SJ söker bussförare ... anno 1965 (Järnväg allmänt)

av Rolf Nordin @, Hässelby, torsdag, maj 21, 2020, 19:24 (3 dagar sedan)

[image]
Man kan ju undra varför civilståndet var av intresse.
Annons i Aftonbladet 1965-04-04

--
Medlem i Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM), Roslagsbanans Veterantågsförening (RBV) och Stockholm-Saltsjöns Museiförening (SSnJmf).

SJ söker bussförare ... anno 1965

av /jes @, fredag, maj 22, 2020, 10:50 (3 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Familjeförsörjare prioriterades kanske? Kan ha haft att göra med bostadsfrågan också om man utgick från att familjeförsörjare hade bostad - kanske.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Kjell Aghult @, fredag, maj 22, 2020, 11:49 (3 dagar sedan) @ /jes

Det rådde konkurrens om sökande mellan de stockholmska bussföretagen. Och bostadsfrågan var i vissa fall avgörande. Privatföretagen hade ofta goda kontakter på denna maknad.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Rolf Nordin @, Hässelby, fredag, maj 22, 2020, 13:30 (3 dagar sedan) @ /jes

En ogift hade kanske större möjligheter att arbeta på kvällar och nätter.

--
Medlem i Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM), Roslagsbanans Veterantågsförening (RBV) och Stockholm-Saltsjöns Museiförening (SSnJmf).

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Hans XH Karlsson @, fredag, maj 22, 2020, 17:43 (3 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[image]

Man kan ju undra varför civilståndet var av intresse.

Det står ju i annonsen att de även anställde kvinnlig personal. Och då var det ju bra att veta om de skulle skicka svaret till fröken Svensson eller fru Svensson. :-)
Enklare med karlarna. Då var det ju herr Svensson i båda fallen. Standardknepet var ju annars att förkorta och skriva fr. Svensson när man var osäker på om det var fru eller fröken.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Rolf Nordin @, Hässelby, lördag, maj 23, 2020, 15:12 (1 dag, 15 h, 37 min. sen) @ Rolf Nordin

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.

--
Medlem i Nynäshamns Järnvägsmuseum (NJM), Roslagsbanans Veterantågsförening (RBV) och Stockholm-Saltsjöns Museiförening (SSnJmf).

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Arne, Kungsholmen 王の島, söndag, maj 24, 2020, 17:29 (13 h, 21 min. sen) @ Rolf Nordin

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.

[image]

Men vad menas egentligen med skrivningen i platsannonsen? Jag tror nog att man fick frikort på alla (buss)linjer i Stockholmsområdet och inte enbart på en enda busslinje när man var anställd. Allt annat vore ju otänkbart tycker jag. Och friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Apropå 'två fribiljetter per år på järnväg' så gällde de väl för även utlandsresor. I varje fall så kunde de SJ-anställda jag kände på 60-talet åka tåg i princip ända ned till sydligaste Spanien och sedan ta sig över till Marocko om jag minns rätt. Marocko ingick väl kanske inte i UIC men jag har ett minne av en kvinnlig bekant på SJ vilken berättade att hon åkt tåg till Marocko på semestern.

Det var schangtila tider det här på 60-talet men min SJ-anställda vän hade åkt så mycket tåg att fribiljetterna inte var så märkvärdiga längre. Jag vill minnas att min SJ-bekant berättade att hon t.o.m. en gång använde en av sina fribiljetter att åka bara från Cst till Sundbyberg! Häpp! ;-)

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Jonny Saljefeldt @, söndag, maj 24, 2020, 17:33 (13 h, 17 min. sen) @ Arne

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Arne, Kungsholmen 王の島, söndag, maj 24, 2020, 18:23 (12 h, 27 min. sen) @ Jonny Saljefeldt

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!


Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.

Vilket jag inte heller har påstått! Däremot skrev Rolf Nordin ""... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten."

Och det menar jag var fel analys eftersom en pågående bussförare rimligen alltid har fri resa till inställelsehållplatsen för förarbytet. Detta alldeles oavsett de övriga löneförmåner man eventuellt kan åtnjuta som anställd bussförare.

De fria resorna som en annan allmän löneförmån är förstås något helt annat. Det är resor man kan göra på exempelvis fritiden som en slags extra bonus man åtnjuter i sin anställning. :-)

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Överkörmästaren, söndag, maj 24, 2020, 18:32 (12 h, 18 min. sen) @ Arne

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!


Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.


Vilket jag inte heller har påstått! Däremot skrev Rolf Nordin ""... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten."

