JvmKDAJ07572 datering (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Monday, May 25, 2020, 15:12 (1403 dagar sedan)

Denna bild (JvmKDAJ07572) påstås var Kd 538 i Nässjö 1912.
Bilden visar ett till överhettning ombyggt Kd utrustat med 3-axlig C-tender. Kd 538 blev Ka 1928 och fick 3-axlig (C 408) ungefär samtidigt och troligen även tryckluftsutrustning någon gång då. Skicket visar ett nedkopplat lok under transport långt senare, troligen början av 60-talet. Loket stod 1957 i Hornsborgs lokhus men flyttade senare till Vännäs det provkördes tidigt 60-tal. Kan det vara så att bilden är från ca 1960 när loket flyttas till Vännäs? Och nog borde loket kallas KA 538.

JvmKDAJ07572 datering

av Olof W, Monday, May 25, 2020, 20:19 (1403 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Notera att texten på baksidan är

"Kd 538 Tillv: Motala år 1897 nr 178, ✝ 1967 Ös"

Kan detta innebära att fotot är taget 1967 i Ös (Östersund C)?

/Olof

JvmKDAJ07572 datering

av Anders Svensson, Monday, May 25, 2020, 20:46 (1403 dagar sedan) @ Olof W

...

Kan detta innebära att fotot är taget 1967 i Ös (Östersund C)?

/Olof


Inte alldeles orimligt - byggnaden till höger bakom loket skulle kunna vara en kontorsbyggnad tillhörande gamla huvudverkstaden, då aktiv ångloksverkstad, slänten till vänster om och bakom loket kan stämma och bryggan för kontaktledning bakom loket tillhöra linjen mot Brunflo. //Anders

JvmKDAJ07572 datering

av Anders Sandgren, Monday, May 25, 2020, 21:56 (1403 dagar sedan) @ Anders Svensson

...

Kan detta innebära att fotot är taget 1967 i Ös (Östersund C)?

/Olof


Inte alldeles orimligt - byggnaden till höger bakom loket skulle kunna vara en kontorsbyggnad tillhörande gamla huvudverkstaden, då aktiv ångloksverkstad, slänten till vänster om och bakom loket kan stämma och bryggan för kontaktledning bakom loket tillhöra linjen mot Brunflo. //Anders

I och för sig avser nog 1967 skrotningsåret, loket skrotades i Östersund. I så fall kan bilden vara tagen under den tid loket tillsammans med ett antal KA-lok stod uppställt i Ös i väntan på skärbrännarna. Slopat 1964.
I så fall är ju varken dateringen eller placeringen korrekt och jag är inte förvånad. Bilden anges vara från Nässjö, men jag kan inte påstå att jag kan placera den där varför Ös är ett bra alternativ.

JvmKDAJ07572 datering

av Hans B Keller, Tuesday, May 26, 2020, 01:13 (1403 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1967 köpte jag den ena nummerskylten från loket ifråga. Den fanns med på en lista med skyltar som var till salu vid SJ hvst i Östersund.
Skylten är av gjutjärn och lokets olika litt går att spåra: KD2-KD-Ka-K-KA. Jag vill minnas att jag någonstans har sett ett foto på detta lok taget i Falköping. Det är möjligt att det har använts på Tidaholmsbanan på 1940-talet./HBK

JvmKDAJ07572 datering

av Thomas Tell, Tuesday, May 26, 2020, 10:27 (1402 dagar sedan) @ Hans B Keller

I november 1929 var loket stationerat på 10 ms för att februari 1932 och fram till april 1938 vara på 19 ms enligt inbeordringarna. I april 1941 stod loket i Örebro och beordrades till KVAB för revision klass IIAa. Därefter har jag inga uppgifter.
/tell

JvmKDAJ07572 datering

av Anders Sandgren, Tuesday, May 26, 2020, 11:23 (1402 dagar sedan) @ Thomas Tell

Loket skall en period varit i Luleå och använts i skopkransväxlingen men utrustningen (dubbla ångbromsreglage bl.a) flyttades till annat KA under slutet av 40-talet varefter loket kom söderut. Falköping ett tag, tror jag.

JvmKDAJ07572 datering

av Ola Almquist, Tuesday, May 26, 2020, 12:23 (1402 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...

Kan detta innebära att fotot är taget 1967 i Ös (Östersund C)?

/Olof


Inte alldeles orimligt - byggnaden till höger bakom loket skulle kunna vara en kontorsbyggnad tillhörande gamla huvudverkstaden, då aktiv ångloksverkstad, slänten till vänster om och bakom loket kan stämma och bryggan för kontaktledning bakom loket tillhöra linjen mot Brunflo. //Anders


I och för sig avser nog 1967 skrotningsåret, loket skrotades i Östersund. I så fall kan bilden vara tagen under den tid loket tillsammans med ett antal KA-lok stod uppställt i Ös i väntan på skärbrännarna. Slopat 1964.
I så fall är ju varken dateringen eller placeringen korrekt och jag är inte förvånad. Bilden anges vara från Nässjö, men jag kan inte påstå att jag kan placera den där varför Ös är ett bra alternativ.

Dateringen har uppenbarligen den som registrerat bilden lagt till och den går bort direkt. 1960-tal är de sannolikt. Jag tror inte heller att det är i Nässjö men hittar inte någon byggnad i Östersund som passar in. Det finns många bilder på ånglok i Östersund på DigitaltMuseum men ingen med samma bakgrund.

/Ola

JvmKDAJ07572 datering

av Anders Sandgren, Tuesday, May 26, 2020, 13:40 (1402 dagar sedan) @ Ola Almquist

...

Kan detta innebära att fotot är taget 1967 i Ös (Östersund C)?

/Olof


Inte alldeles orimligt - byggnaden till höger bakom loket skulle kunna vara en kontorsbyggnad tillhörande gamla huvudverkstaden, då aktiv ångloksverkstad, slänten till vänster om och bakom loket kan stämma och bryggan för kontaktledning bakom loket tillhöra linjen mot Brunflo. //Anders


I och för sig avser nog 1967 skrotningsåret, loket skrotades i Östersund. I så fall kan bilden vara tagen under den tid loket tillsammans med ett antal KA-lok stod uppställt i Ös i väntan på skärbrännarna. Slopat 1964.
I så fall är ju varken dateringen eller placeringen korrekt och jag är inte förvånad. Bilden anges vara från Nässjö, men jag kan inte påstå att jag kan placera den där varför Ös är ett bra alternativ.


Dateringen har uppenbarligen den som registrerat bilden lagt till och den går bort direkt. 1960-tal är de sannolikt. Jag tror inte heller att det är i Nässjö men hittar inte någon byggnad i Östersund som passar in. Det finns många bilder på ånglok i Östersund på DigitaltMuseum men ingen med samma bakgrund.

/Ola

Loket stod uppställt i Växjö-trakten och kan ju ha mellanlandat i Växjö eller Alvesta innan transporten upp till Vännäs där loket provkördes (vilket även det är ett alternativt).
Kan man inte misstänka att bilden är tagen av en dåtida entusiast? Ingen här som känner igen bilden?

Förvisso var det angivna årtalet helt fel men man kunde ju hoppats på att lokaliseringen hade någon substans.

JvmKDAJ07572 datering

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 26, 2020, 12:08 (1402 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Denna bild (JvmKDAJ07572) påstås var Kd 538 i Nässjö 1912.
Bilden visar ett till överhettning ombyggt Kd utrustat med 3-axlig C-tender. Kd 538 blev Ka 1928 och fick 3-axlig (C 408) ungefär samtidigt och troligen även tryckluftsutrustning någon gång då. Skicket visar ett nedkopplat lok under transport långt senare, troligen början av 60-talet. Loket stod 1957 i Hornsborgs lokhus men flyttade senare till Vännäs det provkördes tidigt 60-tal. Kan det vara så att bilden är från ca 1960 när loket flyttas till Vännäs? Och nog borde loket kallas KA 538.

Elbryggan säger mig att bilden inte kan vara från 1912 (åtminstone.)

JvmKDAJ07572 datering

av Conny Sernfalk, Tuesday, May 26, 2020, 23:15 (1402 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Loket tycks ha förflyttat sig under sin levnad vilket försvårar identifiering. Men det luktar 50-60 tal om bilden. Häggström tog väl heller inte så många egna foton utan flertalet var vä hans samling?
Från 50 talet och framåt tycks loket bl.a varit stationerat inom III Distriktet. 1957 placerat som beredskapslok i Hornsborgs lokhus. 1961-03-08 Provkörd i Vännäs. Under 60 talets början även beredskapslok inom 21 Ms. Slopad 1964 och skrotad 1967 i Ös