag tittade just i SJF 010.1 Särskilda föreskrifter för bansträckor med fjärrblockering (2 utg, 1959) och i Säok 1973. Där nämns överhuvud inte anslutande tam-sträcka, så jag tror att man på SJ från början inte tillät sådan anslutning; det verkar som att alla stationer varifrån tam-bana vek av var tvungna att lokalbevakas (varvid de inte var del av fjb, utan utgjorde s.k. gränsstation).

Tåg in-utrustning

av Kjell Aghult, Friday, May 15, 2020, 12:39 (1413 dagar sedan) @ Anders_W

Jag tittade just i SJF 010.1 Särskilda föreskrifter för bansträckor med fjärrblockering (2 utg, 1959) och i Säok 1973. Där nämns överhuvud inte anslutande tam-sträcka, så jag tror att man på SJ från början inte tillät sådan anslutning; det verkar som att alla stationer varifrån tam-bana vek av var tvungna att lokalbevakas (varvid de inte var del av fjb, utan utgjorde s.k. gränsstation).

Redigeringsmässigt var det så. Reglerna för avvikande tam-linje skrevs som specialinstruktion för resp. plats: De intogs i linjeboken (Förstås gällde en enhetlig mall). På SJ nya fjb-sträckor 1955-1962 vet jag ingen station, där lokal tkl behållits för enbart tåganmälan mot sidolinjen. Fjb-systemet klarade också än fjärrstyrning av bara relativt små stationer.

Tåg in-utrustning

av Gunnar Lilienberg, Friday, May 15, 2020, 12:08 (1413 dagar sedan) @ Anders_W

Tack för ännu ett klarläggande!

Visst var det så i fjb:s barndom att man inte lät en tam-bana avvika direkt från fjb-spår, utan bara från lokalbevakade fjb-gränsstationer?

Se de svar som du redan har fått. Du tänker kanske på att en gränsstation alltid skulle vara bevakad, dvs. den fick inte vara obevakad.