Littera Uks - med fråga (3 fotos) (Fordon: vagnar)

av Niels Munch, Thursday, May 28, 2020, 11:34 (1428 dagar sedan)

Hej i Forum,

I 1986 var familien en tur i High Chaparral, hvor vi bl.a. kiggede på svenske og polske damplok og blev ofre for togrøveri.

På vej derud i bil (via Värnamo) passerede vi nogle specielle, gule godsvogne, hensat på en sporstump. Desværre tog jeg intet billede.

Jeg har en mistanke om, at det kunne være SJ Littera Uks, privatvogne indregistreret af Recticel Svenska A.B. (10 stk.).

De lignede denne vogntype, der nu og da besøgte stationerne Ulstrup og Langå i Danmark:

[image]
Kilde: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=13929 .

Et par billeder mere fra Ulstrup, dengang var vognene (20 i alt) indregistreret hos hollandske NS:

[image]
NS Uks 093 1 002-5 Ulstrup o. 1970 (foto fra Rundremisen, arkiv (nm)).

[image]
NS Recticel Uks-vogne 1979.01.14 i Ulstrup (foto: Thomas Boberg Nielsen).

Vognene var indrettet til transport af skumgummi - til bl.a. en fabrik i Ulstrup [DK]. Vogntaget kunne hæves, når vognene blev læsset, og sænket igen således, at skumgummiprodukterne blev komprimeret og fyldte mindst muligt.

PS: Flere fotos her https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?q=schuimrubber&mode=gallery&view=... .

Om (nogle af) de vogne havnede ved High Chaparral?? Enhver oplysning er velkommen!


Bedste hilsener & på forhånd tak
Niels

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Kjell Friberg, Thursday, May 28, 2020, 11:59 (1428 dagar sedan) @ Niels Munch

Samtliga vagnar av denna typ som ägdes av Recticel såldes till Brännehylte Handels AB ("Big Bengt") som också drev High Chaparall där flera av dem senare kom att ingiå i anläggningens byggnader.

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Peter Lidskog, Thursday, May 28, 2020, 16:37 (1428 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Ett exempel från 1971 på vagnens användning i Sverige.

[image]

Peter

Ett vrak

av BD, Thursday, May 28, 2020, 18:19 (1428 dagar sedan) @ Peter Lidskog

[image]

Detta vrak fotograferat i Österrike under resa till Ungern. Det lär ha funnits problem med vagntypens spårsäkerhet.

Ett vrak (+1 ritning)

av Niels Munch, Thursday, May 28, 2020, 18:50 (1428 dagar sedan) @ BD

Hej Bengt,

Tak for foto. Har du evt. et nummer på vognen?

Var ISOVER-vognene, bortset fra det synligt højere tag, ellers lig dem fra Recticel?

[image]ISOVER-vogn, kilde: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=13922 .

Udover, at 10 Recticel-vogne i 1970'erne blev omregistreret fra NS til SJ, blev nogle solgt til Recticel France.


Bedste hilsener
Niels

Ett vrak (+1 ritning)

av Svend, Thursday, May 28, 2020, 19:25 (1428 dagar sedan) @ Niels Munch

Hej Bengt,

Tak for foto. Har du evt. et nummer på vognen?

Var ISOVER-vognene, bortset fra det synligt højere tag, ellers lig dem fra Recticel?

[image]ISOVER-vogn, kilde: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=13922 .

Udover, at 10 Recticel-vogne i 1970'erne blev omregistreret fra NS til SJ, blev nogle solgt til Recticel France.

.
Vogntypen (eller typerne for der var tre forskellige) med det noget højere tag er nøje beskrevet i MIBA 3/2020 og i bogen Güterwagen Band 1.2 (MIBA Verlag). Vognene tilhørte eller var udlejet til forskellige tyske firmaer og registreret hos DB.

Disse vogne var, ligesom Recitelvognene, bygget hos Talbot i Aachen fra 1965 til 1973.
Der blev i alt bygget 172 vogne af de tyske typer.

Ett vrak (+1 ritning)

av Niels Munch, Thursday, May 28, 2020, 20:01 (1428 dagar sedan) @ Svend

Hej Svend,

Tak for info; af de beskrivelser, jeg hidtil har fundet, synes ISOVER-typen med det høje tagprofil ikke at have haft hæve-/sænkbart tag som Recticel-typen.

