Gubben med flaggan (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Friday, May 22, 2020, 23:19 (1406 dagar sedan)

Som född och uppvuxen i Helsingborg saknar jag faktiskt järnvägarna i stan. Visst var det bökigt och många förbannade detta tåg. Förr fanns 8 - 9 plankorsningar i city. I dag inga.
F.ö så har väl flaggubben knappast en reglementsenlig mössa (?)

[image]

Gubben med flaggan

av Stig Lagergren, Saturday, May 23, 2020, 17:15 (1405 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Som född och uppvuxen i Helsingborg saknar jag faktiskt järnvägarna i stan. Visst var det bökigt och många förbannade detta tåg. Förr fanns 8 - 9 plankorsningar i city. I dag inga.
F.ö så har väl flaggubben knappast en reglementsenlig mössa (?)

Och som inte alltför frekvent besökare i Helsingborg tyckte man det var spännande när tågen drogs genom stan. På den här bilden dras ett resandetåg av Z66 och gubben med flaggan har gjort sin insats och tagit plats på loket. Bilden tagen 29 april 1983.

[image]

Gubben med flaggan

av Alex, Saturday, May 23, 2020, 17:59 (1405 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det var väl ovanligt att man drog resandetåg den här vägen men jag har för mig att det fanns några undantag.1975 verkar bl.a nattåg 468 Malmö-Oslo gått via Helsingborg C till F för sammanfogas med vagndelen från Köpenhamn till Oslo.

Gubben med flaggan

av Sven Bårström, Saturday, May 23, 2020, 18:31 (1405 dagar sedan) @ Alex

I december 2019 diskuterade vi detta som det såg ut vid 60-talets mitt. Då överfördes såväl tågen 38 som 42 över Hamnplan i Helsingborg, dragna av diesellok litt V3, senare tydligen Z66.
Sven B

Gubben med flaggan

av Svempa, Saturday, May 23, 2020, 19:00 (1405 dagar sedan) @ Sven Bårström

Bilden kan inte vara tidigare än 1980 Skorstensmärket på Betula är SFL vilket hon hon överfördes till i Nov 1980 så troligen är bilden från 1981-1984 Betula ombyggdes 1984-10- 1985-01 med ett annat utseende . MVH Svempa

Ps Gubben med flaggan och efterföljande tåg var inte uppskattad om man skulle med en färja det kan jag lova blir fortfarande irriterad när jag tänker på det.

Gubben med flaggan

av Stig Lagergren, Saturday, May 23, 2020, 19:51 (1405 dagar sedan) @ Svempa

Bilden kan inte vara tidigare än 1980 Skorstensmärket på Betula är SFL vilket hon hon överfördes till i Nov 1980 så troligen är bilden från 1981-1984 Betula ombyggdes 1984-10- 1985-01 med ett annat utseende . MVH Svempa

Ps Gubben med flaggan och efterföljande tåg var inte uppskattad om man skulle med en färja det kan jag lova blir fortfarande irriterad när jag tänker på det.

Bilden är tagen 29 april 1983 vilket jag också skrivit.

Gubben med flaggan

av Carl-Johan, Saturday, May 23, 2020, 21:25 (1405 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bild tagen av bild på en av Helsingborg stads elskåp vid Sundstorget i maj i år inte långt ifrån den aktuella platsen.

[image]

Gubben med flaggan

av Kjell Friberg, Sunday, May 24, 2020, 04:46 (1405 dagar sedan) @ Carl-Johan

När jag åkte nattåget Malmö - Göteborg via Hälsingborg drogs F-loket och Göteborgsvagnarna av en Z43 genom staden.

Gubben med flaggan

av Alex, Sunday, May 24, 2020, 10:37 (1405 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Bör ha varit S468 som jag nämnde tidigare. Stigs bild är dock tagen på dagtid och här har jag inget förslag.

Gubben med flaggan

av Jonny Saljefeldt, Sunday, May 24, 2020, 13:35 (1404 dagar sedan) @ Alex

Bör ha varit S468 som jag nämnde tidigare. Stigs bild är dock tagen på dagtid och här har jag inget förslag.

Så sent som 1983 gick inga resandetåg planenligt mellan C och F. Kan det röra sig om en transport?

Gubben med flaggan

av Stig Lagergren, Sunday, May 24, 2020, 15:23 (1404 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Bör ha varit S468 som jag nämnde tidigare. Stigs bild är dock tagen på dagtid och här har jag inget förslag.


Så sent som 1983 gick inga resandetåg planenligt mellan C och F. Kan det röra sig om en transport?

Har tyvärr inga anteckningar från tillfället och minnet är inte tillräckligt bra heller.

Gubben med flaggan

av tobbe, Sunday, May 24, 2020, 19:57 (1404 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag kommer ihåg att godståg rullade mellan C & F i mitten av 1980-talet när man anlände med 207:an på morgonen strax efter det att man turat över till Helsingör fram o tillbaka. Oftast när man promenerade från F till överliggningen i "Tåghusa" norr om färjestationen så mullrade oftast en V3 med påkopplat ringverk (Latowski) till lilla godsbangården och tillika lokuppställningen vid norra infarten numer bebyggd till oigenkänlighet:-( :-(
tobbe

Från C till F....men från F till C?

av K Lemming, Sunday, May 24, 2020, 20:37 (1404 dagar sedan) @ tobbe

Jag kommer ihåg att godståg rullade mellan C & F i mitten av 1980-talet när man anlände med 207:an på morgonen strax efter det att man turat över till Helsingör fram o tillbaka. Oftast när man promenerade från F till överliggningen i "Tåghusa" norr om färjestationen så mullrade oftast en V3 med påkopplat ringverk (Latowski) till lilla godsbangården och tillika lokuppställningen vid norra infarten numer bebyggd till oigenkänlighet:-( :-(
tobbe

I mitten av 80-talet var väl V3 loken slopade. Mitt minne av Helsingborg från mitten av 80-talet så var det Z66 eller V4 i dragen mellan C och F.

Något som slog mig nu när jag tänkte tillbaka på detta är att jag bara har minne av att ha sett dessa från C till F, aldrig tvärtom. Körde man aldrig från F till C?

Från C till F....men från F till C?

av tobbe, Sunday, May 24, 2020, 21:45 (1404 dagar sedan) @ K Lemming

Utan att ha kollat slopningar så kan du har rätt i detta. Det kan vara så att jag observerade V3-lok i transporten mellan C o F under 1970-talet när jag och kompis vid ett flertal tillfällen såg denna kombination.. Du har helt rätt att nyare dieslar rullade på 1980-talets mitt då V4/ V5 var livligt förekommande.
tobbe

Från C till F....men från F till C?

av Patrik Eriksson, Sunday, May 24, 2020, 22:10 (1404 dagar sedan) @ K Lemming

Något som slog mig nu när jag tänkte tillbaka på detta är att jag bara har minne av att ha sett dessa från C till F, aldrig tvärtom. Körde man aldrig från F till C?

Vagnar som kom från Danmark drog ju upp till godsbangården. Jag minns en gång när jag åkte X9 från Hässleholm till Helsingborg C. Detta tåg omdirigerades av någon anledning till HBG F. Väl framme väntade en Z66 med ett specialkoppel och de passagerare som ville sitta kvar under överfarten till HBG C kunde göra detta. Jag valde att kliva av på Färjestationen vilket jag ångrar idag eftersom detta var enda chansen jag haft att åka mellan de bägge stationerna.

Från C till F....men från F till C?

av K Lemming, Sunday, May 24, 2020, 23:06 (1404 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Något som slog mig nu när jag tänkte tillbaka på detta är att jag bara har minne av att ha sett dessa från C till F, aldrig tvärtom. Körde man aldrig från F till C?


Vagnar som kom från Danmark drog ju upp till godsbangården. Jag minns en gång när jag åkte X9 från Hässleholm till Helsingborg C. Detta tåg omdirigerades av någon anledning till HBG F. Väl framme väntade en Z66 med ett specialkoppel och de passagerare som ville sitta kvar under överfarten till HBG C kunde göra detta. Jag valde att kliva av på Färjestationen vilket jag ångrar idag eftersom detta var enda chansen jag haft att åka mellan de bägge stationerna.

Då har jag säkert sett drag från F till C också, bara minnet som inte är med fullt ut.

Gubben med flaggan

av Alex, Sunday, May 24, 2020, 20:20 (1404 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den senaste tidtabellen jag har är från sommaren 1980. Då verkade alls tåg från Malmö respektive Köpenhamn/Helsingborg till Göteborg vara separerade och ingen ur-och iväxling av vagnar i Ängelholm längre. Tänkte annarsatt det kanske var något banarbete eller så mellan Teckomatorp-Åstorp-Ängelholm som ställt till det så man behövde foga ihop tågen i Helsingborg. Malmö tågen kunde väl då som nu alltid välja att gå över Markaryd.

Gubben med flaggan - S468

av Claes J, Monday, May 25, 2020, 13:58 (1403 dagar sedan) @ Alex

S468 finns med i tidtabellen 1977/78 för sista gången. I nästa tidtabell, maj 1978, fanns det inte längre med.

Gubben med flaggan

av johanmmolin, Saturday, May 23, 2020, 22:09 (1405 dagar sedan) @ Svempa

Det är väl märk inte den gamla "klassiska" Betula utan Betula nr två, i trafik på leden 1968 – 1992.

Järnvägsspåret var onekligen "intressant". Min salig far arbetade på stadshuset i Helsingborg, och spåret skar rakt genom området på baksidan, lämnande en liten trekantig plätt kvar som parkeringsplats där bl a han hade fått en fast plats.

Det var ganska "spännande" att ta sig ut därifrån om man skulle låna hans bil ...

Gubben med flaggan

av montfrooij, Monday, May 25, 2020, 09:45 (1404 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En dubbel intressant bild.
Det är min födelsedag och jag ser ASG skölden på backgrunden.

Gubben med flaggan

av Nils-Eric Sääf, Sunday, May 24, 2020, 09:18 (1405 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Personal i yttertjänst, Tex växlare använde väl sällan uniformsmössor. Det var ju Blåkläder som gällde.