Stockholms spårvägar kreatur (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Friday, May 22, 2020, 12:43 (1407 dagar sedan)

Hur länge och vilka fordon 1912 08 11:

[image]

Stockholms spårvägar kreatur

av Anders Sandgren, Friday, May 22, 2020, 15:50 (1407 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Två vagnar finns det bilder på, SSB D1 21 och 22, den ena med tak,den andra utan. Det är möjligt att det tillkom någon mer gång senare. Loket var från början ett fotogenlok men byggdes snart om till eldrift. Loket fanns kvar till 50-talet. Kreaturstrafiken lär ha upphört på 30-talet.

Stockholms spårvägar kreatur rättelse

av Anders Sandgren, Friday, May 22, 2020, 22:43 (1407 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vagnarna hade SSB litt D4.

Stockholms spårvägar kreatur

av Leif B, Saturday, May 23, 2020, 12:35 (1406 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vagnarna hade SSB litt D4.

Det finns en bild på loket med två kreatursvagnar vid lossningskajen ute vid Slakthuset. Bilden finns i boken "Spår av ett sekel". Jag tror att jag även sett bilden på Nätet, men jag kan inte hitta den nu. På bilden har loket strömavtagare, och ser ut som en spårvagnom än liten och kort.

Loket lär ha hetat G1 hos SSB och L1 hos SS, enligt detta inlägg.

Från mitt inlägg i denna tråd finns en länk till en karta som visar spåren på Södermälarstrand (både spårvägens och järnvägens spår.) Om man klickar på kartan, kan man zooma in på kajen.

Stockholms spårvägar kreatur. Lokbild

av Leif B, Saturday, May 23, 2020, 13:12 (1406 dagar sedan) @ Leif B

Vagnarna hade SSB litt D4.


Det finns en bild på loket med två kreatursvagnar vid lossningskajen ute vid Slakthuset. Bilden finns i boken "Spår av ett sekel". Jag tror att jag även sett bilden på Nätet, men jag kan inte hitta den nu. På bilden har loket strömavtagare, och ser ut som en spårvagnom än liten och kort.

Loket lär ha hetat G1 hos SSB och L1 hos SS, enligt detta inlägg.

Från mitt inlägg i denna tråd finns en länk till en karta som visar spåren på Södermälarstrand (både spårvägens och järnvägens spår.) Om man klickar på kartan, kan man zooma in på kajen.

Nu hittade jag bilden från Slakthuset! Dock mindes jag fel, det vara bara en vagn på bilden.)

Porträtt av loket i SSB-färger. Loket i SS-färger och med långa plattformar för montering av plogar vintertid.

Stockholms spårvägar kreatur. Vagnbild

av Leif B, Saturday, May 23, 2020, 13:35 (1406 dagar sedan) @ Leif B

Vagnarna hade SSB litt D4.


Det finns en bild på loket med två kreatursvagnar vid lossningskajen ute vid Slakthuset. Bilden finns i boken "Spår av ett sekel". Jag tror att jag även sett bilden på Nätet, men jag kan inte hitta den nu. På bilden har loket strömavtagare, och ser ut som en spårvagnom än liten och kort.

Loket lär ha hetat G1 hos SSB och L1 hos SS, enligt detta inlägg.

Från mitt inlägg i denna tråd finns en länk till en karta som visar spåren på Södermälarstrand (både spårvägens och järnvägens spår.) Om man klickar på kartan, kan man zooma in på kajen.


Nu hittade jag bilden från Slakthuset! Dock mindes jag fel, det vara bara en vagn på bilden.)

Porträtt av loket i SSB-färger. Loket i SS-färger och med långa plattformar för montering av plogar vintertid.

Hittade till sist även ett porträtt på boskapsvagn 21.

Som jämförelse en godsvagn för bl.a. sand (från Södermälarstrand), tegel, kanske även plank. Tegel och plank kördes förmodligen också från Södermälarstrand men men inte minst från Olsson & Rosenlund i Hägerstenshamnen. På denna bild skymtas en godståg på kajen till vänster. Jag tycker dock inte det ser ut som något av loken utan en vanlig trafikvagn som blivit degraderad till godstågsdragare, inte helt ovanligt.

Stockholms spårvägar kreatur. Lokbild

av Överkörmästaren, Saturday, May 23, 2020, 14:37 (1406 dagar sedan) @ Leif B

Porträtt av loket i SSB-färger. Loket i SS-färger och med långa plattformar för montering av plogar vintertid.

Det där loket har aldrig upphört att fascinera med sin fulsöthet! Man kan ju knappast påstå att de påbyggda plattformarna gjorde något underverk för estetiken...

Stockholms spårvägar kreatur. Lokbild

av Leif B, Sunday, May 24, 2020, 11:48 (1405 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Porträtt av loket i SSB-färger. Loket i SS-färger och med långa plattformar för montering av plogar vintertid.


Det där loket har aldrig upphört att fascinera med sin fulsöthet! Man kan ju knappast påstå att de påbyggda plattformarna gjorde något underverk för estetiken...

I sitt ursprungliga skick ser det verkligen ut som en karikatyr av en spårvagn i tecknad barnbok eller nåt sånt. Som ellok måste ju SNS mitthyttslok varit mycket behändigare, men jag förmodar att det ursprungligen stod en fotogenmotor och en generator i maskinrummet på SSB-loket.

Kan bara hålla med om "verandorna". En märklig detalj är att SS flyttat dörrarna från väster till höger sida av resp förarplats.

Stockholms spårvägar kreatur

av Stefan Skoglund, Saturday, May 23, 2020, 15:20 (1406 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kom kreaturen med båt till Stockholm ?

Stockholms spårvägar kreatur

av Leif B, Sunday, May 24, 2020, 11:32 (1405 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Kom kreaturen med båt till Stockholm ?

Javisst, Stockholm försörjdes med mjölk, kött, ägg, fisk, ved, byggmaterial etc etc med båt från Mälaröarna, Mälarens stränder och Roslagen. Dels seglande skutor men efterhand allt mer ångbåtar. Gradvis tog järnvägen över men inte när det gäller Mälaröarna och öarna i Skärgården.

Marknad på Kornshamnstorg


Ångbåtar vid Munkbron och segelskutor vid Söder Mälarstrand.


Ved till frusna stockholmare