NBJ, Stn-hus Gyttorp, Kortfors, Konsterud, Otterbäcken, bild (Byggnad)

av Ulfe, Thursday, May 28, 2020, 06:37 (1423 dagar sedan)

Stationsbilder från en resa min bror gjorde den 7/4 1966.

[image]

[image]

[image]

[image]

NBJ, Stn-hus Gyttorp, Kortfors, Konsterud, Otterbäcken, bild

av Bengt Löfgren, Thursday, May 28, 2020, 07:38 (1423 dagar sedan) @ Ulfe


[image]

Om en dryg månat efter Björns besök upphör rälsbusstrafiken....

NBJ, Stn-hus Gyttorp, Kortfors, Konsterud, Otterbäcken, bild

av js, Thursday, May 28, 2020, 07:47 (1423 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

En Opel Rekord 58-60 är inte helt fel heller:-D

NBJ, Stn-hus Gyttorp, Kortfors, Konsterud, Otterbäcken, bild

av Kjell Aghult, Thursday, May 28, 2020, 08:15 (1423 dagar sedan) @ Ulfe

1) Gyttorp (Från 1979-06-11 Gyttorp-Nora). Avbemannad 1987-04-01, sista kommersiella trafik (vagnslast) nedlagd 1989-10-01.
2) Kortfors. Avbemannad 1966-03-01, inför persontrafikens nedläggning. Vagnslast till 1985-01-01.
3) Konsterud. Avbemannad 1964-02-01, vägskydden automatiserade 1966. Sista kommersiella trafik (vagnslast) nedlagd 1967-01-01.
4) Otterbäcken. Stationsrörelsen flyttad 1978-10-02 till hamnkontoret (Otterbäcksgården). Gamla stationshuset rivet 1980.
Allmän vagnslast nedlagd 1990-05-27 (Behovsgodståg från 1987-05-31). Stationen avbemannad.
Avtalsgodstrafik återupptagen 1992-05-18--1994-12-31: Tömning av beredskapslager i Otb. Alla göromål sköttes av en lokomotorförare där.

Koncessionståg Strömtorp-Otterbäcken

av Kjell Aghult, Friday, May 29, 2020, 09:30 (1422 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Persontrafiken Strömtorp-Otterbäcken började trappas ned ca 1954 (Samtidigt med Bredsjölinjens).På slutet kördes enbart ett koncessionstågpar lördagar, rälsbusstågen 1/2 vid lunchtid.

Otb-linjens dragning passade dåligt resvanorna. Linjen gick genom tre län, där Skaraborgsdelen (Nu Västra Götaland) omfattade trafikplatserna Otterbäcken-Årås. Till länshuvudort Mariestad gick sedan 1926 en direktbuss via Sjöstorp: Köpt av NBJ 1936. Man slapp byta i Torved.

Värmlandsdelen omfattade tpl Gränsen-Konsterud - G. ligger just vid länsgränsen. Busstrafiken här replierade på Kristinehamn, utan byte i Strömtorp. Linjen Otb-Khn (dagens väg 26) hade öppnats i två etapper 1923-1924 och köpts av NBJ 1942.

I Örebro län betjänades Håkanbol och Högberg av en NBJ-linje på Degerfors. Också här slapp man byta i Strömtorp.

Lilla Värmlands Säby ligger i just Värmland - men hade länge även buss till Örebro. Öppnad 1930 och förstatligad 1938, hade närmare Ör konkurrerat med Svartåbanan. Linjen lades ned 1966/67: Än in på 60-talet körde dess grundare, nu som SJ-chaufför.

Koncessionståg Strömtorp-Otterbäcken

av Olof B, Friday, May 29, 2020, 15:31 (1421 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag funderar på att du skriver Lilla Värmlands Säby.
Fanns det någon mer trafikplats som hette Värmland Säby, än stationen?

Min bror bor i Konsterud så jag har relativt god koll på trakterna däromkring, och där av också intresse av just delen Otterbäcken till Konsterud.
Fast det har ännu inte blivit av att jag har trampat dressin där på.

Koncessionståg Strömtorp-Otterbäcken

av Kjell Aghult, Friday, May 29, 2020, 16:17 (1421 dagar sedan) @ Olof B

Jag funderar på att du skriver Lilla Värmlands Säby.
Fanns det någon mer trafikplats som hette Värmland Säby, än stationen?

Nej, någon ytterligare har inte funnits. Jag menar ortens litenhet: Som ändå gav underlag åt två busslinjer, varav en länsgränsöverskridande. Stationen nedsattes till håll- och lastplats 1955 och avbemannades 1963.

Koncessionståg Strömtorp-Otterbäcken

av Bnb, Saturday, August 29, 2020, 20:21 (1329 dagar sedan) @ Kjell Aghult

”Orten” Värmlands-Säby är ju egentligen det som var Värmlands största herrgård med omgivande arbetarbostäder och jordbruk. Men stationen betjänade främst bredvidliggande huvudorten Nybble och angränsande byar. Nybble var centralort i Visnums kommun med kommunkontor, post, bank och affärer samt bensinstation och verkstäder.

Koncessionståg Strömtorp-Otterbäcken

av Kjell Aghult, Sunday, August 30, 2020, 08:40 (1329 dagar sedan) @ Bnb

”Orten” Värmlands-Säby är ju egentligen det som var Värmlands största herrgård med omgivande arbetarbostäder och jordbruk. Men stationen betjänade främst bredvidliggande huvudorten Nybble och angränsande byar. Nybble var centralort i Visnums kommun med kommunkontor, post, bank och affärer samt bensinstation och verkstäder.

Ändå var Värml. Säby en av NBJ tidigast avbemannade stationer. Det skedde redan 1955, verifierat i NBJ 125-årsskrift.

Koncessionståg Strömtorp-Otterbäcken

av Bengt Löfgren, Sunday, August 30, 2020, 11:13 (1329 dagar sedan) @ Kjell Aghult

”Orten” Värmlands-Säby är ju egentligen det som var Värmlands största herrgård med omgivande arbetarbostäder och jordbruk. Men stationen betjänade främst bredvidliggande huvudorten Nybble och angränsande byar. Nybble var centralort i Visnums kommun med kommunkontor, post, bank och affärer samt bensinstation och verkstäder.

Ändå var Värml. Säby en av NBJ tidigast avbemannade stationer. Det skedde redan 1955, verifierat i NBJ 125-årsskrift.

Det föll sig väl naturligare att ta landsvägsbussen när man skulle till "sta'n" (Kristinehamn) istället för att åka tåg via Strömtorp.

NBJ, Stn-hus Gyttorp, Kortfors, Konsterud, Otterbäcken, bild

av MaL, Thursday, May 28, 2020, 10:28 (1423 dagar sedan) @ Ulfe

Det är vid sådana här tillfällen man saknar dräggelfunktionen, förlåt gillaknappen... :)