Stenar utmed banan (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Tuesday, June 02, 2020, 09:16 (1414 dagar sedan)

Jag har tidigare visat serier med stenar utmed banorna.

I Forserum mellan Nässjö och Jönköping har jag hittat en till. Med lite vilja kan man se SJ på sidan.

[image]

[image]

[image]

I Spjutsbygd mellan Emmaboda och Karlskrona finns denna kilometerstolpe. Dessa ganska höga stenar finns hela vägen Alvesta - Växjö - Emmaboda - Karlskrona. Denna är troligen nummer 18, nu km 334.

[image]

[image]

Utanför Nässjö finns också en SJ-tomtgräns-sten, visad förut.

[image]

[image]

Lindman

Stenar utmed banan

av yngve nilsson, Tuesday, June 02, 2020, 10:19 (1414 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Hej
Även utmed VTJ fanns stenar som fungerade som kilometerpålar. Dessa fanns kvar efter nedläggningen och finns kanske kvar änn i dag. Jag åkte bil på banvallen med en vän för c.a 10 år sedan och då fanns de kvar bl.km-påle 48 i närheten av Väckelsång.

Stenar utmed banan

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, June 02, 2020, 13:21 (1414 dagar sedan) @ yngve nilsson

Hej
Även utmed VTJ fanns stenar som fungerade som kilometerpålar. Dessa fanns kvar efter nedläggningen och finns kanske kvar änn i dag. Jag åkte bil på banvallen med en vän för c.a 10 år sedan och då fanns de kvar bl.km-påle 48 i närheten av Väckelsång.

Utredning i gamla forumet:

Kilometerstenar.

Stenar utmed banan

av Lennart Fransson, Tuesday, June 02, 2020, 17:48 (1414 dagar sedan) @ yngve nilsson

Hej
Även utmed VTJ fanns stenar som fungerade som kilometerpålar. Dessa fanns kvar efter nedläggningen och finns kanske kvar änn i dag. Jag åkte bil på banvallen med en vän för c.a 10 år sedan och då fanns de kvar bl.km-påle 48 i närheten av Väckelsång.

Det är inte troligt att det är km 48 i Väckelsång, borde snarare vara mellan Tingsryd och Hensmåla. Däremot är det riktigt att flera finns kvar, bl a i Ingelstad och Tingsryd.

Stenar utmed banan

av Göran Kannerby, Tuesday, June 02, 2020, 10:41 (1414 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

I Spjutsbygd mellan Emmaboda och Karlskrona finns denna kilometerstolpe. Dessa ganska höga stenar finns hela vägen Alvesta - Växjö - Emmaboda - Karlskrona. Denna är troligen nummer 18, nu km 334.

Stenarna på den sträckan bygger på den äldre kilometerräkningen med nollan i Karlskrona. I och med att Karlskrona ligger vid km 351+904 (från Göteborg) är det normalt mindre än 100 m mellan nuvarande stolpe och äldre sten. Fler än man tror finns kvar, exempelvis finns det åtminstone en kvar i Alvesta.

Kilometersten vid BJ

av Sune Nylén, Tuesday, June 02, 2020, 15:47 (1414 dagar sedan) @ Göran Kannerby

vid kilometer 2 från Falun. Jag vet inte när de ersattes med målad plåt på pinne,men en sådan sten och skylt stod i många år strax efter undergången av VGJ viadukt, mot Falun. Där vägen till Skräppekärr sopstation korsade BJ [image]

Kilometersten vid BJ

av HKN, Tuesday, June 02, 2020, 16:00 (1414 dagar sedan) @ Sune Nylén

Längs BJ fanns även vid km 242 en sten.
[image]

[image]
Den "stig" som korsar järnvägen här resterna av Fryksta - Klara Älvs Järnväg.

Om detta är kvar idag vet jag inte.

På sidan 309

av Sune Nylén, Tuesday, June 02, 2020, 16:56 (1414 dagar sedan) @ HKN

i BJ 1922 finns en bild tagen från samma plats, men vintertid. Inte mycket tycks ha förändrats på 100 år

Kilometersten vid BJ

av Hans B Keller, Tuesday, June 02, 2020, 17:02 (1414 dagar sedan) @ HKN

Längs BJ fanns även vid km 242 en sten.
[image]

[image]
Den "stig" som korsar järnvägen här resterna av Fryksta - Klara Älvs Järnväg.

Om detta är kvar idag vet jag inte.

=====
Kmp-stenen finns kvar, men kmp-stolpen ersatt av en ny med plåtskylt. Dessutom flyttad till andra sidan banan (västra sidan). Spåret har dessutom nu betongsliper./HBK

Kilometersten vid BJ

av Ola Almquist, Wednesday, June 03, 2020, 11:28 (1413 dagar sedan) @ Hans B Keller

Längs BJ fanns även vid km 242 en sten.
[image]

[image]
Den "stig" som korsar järnvägen här resterna av Fryksta - Klara Älvs Järnväg.

Om detta är kvar idag vet jag inte.

=====
Kmp-stenen finns kvar, men kmp-stolpen ersatt av en ny med plåtskylt. Dessutom flyttad till andra sidan banan (västra sidan). Spåret har dessutom nu betongsliper./HBK

En liten fråga i sammanhanget. Står kmp för kilometerpåle eller kilometerpunkt? I Str 171 Förkortningar från 1958-07-01 finns inte kmp med. Däremot kmt = kilometertavla.

/Ola

Kilometersten vid BJ

av Sven Bårström, Wednesday, June 03, 2020, 11:48 (1413 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kilometerpåle är den klassiska beteckningen. Såvitt jag förstår är detta meningen med förkortningen kmp.
Sven B