På detta flygfoto från -36 syns hela stickspåret vid Smedshagen lp längst ned till vänster.
Huvudspåret är här markerat med rött. Stickspåret ser ut att räcka till precis två sopvagnar och förhoppningsvis också hindersfritt. Därmed har jag fått svar på min undran var det låg.
Intressant bild!
Spåret ser kort ut och det verkar inte finnas någon väg dit, så frågan är vad som lastades där. Ingenting kanske - om det användes för att ställa upp sopvagnar. Men varför skulle man anlägga ett kort spår en bra bit från stationen för detta ändamål?
Förmodligen lär vi aldrig få veta hur spåret användes...
/TKO
Jag har tre böcker om den imponerande och idag något udda hanteringen i Lövsta.
I boken "Lövsta sopstation 1889-1986" så står det vad spåret användes till.
Det var inte bara sopor som transporterades utan även stallströ som skildes ut redan vid lastning och det såldes till trädgårdsmästare i trakten som kunde avhämta det vid stickspår som byggdes vid Riddersvik (Hässelby) och Smedshagen.
Det framgår inte när spåret byggdes , eller revs men det tas upp ett exempel att 1908 såldes 6 vagnar i Januari och 8 vagnar i Februari.
Stallströ som avfall upphörde ju när hästarna försvann , dvs runt 40-talet början därmed också trafiken till spåret.
Ur en annan bok "Stadens sopor " kan man läsa att Stallströ var en lönsam försäljning för Gatukontoret ,och man sålde mycket inklusive latrin och sopor som transporteradse på vagn direkt till kund, påbörjades i blygsam skala 1900 med 500 vagnar om året till en topp runt Första Världskriget med nästan 3000 vagnar om året till att helt upphöra när Andra Världskriget var slut, och då drar trafiken till Lövsta igång på riktigt.
M.V.H Anders.k.