M.v.h.
Niels

Ett vrak (+1 ritning)

av Svend, Friday, May 29, 2020, 11:22 (1427 dagar sedan) @ Niels Munch

De er bygget op efter samme "modul", men Recticel-vognen har tag der kan hæves, mens de tyske typer har fast tag.

Ett vrak (+1 ritning)

av BD, Thursday, May 28, 2020, 19:26 (1428 dagar sedan) @ Niels Munch

Hej Bengt,

Tak for foto. Har du evt. et nummer på vognen?

Var ISOVER-vognene, bortset fra det synligt højere tag, ellers lig dem fra Recticel?

[image]ISOVER-vogn, kilde: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=13922 .

Udover, at 10 Recticel-vogne i 1970'erne blev omregistreret fra NS til SJ, blev nogle solgt til Recticel France.


Bedste hilsener
Niels

Vagnen fotograferad från förbifarande tåg.

Tidigare i
Drehscheibe.

Ett vrak (+1 ritning)

av Bertil Bengtsson, Thursday, May 28, 2020, 20:16 (1428 dagar sedan) @ Niels Munch

Går det att få ritningen mer högupplöst - så att det går att se måttangivelser?
Berra

Ett vrak

av Anders.k., Friday, May 29, 2020, 11:32 (1427 dagar sedan) @ BD

Ja , något problem med vagnen verkar det ju varit, dom blev ju inte speciellt långlivade i Sverige i alla fall.

I denna tråd ser man att den har premiär i Tibro 1971 och ses avställda i Gislaved 1975, inte många år i mellan.

M.V.H Anders.k.

Ett vrak

av Peter Lidskog, Saturday, May 30, 2020, 01:52 (1427 dagar sedan) @ Anders.k.

Var vagnarna på bilden från Gislaved verkligen avställda? Recticel har ju anläggningar i Gislaved, så rimligen vore det normalt att se flera av vagnarna där.

Peter

Ett vrak

av Anders.k., Saturday, May 30, 2020, 13:25 (1426 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Var vagnarna på bilden från Gislaved verkligen avställda? Recticel har ju anläggningar i Gislaved, så rimligen vore det normalt att se flera av vagnarna där.

Peter

Det var fel av mig .

Jag var några år tidig, vagnarna upptäcks av en slump stående på ett spår byggt i skogen utanför Hillestorp sommaren 1979 , då är vagnarna raporterade skrotade sedan ??? tid tillbaks ???, men är då troligen sålda till High Caparall.

Allt enligt en notis med bild på nämda spår i TÅG 1/80.

M.V.H Anders.k.

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Niels Munch, Thursday, May 28, 2020, 19:45 (1428 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Samtliga vagnar av denna typ som ägdes av Recticel såldes till Brännehylte Handels AB ("Big Bengt") som också drev High Chaparall där flera av dem senare kom att ingiå i anläggningens byggnader.

Hej Kjell,

Mange tak for info, så blev min mistanke bekræftet.

Bedste hilsener
Niels

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Ola Almquist, Friday, May 29, 2020, 11:18 (1427 dagar sedan) @ Niels Munch

Uppenbarligen hade vagnarna tidvis littera Hs. En bild från Gislaved finns här. Var de svenskregistrerade vagnarna Hs hela tiden?

/Ola

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Ulf Diehl, Saturday, May 30, 2020, 11:04 (1426 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnarna hette typ Hs och troligen nummerserie 0220002-02200021 i privatvagnsserien. 0220000-0001 var andra vagnar. Hs 0220002/4/6/8-15/17 stod utanför High Chaparall 29/9 1988. De var tillverkade av Talbot 1969-1970 och ägdes av Recticel i Gislaved. Längd lastutrymme 14,0 m, rymmer 93,0 m3. Tillverkningsnummer i serien 120265-120284 (ej i nummerordning). Tyvärr har jag inga data från SJs fordonsregister.
Ulf Diehl

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Kjell Friberg, Saturday, May 30, 2020, 13:06 (1426 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Enligt de uppgifter jag har var littera Hs med nummerserien 022 1000 - 022 1020.
Hs 022 0000 och 02 0001 var levererade som Hs 550517 och 550518 av Interconsult 1965. De blev senare NBJ Hbis 211 8900 och 211 8901, därefter NBJ Hs 211 8000 och 8001 för att när NBJ gick upp i SJ bli Hbis 237 0000 och 237 0001. Slutigen blev de Hios 230 7300 och 230 7301 innan de överlämnades till NBVJ 1987-03-19.

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Kjell Friberg, Saturday, May 30, 2020, 20:50 (1426 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Dessa vag ar har en mycket rörig historia och det blev inte bättre av att jag lyckades bladnda ihop de ursprungliga holländska numren med de svenska när jag skrev mitt svar. Om jag får tid kan jag förhoppningsvis presentera hela historien om dessa vagnar.

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Niels Munch, Sunday, May 31, 2020, 06:46 (1425 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Om jag får tid kan jag förhoppningsvis presentera hela historien om dessa vagnar.

Det vil jeg glæde mig til, Kjell.

Bedste hilsener
Niels

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Ola Almquist, Saturday, May 30, 2020, 20:59 (1426 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Vagnarna hette typ Hs och troligen nummerserie 0220002-02200021 i privatvagnsserien. 0220000-0001 var andra vagnar. Hs 0220002/4/6/8-15/17 stod utanför High Chaparall 29/9 1988. De var tillverkade av Talbot 1969-1970 och ägdes av Recticel i Gislaved. Längd lastutrymme 14,0 m, rymmer 93,0 m3. Tillverkningsnummer i serien 120265-120284 (ej i nummerordning). Tyvärr har jag inga data från SJs fordonsregister.
Ulf Diehl

Det finns en bild på ett Deutz-lok från Söderhamn och vagnarna i skogen utanför High Chaparral i någon årgång av Nordens Järnvägar har jag för mig. Jag bläddrade i några stycken på ett bibliotek men hittade inte den aktuella. Loket ska ha kommit dit 1978 och stått kvar 1991.

/Ola

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Jørgen Schwartz, Sunday, May 31, 2020, 07:16 (1425 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnarna hette typ Hs och troligen nummerserie 0220002-02200021 i privatvagnsserien. 0220000-0001 var andra vagnar. Hs 0220002/4/6/8-15/17 stod utanför High Chaparall 29/9 1988. De var tillverkade av Talbot 1969-1970 och ägdes av Recticel i Gislaved. Längd lastutrymme 14,0 m, rymmer 93,0 m3. Tillverkningsnummer i serien 120265-120284 (ej i nummerordning). Tyvärr har jag inga data från SJs fordonsregister.
Ulf Diehl


Det finns en bild på ett Deutz-lok från Söderhamn och vagnarna i skogen utanför High Chaparral i någon årgång av Nordens Järnvägar har jag för mig. Jag bläddrade i några stycken på ett bibliotek men hittade inte den aktuella. Loket ska ha kommit dit 1978 och stått kvar 1991.

/Ola

Billedet findes i Nordens Järnvägar 1979 side 34.

Mvh Jørgen

Littera Uks - med fråga (3 fotos)

av Ola Almquist, Sunday, May 31, 2020, 11:14 (1425 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Vagnarna hette typ Hs och troligen nummerserie 0220002-02200021 i privatvagnsserien. 0220000-0001 var andra vagnar. Hs 0220002/4/6/8-15/17 stod utanför High Chaparall 29/9 1988. De var tillverkade av Talbot 1969-1970 och ägdes av Recticel i Gislaved. Längd lastutrymme 14,0 m, rymmer 93,0 m3. Tillverkningsnummer i serien 120265-120284 (ej i nummerordning). Tyvärr har jag inga data från SJs fordonsregister.
Ulf Diehl


Det finns en bild på ett Deutz-lok från Söderhamn och vagnarna i skogen utanför High Chaparral i någon årgång av Nordens Järnvägar har jag för mig. Jag bläddrade i några stycken på ett bibliotek men hittade inte den aktuella. Loket ska ha kommit dit 1978 och stått kvar 1991.

/Ola


Billedet findes i Nordens Järnvägar 1979 side 34.

Mvh Jørgen

Tack. Just denna årgång saknades eller var utlånad om jag minns rätt.

/Ola