Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor (Järnväg allmänt)

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 01:09 (1417 dagar sedan)

Härmed fem järnvägsarkeologiska bilder tagna mellan 2013 och 2017. Säkert lokaliseras de snabbt av härvarande expertis!

Bild 1:

[image]


Bild 2:

[image]


Bild 3:

[image]


Bild 4:

[image]


Bild 5:

[image]

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Markus Frisén, Wednesday, June 03, 2020, 06:34 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

En är jag hyfsat säker på... bild 1 är från MÖJ, mellan... Linköping och Vreta Kloster.

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 09:40 (1416 dagar sedan) @ Markus Frisén

En är jag hyfsat säker på... bild 1 är från MÖJ, mellan... Linköping och Vreta Kloster.

Just, MÖJ:s bro över Svartån invid Bränninge station. Det finns rester av stolpfundament att beskåda på bropelarna och visst är det en fascinerande tanke att elrälsbussar har susat fram här!

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Granis, Wednesday, June 03, 2020, 09:29 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

(Du kan du... ;-) )

Bild 1:

MÖJs bro norr om Linköping (som Markus skriver)

Bild 3:

Vettsta?

Bild 5:

Fornåsa


/ L G :-)

.. du missade sista 1067-spårspannen i Törnåkra? Dessa lär vara rivna nu :-( Eller är det kanske nr 2?

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 09:42 (1416 dagar sedan) @ Granis

(Du kan du... ;-) )

Man har ju inte roligare än man gör sig!

Bild 1:


MÖJs bro norr om Linköping (som Markus skriver)

Bild 3:


Vettsta?

Bild 5:


Fornåsa


/ L G :-)

.. du missade sista 1067-spårspannen i Törnåkra? Dessa lär vara rivna nu :-( Eller är det kanske nr 2?

I det ovanstående har vi ett riktigt svar, dock inte förbundet med rätt bild.

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av js, Wednesday, June 03, 2020, 11:46 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Bild 4 är väl bro fästet över Svartån bränninge -Skänninge Bild 5 kanske Klockrike.

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Granis, Wednesday, June 03, 2020, 15:55 (1416 dagar sedan) @ js

Bild 5 kanske Klockrike.

Hmmm.. Hade liksom 50 % chans mellan Fornåsa och Klockrike, men hade för mig att linjen till Borensberg gick åt nordost från Klockrike. Men nu kollade jag på "historiska flygfoton" och såg att förhållandet där var lika som för linjen mot Motala från Fornåsa; åt nordväst. Så det kan nog stämma. Klockrike alltså...


/ L G :-)

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 20:19 (1416 dagar sedan) @ Granis

Tack för buden! Det är dock bara bild 1 som är tagen i Östergötland. Om någon fortfarande är frisk på att gissa lämnas här några ledtrådar.

Det är fråga om fyra olika spårvidder (inklusive MÖJ).

Bild 2 visar ett spår som trafikerats av såväl fjärrtåg som lokaltåg med H-lok och B6.

Bild 3 har vi (Granis!) snuddat vid.

Brofästet på bild 4 har aldrig passerats av något diesellok (men av två ånglok köpta begagnade från en annan bana). Det är också snart nittio år sedan något fordon överhuvud rullade här.

Bild 5 skiljer sig från de andra. Den är tagen i en stad som förr hade banor åt sju håll och sålunda direktförbindelse med nästan alla städer på ön. Numera återstår huvudbanan och en sidobana. Banan till höger på bilden hade hildingbussar!

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Ola Almquist, Wednesday, June 03, 2020, 20:26 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Bild 5 skiljer sig från de andra. Den är tagen i en stad som förr hade banor åt sju håll och sålunda direktförbindelse med nästan alla städer på ön. Numera återstår huvudbanan och en sidobana. Banan till höger på bilden hade hildingbussar!

Då gissar jag på Næstved.
Hildingbuss

/Ola

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Ola Almquist, Wednesday, June 03, 2020, 20:31 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Brofästet på bild 4 har aldrig passerats av något diesellok (men av två ånglok köpta begagnade från en annan bana). Det är också snart nittio år sedan något fordon överhuvud rullade här.

Då gissar jag på Vinströmmen på Voxna - Lobonäs Järnväg.

