Atlas panntillverkarskylt fråga [bild] (Järnväg allmänt)

av Niklas B @, lördag, maj 23, 2020, 16:31 (4 dagar sedan)

Hej!

Någon som vet från vilken lokpanna (vilket lok den satt i) denna skylt är?

[image]

Tillverkningsnummer 1137 är inte från Atlas Loktillverkningsnummerserie.

Och 845 kan inte heller vara loknumret, då L 845 levererades av VM Falun 1906

Intressant att rev. på pannan gjordes vartannat år, cirka. Hur omfattande var det?
Varför står inget mellan 1904-1934? Eller bytte man skylt 1934?

Atlas panntillverkarskylt fråga [bild]

av Dag Bonnedal @, lördag, maj 23, 2020, 16:43 (4 dagar sedan) @ Niklas B

Men en L-maskin torde det väl vara?
Atlas levererade sina 1905, L 809-13, 834-35, så pannan kan mycket väl ha blivit färdigbyggd före årsskiftet. (Vanligt med olika år på pannor och lok.)
Stämmer också med panntrycket.

Dag B

Atlas panntillverkarskylt fråga [bild]

av Niklas B @, lördag, maj 23, 2020, 17:16 (4 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Men en L-maskin torde det väl vara?
Atlas levererade sina 1905, L 809-13, 834-35, så pannan kan mycket väl ha blivit färdigbyggd före årsskiftet. (Vanligt med olika år på pannor och lok.)
Stämmer också med panntrycket.

Dag B

Tack!
Kan Falun ha köpt pannan av Atlas i stället för att göra den själv? I så fall är det ju rimligt att 845 är loknumret, jag kollade på lite fler pannskyltar av denna standardtyp och alla har ju loknumret där det står 845.
Min tanke var mer att jag utgick ifrån att det låg en Falu-panna i loket, men det verkar ju inte så.

SJ panna nummer 845

av BD @, lördag, maj 23, 2020, 17:29 (4 dagar sedan) @ Niklas B

Panna 845 litt L 28/11 1904 11,5 kg/cm2
Lev med lok 809 Urtagen dec 1912 i Bn

Troligen inlagd i L 814 jan 1913 i Bn Urtagen feb 1915 i Bn

Inlagd i L 797 juli 1917 i Bn Urtagen maj 1938 i Ös

Inlagd i L 835 maj 1938 i Ös

1916 Överhettare typ Falun inlagd samt stagbultar av stål i Ör (Antagligen även stålfyrbox)

aug 1927 Kopparstagbult Ör. (Antagligen kopparfyrbox inlagd)

Angivna månader är rapporteringsmånader.

Edit: Atlas hade en tillverkningsnummerserie för ångpannor som inte sammanföll med den för ånglok.

SJ panna nummer 845

av Niklas B @, lördag, maj 23, 2020, 18:03 (4 dagar sedan) @ BD

Panna 845 litt L 28/11 1904 11,5 kg/cm2
Lev med lok 809 Urtagen dec 1912 i Bn

Troligen inlagd i L 814 jan 1913 i Bn Urtagen feb 1915 i Bn

Inlagd i L 797 juli 1917 i Bn Urtagen maj 1938 i Ös

Inlagd i L 835 maj 1938 i Ös

1916 Överhettare typ Falun inlagd samt stagbultar av stål i Ör (Antagligen även stålfyrbox)

aug 1927 Kopparstagbult Ör. (Antagligen kopparfyrbox inlagd)

Angivna månader är rapporteringsmånader.

Edit: Atlas hade en tillverkningsnummerserie för ångpannor som inte sammanföll med den för ånglok.

Tackar! Pannummer är 845!

Hur kom det sig att pannan flyttade en del mellan lok?

SJ panna nummer 845

av BD @, lördag, maj 23, 2020, 18:56 (4 dagar sedan) @ Niklas B

Hur kom det sig att pannan flyttade en del mellan lok?

Speciellt vid klass II revisioner av pannan tog den längre tid än det tog att revidera loket enligt klass A. Därför var det vanligt att i stället lägga in en panna som var nyreviderad.

SJ panna nummer 845

av Olof W @, lördag, maj 23, 2020, 18:58 (4 dagar sedan) @ Niklas B

Hur kom det sig att pannan flyttade en del mellan lok?

Underhåll (revision) av lok tog kortare tid än underhåll av panna så när loket skulle revideras lade man i en färdigreviderad panna så att loket så fort som möjligt kom ut i trafik. Pannrevisionen fortsatte på den inkomna pannan och när den var klar lades pannan in i nästa lok som behövde en panna.

/Olof

Tack för svaren!

av Niklas B @, lördag, maj 23, 2020, 20:04 (4 dagar sedan) @ Olof W

Så det är motsvarande som med boggier eller axlar idag, som ibland lever sitt eget liv oberoende av vagnarna / loken.

Tack för svaren!

av BD @, söndag, maj 24, 2020, 10:26 (4 dagar sedan) @ Niklas B

Så det är motsvarande som med boggier eller axlar idag, som ibland lever sitt eget liv oberoende av vagnarna / loken.

Dessutom roterar transformatorer, dieselmotorer, generatorer, kylare m m, m m mellan lokindivider och även med andra loktyper. Det har även förekommit att två skadade lok släppt till delar för att skapa ett.

Slipad eller pålödd panntillverkarskylt?

av BD @, söndag, maj 24, 2020, 06:52 (4 dagar sedan) @ Niklas B

När utrymmena för revisionsmärkning var uppfyllda pålöddes de fälten med slaglod och planades. Alternativt slipades hela skylten ner tills den var ren från stansmärken.
Sedan kunde revisionsmärkningarna fortsätta på nya fria fält.

Denna skylt verkar att ha bearbetats enligt det senare alternativet.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum