SJ söker bussförare ... anno 1965 (Järnväg allmänt)

av Rolf Nordin, Thursday, May 21, 2020, 19:24 (1430 dagar sedan)

[image]
Man kan ju undra varför civilståndet var av intresse.
Annons i Aftonbladet 1965-04-04

SJ söker bussförare ... anno 1965

av /jes, Friday, May 22, 2020, 10:50 (1429 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Familjeförsörjare prioriterades kanske? Kan ha haft att göra med bostadsfrågan också om man utgick från att familjeförsörjare hade bostad - kanske.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Kjell Aghult, Friday, May 22, 2020, 11:49 (1429 dagar sedan) @ /jes

Det rådde konkurrens om sökande mellan de stockholmska bussföretagen. Och bostadsfrågan var i vissa fall avgörande. Privatföretagen hade ofta goda kontakter på denna maknad.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Rolf Nordin, Friday, May 22, 2020, 13:30 (1429 dagar sedan) @ /jes

En ogift hade kanske större möjligheter att arbeta på kvällar och nätter.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Hans XH Karlsson, Friday, May 22, 2020, 17:43 (1429 dagar sedan) @ Rolf Nordin

[image]

Man kan ju undra varför civilståndet var av intresse.

Det står ju i annonsen att de även anställde kvinnlig personal. Och då var det ju bra att veta om de skulle skicka svaret till fröken Svensson eller fru Svensson. :-)
Enklare med karlarna. Då var det ju herr Svensson i båda fallen. Standardknepet var ju annars att förkorta och skriva fr. Svensson när man var osäker på om det var fru eller fröken.

SJ söker bussförare ... anno 1965

av Rolf Nordin, Saturday, May 23, 2020, 15:12 (1428 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Arne, Sunday, May 24, 2020, 17:29 (1427 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.

[image]

Men vad menas egentligen med skrivningen i platsannonsen? Jag tror nog att man fick frikort på alla (buss)linjer i Stockholmsområdet och inte enbart på en enda busslinje när man var anställd. Allt annat vore ju otänkbart tycker jag. Och friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Apropå 'två fribiljetter per år på järnväg' så gällde de väl för även utlandsresor. I varje fall så kunde de SJ-anställda jag kände på 60-talet åka tåg i princip ända ned till sydligaste Spanien och sedan ta sig över till Marocko om jag minns rätt. Marocko ingick väl kanske inte i UIC men jag har ett minne av en kvinnlig bekant på SJ vilken berättade att hon åkt tåg till Marocko på semestern.

Det var schangtila tider det här på 60-talet men min SJ-anställda vän hade åkt så mycket tåg att fribiljetterna inte var så märkvärdiga längre. Jag vill minnas att min SJ-bekant berättade att hon t.o.m. en gång använde en av sina fribiljetter att åka bara från Cst till Sundbyberg! Häpp! ;-)

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Jonny Saljefeldt, Sunday, May 24, 2020, 17:33 (1427 dagar sedan) @ Arne

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Arne, Sunday, May 24, 2020, 18:23 (1427 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!


Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.

Vilket jag inte heller har påstått! Däremot skrev Rolf Nordin ""... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten."

Och det menar jag var fel analys eftersom en pågående bussförare rimligen alltid har fri resa till inställelsehållplatsen för förarbytet. Detta alldeles oavsett de övriga löneförmåner man eventuellt kan åtnjuta som anställd bussförare.

De fria resorna som en annan allmän löneförmån är förstås något helt annat. Det är resor man kan göra på exempelvis fritiden som en slags extra bonus man åtnjuter i sin anställning. :-)

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Överkörmästaren, Sunday, May 24, 2020, 18:32 (1427 dagar sedan) @ Arne

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!


Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.


Vilket jag inte heller har påstått! Däremot skrev Rolf Nordin ""... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten."

Och det menar jag var fel analys eftersom en pågående bussförare rimligen alltid har fri resa till inställelsehållplatsen för förarbytet. Detta alldeles oavsett de övriga löneförmåner man eventuellt kan åtnjuta som anställd bussförare.

De fria resorna som en annan allmän löneförmån är förstås något helt annat. Det är resor man kan göra på exempelvis fritiden som en slags extra bonus man åtnjuter i sin anställning. :-)

Nja, du är nog på väg att blanda ihop resa mellan stationeringsort och avbytesplats (= resa i tjänsten) med resa mellan hemort och avbytesplats (= resa på fritid). Den förstnämnda är en ren arbetsuppgift och ganska självklart fri, den andra är i förekommande fall en löneförmån som i princip beskattas.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Harald, Sunday, May 24, 2020, 19:53 (1427 dagar sedan) @ Överkörmästaren

friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!


Det står inte i annonsen att man måste bära uniform för att åtnjuta fria resor.


Vilket jag inte heller har påstått! Däremot skrev Rolf Nordin ""... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten."

Och det menar jag var fel analys eftersom en pågående bussförare rimligen alltid har fri resa till inställelsehållplatsen för förarbytet. Detta alldeles oavsett de övriga löneförmåner man eventuellt kan åtnjuta som anställd bussförare.