/Ola

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 20:39 (1416 dagar sedan) @ Ola Almquist

Brofästet på bild 4 har aldrig passerats av något diesellok (men av två ånglok köpta begagnade från en annan bana). Det är också snart nittio år sedan något fordon överhuvud rullade här.

Då gissar jag på Vinströmmen på Voxna - Lobonäs Järnväg.

/Ola

Alldeles riktigt!

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Mikael Blom, Wednesday, June 03, 2020, 20:37 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring


Bild 5 skiljer sig från de andra. Den är tagen i en stad som förr hade banor åt sju håll och sålunda direktförbindelse med nästan alla städer på ön. Numera återstår huvudbanan och en sidobana. Banan till höger på bilden hade hildingbussar!

Aha, då är det Odense. Kändes nästan danskt på något vis.
Länk Google Street View

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 20:40 (1416 dagar sedan) @ Mikael Blom


Bild 5 skiljer sig från de andra. Den är tagen i en stad som förr hade banor åt sju håll och sålunda direktförbindelse med nästan alla städer på ön. Numera återstår huvudbanan och en sidobana. Banan till höger på bilden hade hildingbussar!


Aha, då är det Odense. Kändes nästan danskt på något vis.
Länk Google Street View

Javisst!

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Mattias Jansson, Wednesday, June 03, 2020, 20:38 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Tack för buden! Det är dock bara bild 1 som är tagen i Östergötland. Om någon fortfarande är frisk på att gissa lämnas här några ledtrådar.

Det är fråga om fyra olika spårvidder (inklusive MÖJ).

Bild 2 visar ett spår som trafikerats av såväl fjärrtåg som lokaltåg med H-lok och B6.

Bild 3 har vi (Granis!) snuddat vid.

Brofästet på bild 4 har aldrig passerats av något diesellok (men av två ånglok köpta begagnade från en annan bana). Det är också snart nittio år sedan något fordon överhuvud rullade här.

Bild 5 skiljer sig från de andra. Den är tagen i en stad som förr hade banor åt sju håll och sålunda direktförbindelse med nästan alla städer på ön. Numera återstår huvudbanan och en sidobana. Banan till höger på bilden hade hildingbussar!

Då gissar jag på att bild 2 är Svartåbanan i de västra delarna av Örebro tätort.

Och att bild 4 är från Voxna-Lobonäs och att det är f d bron söder om Lövriset so du varit vid.

Samt att bild 5 är tagen i Odense och att det är f d banan till Brenderup och Middelfart till vänster och den till Bogense till höger.

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 20:42 (1416 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Då gissar jag på att bild 2 är Svartåbanan i de västra delarna av Örebro tätort.

Svartåbanan är det mycket riktigt, men snarare i de östra delarna av en annan ort.


Och att bild 4 är från Voxna-Lobonäs och att det är f d bron söder om Lövriset so du varit vid.

Samt att bild 5 är tagen i Odense och att det är f d banan till Brenderup och Middelfart till vänster och den till Bogense till höger.

Just, OMB till vänster och NFJ till höger. NFJ hade ju hildingbussar köpta såväl från NPMB (som Ola var inne på) som direkt från SJ.

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Mattias Jansson, Wednesday, June 03, 2020, 20:47 (1416 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Då gissar jag på att bild 2 är Svartåbanan i de västra delarna av Örebro tätort.


Svartåbanan är det mycket riktigt, men snarare i de östra delarna av en annan ort.


Och att bild 4 är från Voxna-Lobonäs och att det är f d bron söder om Lövriset so du varit vid.

Samt att bild 5 är tagen i Odense och att det är f d banan till Brenderup och Middelfart till vänster och den till Bogense till höger.


Just, OMB till vänster och NFJ till höger. NFJ hade ju hildingbussar köpta såväl från NPMB (som Ola var inne på) som direkt från SJ.

Ligger den kvar i Svartå en bit också? För inte finns det väl en oansluten stump kvar någonstans i mitten, i Fjugesta eller så?

Fem järnvägsarkeologiska bildgåtor

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 20:51 (1416 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ligger den kvar i Svartå en bit också? För inte finns det väl en oansluten stump kvar någonstans i mitten, i Fjugesta eller så?

Det är mycket riktigt utfarten från Svartå. Bilden är tagen i oktober 2015.