Och det menar jag var fel analys eftersom en pågående bussförare rimligen alltid har fri resa till inställelsehållplatsen för förarbytet. Detta alldeles oavsett de övriga löneförmåner man eventuellt kan åtnjuta som anställd bussförare.

De fria resorna som en annan allmän löneförmån är förstås något helt annat. Det är resor man kan göra på exempelvis fritiden som en slags extra bonus man åtnjuter i sin anställning. :-)

Nja, du är nog på väg att blanda ihop resa mellan stationeringsort och avbytesplats (= resa i tjänsten) med resa mellan hemort och avbytesplats (= resa på fritid). Den förstnämnda är en ren arbetsuppgift och ganska självklart fri, den andra är i förekommande fall en löneförmån som i princip beskattas.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, maj 24, 2020, 19:53 (10 h, 57 min. sen) @ Överkörmästaren

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!


Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.


Vilket jag inte heller har påstått! Däremot skrev Rolf Nordin ""... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten."

Och det menar jag var fel analys eftersom en pågående bussförare rimligen alltid har fri resa till inställelsehållplatsen för förarbytet. Detta alldeles oavsett de övriga löneförmåner man eventuellt kan åtnjuta som anställd bussförare.

De fria resorna som en annan allmän löneförmån är förstås något helt annat. Det är resor man kan göra på exempelvis fritiden som en slags extra bonus man åtnjuter i sin anställning. :-)


Nja, du är nog på väg att blanda ihop resa mellan stationeringsort och avbytesplats (= resa i tjänsten) med resa mellan hemort och avbytesplats (= resa på fritid). Den förstnämnda är en ren arbetsuppgift och ganska självklart fri, den andra är i förekommande fall en löneförmån som i princip beskattas.

Numera beskattas den, men på annonsens tid kallades fria resor hos det egna företaget "trivselförmån" och var skattefri. Däremot fick man ett schablontillägg på inkomsten för fri uniform om jag inte minns fel.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Lennart Petersen @, söndag, maj 24, 2020, 18:03 (12 h, 47 min. sen) @ Arne

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.


[image]

Men vad menas egentligen med skrivningen i platsannonsen? Jag tror nog att man fick frikort på alla (buss)linjer i Stockholmsområdet och inte enbart på en enda busslinje när man var anställd. Allt annat vore ju otänkbart tycker jag. Och friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Apropå 'två fribiljetter per år på järnväg' så gällde de väl för även utlandsresor. I varje fall så kunde de SJ-anställda jag kände på 60-talet åka tåg i princip ända ned till sydligaste Spanien och sedan ta sig över till Marocko om jag minns rätt. Marocko ingick väl kanske inte i UIC men jag har ett minne av en kvinnlig bekant på SJ vilken berättade att hon åkt tåg till Marocko på semestern.

Det var schangtila tider det här på 60-talet men min SJ-anställda vän hade åkt så mycket tåg att fribiljetterna inte var så märkvärdiga längre. Jag vill minnas att min SJ-bekant berättade att hon t.o.m. en gång använde en av sina fribiljetter att åka bara från Cst till Sundbyberg! Häpp! ;-)

Förnmånen fria bussresor gällde på SJ busslinjer i området. Föraren var placerad på en bussterminal och skulle inställa sig där, skulle han-hon lösa av någon annanstans så fick man förstås resan dit och den var på tjänstetid.
Efter viss tid fick man alltså friresor på hela SJ ,som de flesta SJ-anställda och självklart behövde man inte då ha uniform.
För utlandsresor gällde att man fick en t.o.r resa varje år i varje land som deltog i samarbetet med friresor. Vilket var flertalet UIC-länder.
Hade man förbrukat genomfartsländer som Danmark,Tyskland så blev det till att lösa biljett om man ville göra mer än en utlandsresa.
En kollega till mig hade jobbat på platsbokningen och berättade att det hade varit möjligt resa transsibiriska med SZD på fribiljett men hon och hennes kompisar trodde det var farligt och vågade inte.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – bilarbetaravtalet

av Gunnar Ekeving @, söndag, maj 24, 2020, 19:29 (11 h, 21 min. sen) @ Lennart Petersen

Förnmånen fria bussresor gällde på SJ busslinjer i området. Föraren var placerad på en bussterminal och skulle inställa sig där, skulle han-hon lösa av någon annanstans så fick man förstås resan dit och den var på tjänstetid.
Efter viss tid fick man alltså friresor på hela SJ ,som de flesta SJ-anställda och självklart behövde man inte då ha uniform.

SJ bussförare var nog 1965 fortfarande anställda enligt det s k bilarbetaravtalet, som inte gav samma förmåner som för järnvägsmännen. Men några årliga friresor med tåg ingick i anställningsförmånerna.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum