Godståg Malmö - Vellinge - Trelleborg - Rydsgård m.m. (Tidtabeller)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, May 22, 2020, 16:53 (1427 dagar sedan)

I anslutning till annan tråd om Y6 Vellinge kikade jag lite på godstrafiken. Jag har graferna för åren 1952 och 1955/56.
Såväl 1952 som 1955 gick lokalgodståg hf M, O, F Trelleborg Ö - Vellinge - Malmö och hf Ti, To, L Trelleborg Ö - Rydsgård. 1955 var det lokomotortåg och då vände dessa i Kulladal! 1952 gick de hela vägen till Malmö V. Tågnummer 8232-8231 mot Malmö och 8271-8272 mot Rydsgård både 1952 och 1955. Vellinge - Falsterbo hade inga tidtabellslagda godståg varken 1952 eller 1955. Dock skickades säkert en eller annan godsvagn med persontågen, vilket f.ö. skedde så sent som på 1960-talet (en G-vagn i "badtåget" från Falsterbo till Södervärn). Jag har också sett godsvagnar med moduler till hus med destination Falsterbo under 1960-talet så de fick väl gå i extra godståg. På senare tid användes Z64 i godstågen men då utgick de från Södervärn och vände i Vellinge. Kanske gick lokalgodstågen redan 1955 med Z64, som ju började levereras 1953?

Godståg Malmö - Vellinge - Trelleborg - Rydsgård m.m.

av Patrik Eriksson, Friday, May 22, 2020, 23:25 (1427 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Mellan 1956 till sommaren -63 fortsatte det att gå lokalgodståg mellan Trelleborg och Rydsgård.
Sista åren drogs det av Z43. Bl.a Z43 301 användes men jag tvivlar på att detta tåg utgick från Trlleborg Övre.

Godståg Malmö - Vellinge - Trelleborg - Rydsgård m.m.

av Kjell Aghult, Saturday, May 23, 2020, 11:16 (1427 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I anslutning till annan tråd om Y6 Vellinge kikade jag lite på godstrafiken. Jag har graferna för åren 1952 och 1955/56.
Såväl 1952 som 1955 gick lokalgodståg hf M, O, F Trelleborg Ö - Vellinge - Malmö och hf Ti, To, L Trelleborg Ö - Rydsgård. 1955 var det lokomotortåg och då vände dessa i Kulladal! 1952 gick de hela vägen till Malmö V. Tågnummer 8232-8231 mot Malmö och 8271-8272 mot Rydsgård både 1952 och 1955. Vellinge - Falsterbo hade inga tidtabellslagda godståg varken 1952 eller 1955. Dock skickades säkert en eller annan godsvagn med persontågen, vilket f.ö. skedde så sent som på 1960-talet (en G-vagn i "badtåget" från Falsterbo till Södervärn). Jag har också sett godsvagnar med moduler till hus med destination Falsterbo under 1960-talet så de fick väl gå i extra godståg. På senare tid användes Z64 i godstågen men då utgick de från Södervärn och vände i Vellinge. Kanske gick lokalgodstågen redan 1955 med Z64, som ju började levereras 1953?

1946 gick ett lokalgodstågspar Malmö-Trelleborg M-L med startpunkt Malmö. Lgt kördes sammma dagar Falsterbo <> Vellinge i en "persontågslucka" i Fo. Svelast tog så över styckegodset i två steg 1948/49: Fo-godståget blev i en första omgång blandat och Trelleborgsgodståget "varannandags". Det startade nu i Trelleborg Ö.

"Kulladalsgodståget" hade 1956 avkortats till Hököpinge med förplanerad behovs-vut norr därom. Till Fo fick väl behov ordnas "vut på blankett" (Då S 1). Man fick ta försening hem dessa dagar (Fo var f ö öppen för vagnslast ända till slutet 1971). "Dubbeldragningen" av vagnar Malmö-Trelleborg var säkert invägd i samkörningen med Rydsgårdsbanan.

TRJ hade haft en dyr godstågskörning med nattliggning i Rydsgård (Även rälsbussen låg samtidigt över!). SJ hade kvar den 1946. L/S tycks dock tågbesättningen ha gått att skifta med passresor via Svedala. SJ ändrade körningen till "dagsvända" från Trelleborg. Även här tog Svelast över styckegodset 1948/49 och godstågskörningen halverades.