Persontrafiken Åkersberga - Österskär? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Tuesday, May 26, 2020, 11:56 (1402 dagar sedan)

Satt och tittade runt på bangårdar.se över roslagsbanelinjer och såg att på bangårdsritningen för Åkersberga så ansluter linjen från/till Österskär inte till något plattformspår. Jag kan iaf inte urskilja någon inritad plattform vid spår 4. Så hur gick persontrafiken till mellan Åkersberga och Österskär? Eller gick inte persontågen längre än till Åkersberga vid den tiden bangårdsritningen visar?

Åkersberga bangård

Persontrafiken Åkersberga - Österskär?

av Leif B, Tuesday, May 26, 2020, 12:22 (1402 dagar sedan) @ K Lemming

Satt och tittade runt på bangårdar.se över roslagsbanelinjer och såg att på bangårdsritningen för Åkersberga så ansluter linjen från/till Österskär inte till något plattformspår. Jag kan iaf inte urskilja någon inritad plattform vid spår 4. Så hur gick persontrafiken till mellan Åkersberga och Österskär? Eller gick inte persontågen längre än till Åkersberga vid den tiden bangårdsritningen visar?

Åkersberga bangård

Det var verkligen en nyhet för mig, men tydligen fanns det plattform vid spår:
https://digitaltmuseum.se/021018138424/akersberga-station-med-personal

Och skivsignal vid växeln ... även om den inte alltid hjälpte:
https://digitaltmuseum.se/021018145186/lokursparning-vid-akersberga

Den svartvita bilden visar plattform endast vid spår men ett persontåg på spår1:
https://mitti.se/nyheter/blir-akersberga-station/?omrade=sodraroslagen

Persontrafiken Åkersberga - Österskär?

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 26, 2020, 16:13 (1402 dagar sedan) @ Leif B

Ja det var ju en lite märklig bangårdsutformning, även om det fanns en viss logik i att låta linjen till Österskär ansluta så.
Hur såg den tidiga trafiken till Österskär ut - fortsatte alla tåg dit eller vände några vid Åkers Berga? (Jag tycker den äldre stavningen är liiiiite tjusigare!)

/TKO

Persontrafiken Åkersberga - Österskär?

av Stefan Isaksson, Tuesday, May 26, 2020, 19:13 (1402 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Om jag förstått rätt var linjen Åkersberga-Österskär ursprungligen en egen bana väsentligen bekostad av villaägareföreningarna i Österskär och Tunagård. En konsekvens av detta var att trafiken ombesörjdes av ett tåg som pendlade mellan Åkersberga och Österskär, och det togs ursprungligen in på det sedan länge rivna spår 4.
Upplägget var givetvis inte särskilt praktiskt, speciellt eftersom tågen såvitt bekant drogs av lok, och med tiden - jag vet inte alls när - ändrades bangården för att medge genomgående tåg till Österskär.
Sedan är det faktiskt möjligt att genomgående tåg förekom betydligt tidigare och att persontågen då regelmässigt använde spår 4, även för tåg mot Stockholm.
En tjänstetidtabell från aktuell tid borde kunna reda ut en del.

SI

Persontrafiken Åkersberga - Österskär?

av Leif B, Tuesday, May 26, 2020, 20:02 (1402 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Om jag förstått rätt var linjen Åkersberga-Österskär ursprungligen en egen bana väsentligen bekostad av villaägareföreningarna i Österskär och Tunagård. En konsekvens av detta var att trafiken ombesörjdes av ett tåg som pendlade mellan Åkersberga och Österskär, och det togs ursprungligen in på det sedan länge rivna spår 4.
Upplägget var givetvis inte särskilt praktiskt, speciellt eftersom tågen såvitt bekant drogs av lok, och med tiden - jag vet inte alls när - ändrades bangården för att medge genomgående tåg till Österskär.
Sedan är det faktiskt möjligt att genomgående tåg förekom betydligt tidigare och att persontågen då regelmässigt använde spår 4, även för tåg mot Stockholm.
En tjänstetidtabell från aktuell tid borde kunna reda ut en del.

SI

Nästan rätt, det var ett fastighetsbolag som byggde "Åkersberga - Trälhavets Järnväg". Naturligtvis med syfte att göra tomterna attraktiva(are):


Samma "koncept" låg bakom Djursholmsbanan, Norra Lidingöbanan, Saltsjöbanan m fl banor.