Verkstadsnotis från Minkiö (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Järvenpää @, Åbo, torsdag, maj 21, 2020, 11:31 (3 dagar sedan)

Renoveringen av jockisbaneloket JR4 vid järnvägsverkstaden i Minkiö fortgår med hjälp av ett generöst bidrag uppgående till 55 k€ från Jane och Aatos Erkkos stiftelse. Planen är att loket kommer att vara i trafik i den ordinarie sommartrafiken 2020 som torde inledas efter midsommar förutsatt att det Stora Fanskapet hålls under kontroll.

[image]

I bakgrunden skymtar ett personvagnsprojekt som fortskrider med god fart. Det är frågan om en rekonstruktion av en av Jockisbanans personvagnar. Jockisbanan strävar till att så småningom köra den ordinarie trafiken i huvudsak med rekonstruerade vagnar och att ha de historiska vagnarna i trafik enbart vid specialtillfällen för att minska risken för att förlora dem pga brand eller annan olycka.

[image]

I arbetet ingår bl.a. nytt sotskåp, nya tuber, ny överhettare, nytt rörmokeri, ny el och reviderade armaturer. Dessutom byggs en del på senare tid gjorda förändringar bort så att man kommer närmare det ursprungliga. Loket utrustas även för vinterkörning som nuförtiden är möjlig med en rimlig arbetsinsats i och med att ett tanklok vid behov kan hållas inomhus i verkstaden utan att blockera andra projekt. Lokets dokumentation är givetvis på franska.

[image]

Jag hjälpte till med att dra in kablarna för den elektriska ångtermometern i röret som rörmokaren hade försett med ett par 90 graders vinklar, vilket inte direkt underlättade arbetet. Detta var den mest obekväma arbetsplatsen jag har varit med om på länge.

Verkstadsnotis från Minkiö

av Gåård @, torsdag, maj 21, 2020, 18:54 (3 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Intressant, en systermaskin till denna
https://www.philt.org.uk/Narrow-Gauge-Railways/Welshpool/i-Fr2M5Xz
Som väl numera också finns i Finland. Samma bana?

Mvh Fredrik

Verkstadsnotis från Minkiö

av Anders Järvenpää @, Åbo, torsdag, maj 21, 2020, 20:34 (3 dagar sedan) @ Gåård

Det stämmer. Loket JR5 finns numera åter på jockisbanan och det är i behov av en större pannrevision. Det var helt enkelt för stort för den krokiga banan i Wales och vad jag har hört försökte det räta ut spåret för dem i för hög grad.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum