Ett märkligt fornminne på Hisingen (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, May 30, 2020, 06:07 (1399 dagar sedan)

som det berättas om i Hvar 8 Dag 1906, hör väl inte direkt hit om det inte vore för att den att upptäckts vid grushämtning för Bohusbanan 1906. Av den mäktiga grusåsen, som låg på nedsidan av Skogomeanstalten mot järnvägen, syns numera ingenting. Det enda är de gatunamn som finns här, som Sandbanksvägen och dito Sandrevels. Se Eniro karta över Skogome. Går man lite fram syns en väg som går ungefär från anstalten mot Tuve. Där låg norr om vägen, på Tuvesidan mot Säve, Tuve hållplats, där inpå 50 talet tåg ännu stannade. Plattformen låg kvar tills för kanske 20 - 25 är sedan då man bytte spår på sträckan.
[img]images/uploaded/202005300359165ed1da14ed2e4.jpg[/img]
Jag är hjärtligt trött på att försöka vända på bilder som ligger rätt i datorn, kanske någon vänlig själ kan fixa saken???:-( :-( :-(Sådant händer ju aldrig någon annanstans vad jag vet. Jag lägger ju ut rätt många bilder på Fb t. ex. och där kommer de alltid rätt.:-)

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av Harald, Saturday, May 30, 2020, 08:27 (1399 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag är hjärtligt trött på att försöka vända på bilder som ligger rätt i datorn, kanske någon vänlig själ kan fixa saken???:-( :-( :-(Sådant händer ju aldrig någon annanstans vad jag vet. Jag lägger ju ut rätt många bilder på Fb t. ex. och där kommer de alltid rätt.:-)

... och här händer det bara för dig. Andra lägger ju ut rätt många bilder här och de kommer alltid rätt. Frågan är om det beror på något du gör eller inte gör, eller om det är Trafikchefen som i hemlighet har lagt in en programsnutt som vänder just dina bilder fel. Nu har jag vänt bilden på det sätt som jag tidigare har skrivit att man ska göra, d.v.s. i ett bildbehandlingsprogram.

[img]images/uploaded/202005300626075ed1fc7f316b4.jpg[/img]

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av Sune Nylén, Saturday, May 30, 2020, 08:54 (1399 dagar sedan) @ Harald

Tack Harald. Nja! Jag gör inget med dessa bilderna än med andra. Jag skannar bilden rättvänd. Redigerar formatet genom att beskära den i Paint, varvid jag måste rotera den lite hit och dit. Klickar på Spara och Arkiv. Den visas då rättvänd i Dokument där jag som regel förvarar den i en mapp. Där har jag nästan alla bilder som jag lägger ut på Tradera och Facebook. Det har aldrig varit några problem med vykort , knappar och andra prylar utan det har presenterats rättvänt. Hur kan det då bli så galet här när samma bild på sandhögen kom rätt när jag lade ut den för någon vecka sedan på gruppen Gamla foton från det goda Hisingslandet på Fb. Jag har också försökt lägga ut den upp och ner med tanke att den då kommer rättvänd. Men så icke. Det skall väl inte
behövas något separat bildbehandlingsprogram för Jvg forumet? Ibland fungerar det ju dessutom när jag lagt ut bilder här i inlägg. Denna har jag ju dessutom inte beskurit utan lagt ut direkt

Ett märkligt fornminne på Hisingen - Vända bilder

av jean, Saturday, May 30, 2020, 17:19 (1399 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vet inte vilken Windows-version du använder men att vända bilder rätt i Paint i Windows 10 fungerar inte. Även om det till synes ser rätt ut i Utforskaren. Då måste du använda den inbyggda appen/funktionen Foton. Eller någon annat modernare bildbehandlingsproram, t.ex Adobe Photoshop. Det har något med att viss metadata i bilden inte sätts på rätt sätt i Paint för Windows 10. Så min rekommendation är att istället använda Foton.

Ett märkligt fornminne på Hisingen - Vända bilder

av Sune Nylén, Saturday, May 30, 2020, 18:46 (1399 dagar sedan) @ jean

Tack för tipset.Jag får försöka det nästa gång. Jag har Windows 7 uppgraderad till 8 för övrigt.Det var samma sak för en tid sedan när Hans Majestät Konungen ( ve gustaf) stod på huvet vid en älgjakt i Böda på 30 talet. Kan det för övrigt ha någonting med nedskaleringen att göra. För övrigt Vad är NEDSKALERES för någonting för övrigt. Pidgin svenska från Angered ???:-D :-( :-(

Grusgrop på Hisingen

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 30, 2020, 17:50 (1399 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vet någon om järnvägen använde denna grusgrop endast under bygget av Bohusbanan, eller om spåranslutning till gropen fanns kvar även senare?