De fria resorna som en annan allmän löneförmån är förstås något helt annat. Det är resor man kan göra på exempelvis fritiden som en slags extra bonus man åtnjuter i sin anställning. :-)


Nja, du är nog på väg att blanda ihop resa mellan stationeringsort och avbytesplats (= resa i tjänsten) med resa mellan hemort och avbytesplats (= resa på fritid). Den förstnämnda är en ren arbetsuppgift och ganska självklart fri, den andra är i förekommande fall en löneförmån som i princip beskattas.

Numera beskattas den, men på annonsens tid kallades fria resor hos det egna företaget "trivselförmån" och var skattefri. Däremot fick man ett schablontillägg på inkomsten för fri uniform om jag inte minns fel.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – schangtila tider

av Lennart Petersen, Sunday, May 24, 2020, 18:03 (1427 dagar sedan) @ Arne

Noterar under Förmåner:

"... fria resor på busslinjen ..." Det var ju chanstilt värre av SJ att föraren slapp betala för bussresan om denne skulle lösa av en kollega vid en viss hållplats som kanske inte låg just vid hemorten.


[image]

Men vad menas egentligen med skrivningen i platsannonsen? Jag tror nog att man fick frikort på alla (buss)linjer i Stockholmsområdet och inte enbart på en enda busslinje när man var anställd. Allt annat vore ju otänkbart tycker jag. Och friresorna borde ju gälla även under fritiden när man inte bar uniform. Skulle man inställa sig för tjänst vid en särskild hållplats för avbyte av förare så kunde man väl resa fritt dit ändå när man var klädd i uniform?!

Apropå 'två fribiljetter per år på järnväg' så gällde de väl för även utlandsresor. I varje fall så kunde de SJ-anställda jag kände på 60-talet åka tåg i princip ända ned till sydligaste Spanien och sedan ta sig över till Marocko om jag minns rätt. Marocko ingick väl kanske inte i UIC men jag har ett minne av en kvinnlig bekant på SJ vilken berättade att hon åkt tåg till Marocko på semestern.

Det var schangtila tider det här på 60-talet men min SJ-anställda vän hade åkt så mycket tåg att fribiljetterna inte var så märkvärdiga längre. Jag vill minnas att min SJ-bekant berättade att hon t.o.m. en gång använde en av sina fribiljetter att åka bara från Cst till Sundbyberg! Häpp! ;-)

Förnmånen fria bussresor gällde på SJ busslinjer i området. Föraren var placerad på en bussterminal och skulle inställa sig där, skulle han-hon lösa av någon annanstans så fick man förstås resan dit och den var på tjänstetid.
Efter viss tid fick man alltså friresor på hela SJ ,som de flesta SJ-anställda och självklart behövde man inte då ha uniform.
För utlandsresor gällde att man fick en t.o.r resa varje år i varje land som deltog i samarbetet med friresor. Vilket var flertalet UIC-länder.
Hade man förbrukat genomfartsländer som Danmark,Tyskland så blev det till att lösa biljett om man ville göra mer än en utlandsresa.
En kollega till mig hade jobbat på platsbokningen och berättade att det hade varit möjligt resa transsibiriska med SZD på fribiljett men hon och hennes kompisar trodde det var farligt och vågade inte.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – bilarbetaravtalet

av Gunnar Ekeving, Sunday, May 24, 2020, 19:29 (1427 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förnmånen fria bussresor gällde på SJ busslinjer i området. Föraren var placerad på en bussterminal och skulle inställa sig där, skulle han-hon lösa av någon annanstans så fick man förstås resan dit och den var på tjänstetid.
Efter viss tid fick man alltså friresor på hela SJ ,som de flesta SJ-anställda och självklart behövde man inte då ha uniform.

SJ bussförare var nog 1965 fortfarande anställda enligt det s k bilarbetaravtalet, som inte gav samma förmåner som för järnvägsmännen. Men några årliga friresor med tåg ingick i anställningsförmånerna.

SJ söker bussförare ... anno 1965 – bilarbetaravtalet

av Kjell Aghult, Monday, May 25, 2020, 07:36 (1426 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

SJ bussförare var nog 1965 fortfarande anställda enligt det s k bilarbetaravtalet, som inte gav samma förmåner som för järnvägsmännen. Men några årliga friresor med tåg ingick i anställningsförmånerna.

Det var flera grupper statstjänare som än 1965 var anställda på (äldre) kollektivavtal:
Bussförare vid SJ och Posten, ban- och verkstadsarbetare vid SJ, varvsarbetare vid Marinen, skogsarbetare vid Domänverket etc. Alla dessa avtal försvann i 1972 års lönerörelse. "Alla blev tjänstemän", men i en annan bemärkelse än förut: I de nya kollektivavtal som ersatte var "livstidsanställningarna" = konstitutorialen borta. De hade strukits i det s k Slottsbacksavtalet 1965, där även statstjänstemän gavs strejkrätt. I dagligt tal sade man "konstitut". De som redan fått sådant fick förstås behålla det till pensionen, men ingen är längre kvar i tjänst.