Färg på växelklot.... (Signaler/säkerhet)

av Paul Decauville, Thursday, May 28, 2020, 22:03 (1422 dagar sedan)

Hej!
Jag har ett bryderi. Infartsväxeln på en station ska förses med ett växelklot målat i gult och rött.
Växeln är en kurvväxel i en högerkurva där det rent geometriskt är en högerväxel med rakspåret in mot sidotågväg och det högra, avvikande spåret är huvudtågväg. Vilken färg ska vara uppåt på klotet när växeln ligger för huvudtågväg?
Med vänlig hälsning
Paul D

Färg på växelklot....

av Leif B, Thursday, May 28, 2020, 22:09 (1422 dagar sedan) @ Paul Decauville

Hej!
Jag har ett bryderi. Infartsväxeln på en station ska förses med ett växelklot målat i gult och rött.
Växeln är en kurvväxel i en högerkurva där det rent geometriskt är en högerväxel med rakspåret in mot sidotågväg och det högra, avvikande spåret är huvudtågväg. Vilken färg ska vara uppåt på klotet när växeln ligger för huvudtågväg?
Med vänlig hälsning
Paul D

Gult ska alltid vara uppåt när växeln ligger i "normalläge" och rött uppåt i "omlagt läge". Normalläget är definierat på signalritningen för stationen, men rent allmänt så om alla växlar på stationen ligger i normalläge så kommer ett tåg att passera rakt igenom stationen på huvudtågen.

Så svaret i ditt fall blir helt enkelt, om växeln ligger till huvudtågvägen så ska gula sidan vara uppåt. (höger eller vänster, rakläge eller kurvläge har ingen betydelse.)

Färg på växelklot.... Gula sidan upp!

av Leif B, Thursday, June 04, 2020, 16:39 (1415 dagar sedan) @ Leif B

Hej!
Jag har ett bryderi. Infartsväxeln på en station ska förses med ett växelklot målat i gult och rött.
Växeln är en kurvväxel i en högerkurva där det rent geometriskt är en högerväxel med rakspåret in mot sidotågväg och det högra, avvikande spåret är huvudtågväg. Vilken färg ska vara uppåt på klotet när växeln ligger för huvudtågväg?
Med vänlig hälsning
Paul D


Gult ska alltid vara uppåt när växeln ligger i "normalläge" och rött uppåt i "omlagt läge". Normalläget är definierat på signalritningen för stationen, men rent allmänt så om alla växlar på stationen ligger i normalläge så kommer ett tåg att passera rakt igenom stationen på huvudtågen.

Så svaret i ditt fall blir helt enkelt, om växeln ligger till huvudtågvägen så ska gula sidan vara uppåt. (höger eller vänster, rakläge eller kurvläge har ingen betydelse.)


bilden från Strömtorp i det här inlägget, har finns ett exempel på det som M. Decauville frågade om: visserligen inte en kurvväxel, men en infartsväxel som har högerläget som normalläge (gula sidan uppåt). Det är NBJ:s infartsväxel längst bort i bilden till vänster som har högerläget som normalläge, detta för att normalläget ska leda in NBJ:s rälsbuss (som fotografen satt i) på NBJ:s ankomstspår och inte köra in i sidan på SJ:s huvudtågväg (där normalläget för alla växlar råkar vara rakläge).

Växeln har nummer 4 på denna ritning.


"Gula sidan upp" som tågklarerare Hjulius Lindeman ropade till stationskarlsaspirant Nisse - eller nåt sånt.

Färg på växelklot....

av David Sohlberg, Thursday, May 28, 2020, 22:09 (1422 dagar sedan) @ Paul Decauville

Hej!
Jag har ett bryderi. Infartsväxeln på en station ska förses med ett växelklot målat i gult och rött.
Växeln är en kurvväxel i en högerkurva där det rent geometriskt är en högerväxel med rakspåret in mot sidotågväg och det högra, avvikande spåret är huvudtågväg. Vilken färg ska vara uppåt på klotet när växeln ligger för huvudtågväg?
Med vänlig hälsning
Paul D

Om jag förstår rätt av din förklaring - gul.

Färg på växelklot.... Tack!

av Paul Decauville, Thursday, May 28, 2020, 22:48 (1422 dagar sedan) @ Paul Decauville

Utmärkt! Inga tveksamheter!
Tack för hjälpen! (Då hade jag rätt!)
Med vänlig hälsning
Paul D

Färg på växelklot....

av Gunnar Lilienberg, Friday, May 29, 2020, 12:04 (1422 dagar sedan) @ Paul Decauville

Observera dock att för spårspärrar gäller att röd sida ska vara upp när färdvägen är spärrad, även om detta kan anses vara ett normalläge.

Färg på växelklot....

av Paul Decauville, Friday, May 29, 2020, 17:02 (1421 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Observera dock att för spårspärrar gäller att röd sida ska vara upp när färdvägen är spärrad, även om detta kan anses vara ett normalläge.

Observera att det inte är ett växelklot som kommer att vara rödast om trafikchefen på den åsyftade järnvägen hittar en spårspärr i huvud- eller sidotågvägen! Han kommer att ge chefen för banavdelning sparken direkt... ;-)

Trevlig helg önskar Paul D! :-)

Färg på växelklot....

av Göran Kannerby, Friday, May 29, 2020, 17:17 (1421 dagar sedan) @ Paul Decauville

Observera dock att för spårspärrar gäller att röd sida ska vara upp när färdvägen är spärrad, även om detta kan anses vara ett normalläge.


Observera att det inte är ett växelklot som kommer att vara rödast om trafikchefen på den åsyftade järnvägen hittar en spårspärr i huvud- eller sidotågvägen! Han kommer att ge chefen för banavdelning sparken direkt... ;-)

Trevlig helg önskar Paul D! :-)

Spårspärr i huvudtågvägen har dock förekommit, även på SJ-spår. :-)

Däremot inte med uppläge som normalläge.

Färg på växelklot....

av Paul Decauville, Friday, May 29, 2020, 17:39 (1421 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Observera dock att för spårspärrar gäller att röd sida ska vara upp när färdvägen är spärrad, även om detta kan anses vara ett normalläge.


Observera att det inte är ett växelklot som kommer att vara rödast om trafikchefen på den åsyftade järnvägen hittar en spårspärr i huvud- eller sidotågvägen! Han kommer att ge chefen för banavdelning sparken direkt... ;-)

Trevlig helg önskar Paul D! :-)


Spårspärr i huvudtågvägen har dock förekommit, även på SJ-spår. :-)

Däremot inte med uppläge som normalläge.

Trafikchefen låter med emfas hälsa att hans järnväg minsann inte är något jä....la SJ! :-D