Grusgrop på Hisingen

av Harald, Sunday, May 31, 2020, 08:41 (1398 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det finns inget spår på den ekonomiska kartan från 1936, men man kan se var det gick och grusgropen syns som en ljus fläck i flygfotot. Man ser att grusgropen upptar delar av flera fastigheter. Det framgår av expropriationskartan att man inte exproprierade grusgropen och marken för spåret dit. Så förmodligen användes den bara under bygget.

[img]images/uploaded/202005310617035ed34bdf68e23.jpg[/img]

Grusgrop på Hisingen

av Sune Nylén, Sunday, May 31, 2020, 09:04 (1398 dagar sedan) @ Harald

Tack Harald. Jag hade uppfattningen att den legat hitom Tuve hållplats från Lillhagen
räknat. Möjligen tog man också grus här vid anläggandet av Tingstad - Sannegårdsbanan. Den borde ju ha påbörjats i nära anslutning till att linjen till Olskroken blivit klar 1909. Trevligt f.ö.att ha kunnat sätta Hisingen "på kartan".

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av danielb987, Saturday, May 30, 2020, 20:40 (1399 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag är hjärtligt trött på att försöka vända på bilder som ligger rätt i datorn, kanske någon vänlig själ kan fixa saken???:-( :-( :-(Sådant händer ju aldrig någon annanstans vad jag vet. Jag lägger ju ut rätt många bilder på Fb t. ex. och där kommer de alltid rätt.:-)

[b]Standarder är bra! Alla bör ha sin egen![/b] som vi dator-nördar brukar säga.

Bakgrunden till ditt problem är följande:

Från början hade bilder inte mer information än bredd, höjd och antal färger, i bild-filen. Sen kom kameratillverkarna på att det var bra att ha med meta-data (information om bilden, t ex datum och tid), och Exif föddes. Den nyfikne kan gå till följande sida och ladda upp en valfri bild för att se Exif-informationen.

http://exif.regex.info/exif.cgi

Sen kom tillverkarna på att de ville ha med orienteringen som kameran hålls i när bilden tas. Jättebra för alla program som stödjer det, men en katastrof för alla program som inte stödjer det.

De flesta program idag känner till att Exif-informationen finns, men om programmet har några år på nacken så känner det inte till att Exif-informationen kan innehålla information om bildens orientering. Och då får man problemet som du beskriver.

Mvh Daniel

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av Sune Nylén, Saturday, May 30, 2020, 21:11 (1399 dagar sedan) @ danielb987

Tack Daniel för bra information, men har jag någon möjlighet själv att påverka, eller är det slumpen som avgör. Harald var det väl som talade om bildbehandlingsprogram. Vad gör då ett sådant åt saken? Han lyckades ju vända bilden rätt/ Hälsningar Sune

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av Torbjorn_Forsman, Saturday, May 30, 2020, 22:06 (1399 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack Daniel för bra information, men har jag någon möjlighet själv att påverka, eller är det slumpen som avgör. Harald var det väl som talade om bildbehandlingsprogram. Vad gör då ett sådant åt saken? Han lyckades ju vända bilden rätt/ Hälsningar Sune

Det finns programvaror - jag har dock inget specifikt förslag för tillfället - som kan "tvätta" en bildfil och ta bort all onödig EXIF-information ur den. En bild som är "tvättad" på så sätt, kan sedan inte missförstås av olika andra programvaror, och kommer därmed att bli rättvänd oavsett vilket program som används för att visa den.

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av danielb987, Saturday, May 30, 2020, 22:34 (1399 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack Daniel för bra information, men har jag någon möjlighet själv att påverka, eller är det slumpen som avgör. Harald var det väl som talade om bildbehandlingsprogram. Vad gör då ett sådant åt saken? Han lyckades ju vända bilden rätt/ Hälsningar Sune

Vissa programvaror fungerar, andra inte. Man får testa sig fram till vilka som funkar.

I Windows 8.1 brukar jag dubbelklicka på bilden och får då upp den i Windows fotovisare. Där finns det två knappar för "Rotera moturs" och "Rotera medurs". Jag klickar en gång på "Rotera moturs", avslutar programmet, öppnar bilden igen och klickar sedan på "Rotera medurs" och avslutar programmet på nytt. Då funkar det.

