Hej!
Jag har ett bryderi. Infartsväxeln på en station ska förses med ett växelklot målat i gult och rött.
Växeln är en kurvväxel i en högerkurva där det rent geometriskt är en högerväxel med rakspåret in mot sidotågväg och det högra, avvikande spåret är huvudtågväg. Vilken färg ska vara uppåt på klotet när växeln ligger för huvudtågväg?
Med vänlig hälsning
Paul D
Gult ska alltid vara uppåt när växeln ligger i "normalläge" och rött uppåt i "omlagt läge". Normalläget är definierat på signalritningen för stationen, men rent allmänt så om alla växlar på stationen ligger i normalläge så kommer ett tåg att passera rakt igenom stationen på huvudtågen.
Så svaret i ditt fall blir helt enkelt, om växeln ligger till huvudtågvägen så ska gula sidan vara uppåt. (höger eller vänster, rakläge eller kurvläge har ingen betydelse.)
På bilden från Strömtorp i det här inlägget, har finns ett exempel på det som M. Decauville frågade om: visserligen inte en kurvväxel, men en infartsväxel som har högerläget som normalläge (gula sidan uppåt). Det är NBJ:s infartsväxel längst bort i bilden till vänster som har högerläget som normalläge, detta för att normalläget ska leda in NBJ:s rälsbuss (som fotografen satt i) på NBJ:s ankomstspår och inte köra in i sidan på SJ:s huvudtågväg (där normalläget för alla växlar råkar vara rakläge).
Växeln har nummer 4 på denna ritning.
"Gula sidan upp" som tågklarerare Hjulius Lindeman ropade till stationskarlsaspirant Nisse - eller nåt sånt.