Vändskivor på västkusten (Järnväg allmänt)

av mimers_brunn, Thursday, May 28, 2020, 21:23 (1421 dagar sedan)

Det ska ha funnits en ort på västkusten som runt förra sekelskiftet i några årtionden hade fem vändskivor inom en radie på bara 150 meter och jag undrar om någon vet vilken västkustort det kan ha varit? En av vändskivorna ska ha haft en avvikande spårvidd också

Vändskivor på västkusten

av Anders Svensson, Thursday, May 28, 2020, 21:33 (1421 dagar sedan) @ mimers_brunn

Jag gissar på Halmstad: Stort verkstads- och lokstallsområde på västra sidan om normalspåret och HBJ smalspåriga lokstall på Halmstad Ö på östra sidan, men inte långt från övriga lokstall m m. På denna bangårdsritning från 1943 ser man alla fem vändskivorna... //Anders

Vändskivor på västkusten

av Anders Sandgren, Thursday, May 28, 2020, 21:43 (1421 dagar sedan) @ Anders Svensson

De är t.o.m sex st, men HBJ-stallets kanske inte räknas i 150m-radien.
Var nr 29 ren 1067-skiva och skiva 32 en med både 1067 och 1435 tillsammans med ett stallspår eller var det 29 som hade två spårvidder?

Vändskivor på västkusten

av Anders Svensson, Thursday, May 28, 2020, 22:27 (1421 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ja ... - det fanns en liten en också! Eftersom det pratas om en med avvikande spårvidd i ursprungsinlägget antar jag att även HBJ-stallets vändskiva räknas. //Anders

Vändskivor på västkusten

av Leif B, Thursday, May 28, 2020, 22:17 (1421 dagar sedan) @ mimers_brunn

Det ska ha funnits en ort på västkusten som runt förra sekelskiftet i några årtionden hade fem vändskivor inom en radie på bara 150 meter och jag undrar om någon vet vilken västkustort det kan ha varit? En av vändskivorna ska ha haft en avvikande spårvidd också

En annan västkuststation hade minst 10 vändskivor, visserligen alla med samma spårvidd och två-tre årtionden tidigare.

Vändskivor på västkusten

av Harald, Friday, May 29, 2020, 09:53 (1420 dagar sedan) @ Leif B

Det ska ha funnits en ort på västkusten som runt förra sekelskiftet i några årtionden hade fem vändskivor inom en radie på bara 150 meter och jag undrar om någon vet vilken västkustort det kan ha varit? En av vändskivorna ska ha haft en avvikande spårvidd också


En annan västkuststation hade minst 10 vändskivor, visserligen alla med samma spårvidd och två-tre årtionden tidigare.

På Göteborgskartan 1888 är 14 vändskivor utritade. Det är inga ritade vid lokstallarna vid Skansen Lejonet, men det bör ju ha funnits två där också.

Vändskivor på västkusten - vilka fler

av Olof W, Friday, May 29, 2020, 10:07 (1420 dagar sedan) @ Harald

Halmstad, Göteborg och Malmö har haft mer än tio vändskivor nära stationen.
Finns det fler städer på västkusten som passerar gränsen.

Hur är det med Helsingborg och Uddevalla?

Olof