Observera att det inte räcker med att klicka på "Rotera moturs" och sedan direkt på "Rotera medurs" eftersom programmet då inte tror att bilden är ändrad. Du måste avsluta programmet efter "Rotera medurs" så att bilden sparas.

Rotera bilder i bildbehandlingsprogram.

av K Lemming, Saturday, May 30, 2020, 22:49 (1399 dagar sedan) @ danielb987

Tack Daniel för bra information, men har jag någon möjlighet själv att påverka, eller är det slumpen som avgör. Harald var det väl som talade om bildbehandlingsprogram. Vad gör då ett sådant åt saken? Han lyckades ju vända bilden rätt/ Hälsningar Sune


Vissa programvaror fungerar, andra inte. Man får testa sig fram till vilka som funkar.

I Windows 8.1 brukar jag dubbelklicka på bilden och får då upp den i Windows fotovisare. Där finns det två knappar för "Rotera moturs" och "Rotera medurs". Jag klickar en gång på "Rotera moturs", avslutar programmet, öppnar bilden igen och klickar sedan på "Rotera medurs" och avslutar programmet på nytt. Då funkar det.

Observera att det inte räcker med att klicka på "Rotera moturs" och sedan direkt på "Rotera medurs" eftersom programmet då inte tror att bilden är ändrad. Du måste avsluta programmet efter "Rotera medurs" så att bilden sparas.

Ursäkta, men vilken nytta gör det att först klicka en gång på Rotera moturs, sen öppna bilden igen och klicka på Rotera Medurs? Då är ju bilden tillbaka till ursprungsläget.

Windows fotovisare roterar väl f.ö bara bilden för hur den ska visas i Windows fotovisare och inte hur den kommer visas vid uppladdning på t.ex forum, vad jag vet så ändrar inte Windows fotovisare exif-infon. Nu har jag dock inte Windows 8 utan 7.

Själv använder jag Photoshop för att rotera bilder (och allt annat bildredigerande), dock kostar Photoshop en del, men gratisprogrammet Gimp är utmärkt att använda till rotering av bilder och massa annan bildredigering.

https://www.gimp.org/

Edit: Ändrat rubrik efter Anders S mycket riktiga påpekande, brukar ha för vana att ändra rubrik men glömde det i förbifarten.

Bildbehandlingsprogram mm

av Anders Sandgren, Saturday, May 30, 2020, 23:02 (1399 dagar sedan) @ K Lemming

Det vore bra om man bytte rubrik när tråden inte längre handlar det den gjorde...

Själv använder jag irfanview som fungerar bra.

Rotera bilder i bildbehandlingsprogram.

av danielb987, Sunday, May 31, 2020, 21:57 (1398 dagar sedan) @ K Lemming

I Windows 8.1 brukar jag dubbelklicka på bilden och får då upp den i Windows fotovisare. Där finns det två knappar för "Rotera moturs" och "Rotera medurs". Jag klickar en gång på "Rotera moturs", avslutar programmet, öppnar bilden igen och klickar sedan på "Rotera medurs" och avslutar programmet på nytt. Då funkar det.

Observera att det inte räcker med att klicka på "Rotera moturs" och sedan direkt på "Rotera medurs" eftersom programmet då inte tror att bilden är ändrad. Du måste avsluta programmet efter "Rotera medurs" så att bilden sparas.


Ursäkta, men vilken nytta gör det att först klicka en gång på Rotera moturs, sen öppna bilden igen och klicka på Rotera Medurs? Då är ju bilden tillbaka till ursprungsläget.

Windows fotovisare roterar väl f.ö bara bilden för hur den ska visas i Windows fotovisare och inte hur den kommer visas vid uppladdning på t.ex forum, vad jag vet så ändrar inte Windows fotovisare exif-infon. Nu har jag dock inte Windows 8 utan 7.

Det fungerar. Exakt varför det fungerar har jag inte tagit reda på. Men jag tror att programmet både roterar själva bilden och uppdaterar exif-informationen.

Rotera bilder i bildbehandlingsprogram.

av Sune Nylén, Monday, June 01, 2020, 11:08 (1397 dagar sedan) @ danielb987

Den andra sidan hade jag skannat upp och ned.Jag lade ut den på prov, och si...bilden kom rättvänd.:-D Det verkar som om helsidesbilder, A4, blir vända men inte småbilder

Ett märkligt fornminne på Hisingen

av Sune Nylén, Sunday, May 31, 2020, 06:51 (1398 dagar sedan) @ danielb987

Godmorgon och tack Daniel. Det skall jag försöka nästa gång. Hälsningar Sune.