Illustrationerna i boken 'Malmtåg' (Järnväg allmänt)

av Wk, Monday, June 01, 2020, 00:29 (1424 dagar sedan)

För en tid sedan fick jag tillfälle att läsa igenom den relativt nya boken 'Malmtåg' från TNF förlaget.

Kanske inte så många nyheter, men det som snabbt gjorde mig rätt så frustrerad, var att så många av de intressanta illustrationerna presenteras som 'splash', d.v.s. över ett helt uppslag. Då boken är inbunden, medför det, att det blir svårt att se detaljer inne i vecket - med mindre man brutalt bryter upp boken.

Jag har efterföljande återfunnit en del av illustrationerna på Digitalt Museum, men är det någon som vet om bilden som går över sidan 18-19 (Malmtåg med dubbla G-lok vid en övergång i Luleå) finns tillgänglig 'hel' någonstans?

Illustrationerna i boken 'Malmtåg'

av Bertil Bengtsson, Monday, June 01, 2020, 17:43 (1423 dagar sedan) @ Wk

Jag tycker som du! Jag har inte boken om "malmtåg", men generellt tycker jag att det är ett oskick att trycka bilder eller ritningar över ett uppslag i en inbunden bok. Säg, en karta - och just det man vill se är långt in "i vecket". Det går ju inte att se detaljer "i vecket" om man inte river isär hela publikationen. Men - varför låter man då överhuvudtaget publicera bilder, eller ritningar, där det inte går att se några detaljer "i vecket". Då är det ju två bortkastade sidor i publikationen!
"Ledsen, här är ritningen, men ni får inte se detaljerna "i vecket"!"
I en häftad tidning går det ju att öppna häftklammorna, ta isär alla sidor och så kopiera eller skanna av "bilden". Sen ska tidningen sättas ihop igen, det går men är ett knåpgöra.
Rika personer köper, om jag förstått saken rätt, två exemplar av en publikation: ett exemplar för att riva isär!
Berra

Illustrationerna i boken 'Malmtåg'

av K Lemming, Monday, June 01, 2020, 19:01 (1423 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Instämmer i att det är korkat att trycka bilder över uppslag, det är till att förstöra en bild i mitt tycke. Jag har t.o.m sett fenomenet i nån ren fotobok.

Illustrationerna i boken 'Malmtåg'

av el_vikingo, Monday, June 01, 2020, 21:01 (1423 dagar sedan) @ K Lemming

Kan bara instämma. Har retat mig på detta oskick i många år. Har slutat köpa dylika böcker.