Pannritningar? (Järnväg allmänt)

av Joakim L @, onsdag, maj 20, 2020, 11:29 (5 dagar sedan)

Hejsan!

Har en liten fråga, de pannor som byggdes "sist" i Sverige, de s.k. "60-pannorna" till E/E2 loken (även B?), vilken ritning utgick de från (MBR)? Jag har en äldre ritning (MBR8011) på ESb-panna, men där är ju fyrbox och rundpanna nitade, medan exempelvis E2 979 och E2 1183 har svetsade pannor med svetsade kopparfyrboxar. Måtten stämmer inte helt dessvärre. Så mina frågor är:
*Har någon ritning (eller vet MBR) på en "60-panna" till E2-lok?
*Har någon ritning (eller vet MBR) på en "60-panna" till B-lok?
*Var byggdes dessa pannor, SJ verkstäder (Östersund?) eller hos respektive tillverkare?
Mvh

Joakim

Pannritningar?

av BD @, onsdag, maj 20, 2020, 11:35 (5 dagar sedan) @ Joakim L

De sena pannorna byggdes med helsvetsad rundpanna och yttre eldstad som förenades med nitförband. Dessutom var bottenringen nitad.
Mbr ritningar och specifikationer finns.

*Var byggdes dessa pannor, SJ verkstäder (Östersund?) eller hos respektive tillverkare?
Mvh

Joakim

Motala Verkstad.

Pannritningar?

av Joakim L @, onsdag, maj 20, 2020, 11:43 (5 dagar sedan) @ BD

Jo, att det finns ritningar betvivlar jag inte :). Men hur hittar jag dem? Har sökt i riksarkivet på lite olika saker, men utan framgång. Vet jag MBR kan jag ju begära ut den i alla fall. är det bara "E-maskin" så är där hur många ritningar som helst. Det borde ju finnas ett översiktsblad med.

Pannritningar?

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, maj 20, 2020, 12:29 (4 dagar sedan) @ BD

De sena pannorna byggdes med helsvetsad rundpanna och yttre eldstad som förenades med nitförband. Dessutom var bottenringen nitad.
Mbr ritningar och specifikationer finns.

*Var byggdes dessa pannor, SJ verkstäder (Östersund?) eller hos respektive tillverkare?
Mvh

Joakim


Motala Verkstad.

Inte för att jag vet om det tillför något men E2 1183 fick 1958 en panna tillverkad 1955 i Örebro. De nya E-S2-pannorna tillverkades alltså i ett par omgångar.

/Ola

Pannritningar? ESb svetsad

av Anders Jansson @, onsdag, maj 20, 2020, 13:12 (4 dagar sedan) @ Joakim L

Hejsan!

Har en liten fråga, de pannor som byggdes "sist" i Sverige, de s.k. "60-pannorna" till E/E2 loken (även B?), vilken ritning utgick de från (MBR)? Jag har en äldre ritning (MBR8011) på ESb-panna, men där är ju fyrbox och rundpanna nitade, medan exempelvis E2 979 och E2 1183 har svetsade pannor med svetsade kopparfyrboxar. Måtten stämmer inte helt dessvärre. Så mina frågor är:
*Har någon ritning (eller vet MBR) på en "60-panna" till E2-lok?
*Har någon ritning (eller vet MBR) på en "60-panna" till B-lok?
*Var byggdes dessa pannor, SJ verkstäder (Östersund?) eller hos respektive tillverkare?

Kan nedanstående ritningsförteckning vara till någon hjälp?

[image]

Fyrboxen ser ut att ha modifierats på senare leveranser. Ritningsnr: 1M-479, 3M-2693 och 3M-4214.

[image]

Pannritningar? ESb svetsad

av Joakim L @, onsdag, maj 20, 2020, 13:49 (4 dagar sedan) @ Anders Jansson

Absolut!! Stort tack!! Var just denna förteckning jag saknade :).

Pannritningar - m3B

av NOR ⌂, onsdag, maj 20, 2020, 13:13 (4 dagar sedan) @ Joakim L

[image]

[image]

[image]

Pannritningar - m3B

av Joakim L @, onsdag, maj 20, 2020, 13:49 (4 dagar sedan) @ NOR

Kanon!! Stort Tack!

Dubbelkorrugerad fyrbox ?

av mormorsgruvan @, onsdag, maj 20, 2020, 14:18 (4 dagar sedan) @ NOR

Vad är detta ? Vilka lok hade en sådan ?

Dubbelkorrugerad fyrbox ? Sa, E/E2 och typ 63 (DR 52)

av BD @, onsdag, maj 20, 2020, 16:10 (4 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vad är detta ? Vilka lok hade en sådan ?

Ur minnet. Tror att det var ett par Sa och E/E2 som hade sådana fyrboxar. Även minst en NSB typ 63 (DR 52) hade en.
Rolf Berggren på SJ Försvarsbyrå berättade att han blev mycket förvånad då han fick se ett beredskapslok med madrassartad fyrbox.

Dubbelkorrugerad fyrbox ? Sa, E/E2 och typ 63 (DR 52)

av Richard Loe @, onsdag, maj 20, 2020, 17:03 (4 dagar sedan) @ BD

Vad är detta ? Vilka lok hade en sådan ?


Ur minnet. Tror att det var ett par Sa och E/E2 som hade sådana fyrboxar. Även minst en NSB typ 63 (DR 52) hade en.
Rolf Berggren på SJ Försvarsbyrå berättade att han blev mycket förvånad då han fick se ett beredskapslok med madrassartad fyrbox.

Korrugerade fyrboxar är inte något nytt, de första byggdes på 1860-talet i Frankrike av engelsmannen Thomas Crampton. En av fördelarna är att dom inte behöver stagas på samma sätt som en "vanlig fyrbox", samt att dom har en större värmeyta mot vattnet för en given rostyta. Det finns ett antal nackdelar med konstruktionen som gjorde att sådana fyrboxar inte blev särskilt vanliga.

Dubbelkorrugerad fyrbox

av BD @, onsdag, maj 20, 2020, 19:38 (4 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Redigerad av BD, onsdag, maj 20, 2020, 19:59

[image]
Detta handlar om dubbelkorrugerade fyrboxar. De föregående sidorna finns längre ner.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


[image]

[image]

[image]

[image]

Edit. Tillagt sid 32, 33.

Dubbelkorrugerad fyrbox

av Göran Enqvist @, onsdag, maj 20, 2020, 20:37 (4 dagar sedan) @ BD

I slutet av sjuttiotalet stod det ett vanligt SJ S-lok på skrotplatsen i Vislanda med en sådan fyrbox. Återkommer med lokets nummer om jag hittar anteckningarna.

/Göran

RSS-feed av trådar
powered by my little forum