Var satt byrån? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, May 30, 2020, 11:40 (1427 dagar sedan)

Grupperingen Malmö Järnvägar omfattade 1936 MSJ, MTJ, HSFJ och TRJ. Med Malmö stad och Sockerbolaget som stora intressenter. Samma år hade KTJ lämnat gruppen och tagits i förvaltning av sin ägare Skånska Cement. Förut hade även MBJ och MKontJ ingått men förstatligats tidigt.

1936 års Allmän Svensk Järnvägsstatistik redovisar 532 anställda, alla kategorier (Bussrörelse startades först 1937). Källan anger dock bara 7 personer på administrativa avdelningen. Samma års järnvägsmatrikel visar i stället namneligen 27 administratörer, varav 25 i Malmö. Även detta en låg siffra, även om t ex personaltjänsten på den tiden var mycket enklare. I gengäld tillkom komplikationen med samtrafiksavräkningen (Kontrollkontoret hade fem man)

Enligt "lokstationsboken" satt miö och en av lokmästarna på verkstadsområdet på Östervärn (Verkstaden sysselsatte 52 anställda). Men var huserade resten av förvaltningen? Rymde övervåningen på Övn stationshus alla?

Var satt byrån? - Östervärn?

av S-O Johansson, Saturday, May 30, 2020, 13:38 (1427 dagar sedan) @ Kjell Aghult

2006 gjorde Malmö stad en Kulturhistorisk utredning av MSJ fd lokstalls- och verkstadsområde i Östervärn. Där nämns en byggnad "Villan" som kontorshus men även innehållande två lägenheter. Där kan det varit möjligt att i alla fall en del av adminstrationen satt. Inget definitivt svar men kanske en ledtråd.
Utredningen här: https://malmo.se/download/18.af27481124e354c8f1800043029/KMV_Rapport_2006_010_low.pdf
Sen utredningen gjords verkar det ha hänt en del med området av vad jag förstått.

Var satt byrån? - Östervärn?

av Kjell Aghult, Saturday, May 30, 2020, 16:03 (1427 dagar sedan) @ S-O Johansson

2006 gjorde Malmö stad en Kulturhistorisk utredning av MSJ fd lokstalls- och verkstadsområde i Östervärn. Där nämns en byggnad "Villan" som kontorshus men även innehållande två lägenheter. Där kan det varit möjligt att i alla fall en del av adminstrationen satt. Inget definitivt svar men kanske en ledtråd.

Tack för den intressanta utredningen! Frågan är om "Villan" rymde två tjänstebostäder och 25 kontorsarbetsplatser: Dessa med olika ytor beroende på tjänsten, vissa fick sannolikt dela rum.
Miö och lokm "bodde på jobbet". Och tjänstebostäder åt chefer skulle förr vara stora.

NBJ än lätt igenkännbara tc-villa ligger vid Nora torg.Tc Hans Malmqvist (I befattningen 1934-1956) var sist att bebo den ensam. I nästa chefsgeneration delade tc Hermansson och miö Blomstrand på huset: Båda kom över från SJ ungefär samtidigt. SJ sålde villan efter förstatligandet.

Man kan fantisera om en malmölösning: I "Villan" sitta banavdelning (3 man) och maskinavdelning, verkstad och förråd (summa 7 man). Trafikavdelningen (5 man) sitta i stationshuset, nära tågen. De två ekonomifunktionerna (summa 9 man) kunna sitta var som helst. Den 25:e tjänsten var tc:s.

Var satt byrån? - Östervärn?

av S-O Johansson, Saturday, May 30, 2020, 23:36 (1427 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var väl vanligt att privatbanorna hade egna kontorshus med vissa våningar som tjänstebostad åt Tc med flera. I Linköping, i närheten av stationen, finns ett större stenhus, sekelskiftes, som tillhört fd MÖJ, Mellersta-Östergötlands Järnvägar. I det fanns deras "byrå" och antagligen en eller två tjänstebostäder. Idag är det andelslägenheter i hela huset. Fd ÖCJ hade också sin "byrå" i närheten av stationen. I parken på andra sidan i ett hus som kalas "Överstehuset" eftersom regementscheferna på Linköpingsregementena i början av 1900-talet bodde där. Säkert hyrde man någon våning där åt Tc. Om man hyrde hela tiden som bolag eller bara en tidsperiod vet jag inte.
I Kristinehamn finns i närheten av stationen efter järnvägsparken en större sekelskiftesbyggnad som kallas "Morabyrån" och innehöll från början Mora-Vänerns, MVJ, kontor. Sedan blev det kontor åt de SJ ban- och trafiksektioner som hade säte i Kristinehamn. Fanns nog en Tc-våning även där.

Var satt byrån? - Östervärn?

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, May 30, 2020, 16:57 (1427 dagar sedan) @ S-O Johansson

Stort tack för denna intressanta läsning. Lokstallet har byggts om till moderna bostäder men har fortfarande kvar den yttre formen så det syns tydligt att detta varit ett lokstall en gång i tiden. Senast jag var på plats fanns ett gym inrymt i den tidigare verkstadsbyggnaden.