Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Wednesday, June 03, 2020, 14:36 (1394 dagar sedan)

Hur länge kunde f. d. privatbanevagnar gå kvar med sin privatbaneidentitet på SJ?

Rimligen väntade man väl till nästa revisionstillfälle eller förekom "ommärkningsinsatser" i förtid?

Frågan är föranledd av att jag just nu bygger en SJ Iar (f. d. SWB M2) åt en kompis för en anläggning med femtiotalsatmosfär. Kan M2:an ha gått med SWB-märkning in på femtiotalet? Sannolikt inte då banan förstatligades -45. Eller? Hoppet är ju som bekant det sista som överger en modellbyggare...

Hade man f. ö. även då fyraåriga revisionsintervall?

Olle S

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Granis, Wednesday, June 03, 2020, 15:45 (1394 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Om vi håller oss till vagnar -ånglok på SRJ/ DHJ och KURJ gick ju ”fullt privatbanemärkta” hela tiden hos SJ- så var det väl ändå lite samma sak med åtminstone vissa godsvagnar: De var ju ändå på väg bort, typ. Och de skulle inte flyttas från sin "hemmabana". Så det var inte bråttom.

I Roslagen kunde man se privatbanemärkta godsvagnar -oklart om de var i trafik då dock- ända in till 1960-talets sista år. Och på Gotland fanns det några såna ända tills järnvägarna där lagts ned vid samma decenniums början.

Skillnaden är väl då att dessa -till skillnad från nämnda ånglok- ”på papperet” hade SJ nummer och littera. Men inte (aldrig?) i praktiken då. På KURJ fanns t o m varianten att de fick SJ-littera (med ”tu” på slutet då) men behöll sina (låga) privatbanenummer!


/ L G

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Kjell Aghult, Wednesday, June 03, 2020, 16:46 (1394 dagar sedan) @ Granis

Om vi håller oss till vagnar -ånglok på SRJ/ DHJ och KURJ gick ju ”fullt privatbanemärkta” hela tiden hos SJ- så var det väl ändå lite samma sak med åtminstone vissa godsvagnar: De var ju ändå på väg bort, typ. Och de skulle inte flyttas från sin "hemmabana". Så det var inte bråttom.

I Roslagen kunde man se privatbanemärkta godsvagnar -oklart om de var i trafik då dock- ända in till 1960-talets sista år. Och på Gotland fanns det några såna ända tills järnvägarna där lagts ned vid samma decenniums början.

Skillnaden är väl då att dessa -till skillnad från nämnda ånglok- ”på papperet” hade SJ nummer och littera. Men inte (aldrig?) i praktiken då. På KURJ fanns t o m varianten att de fick SJ-littera (med ”tu” på slutet då) men behöll sina (låga) privatbanenummer!

Kunde det ha handlat om slopade vagnar? Som än inte hunnit skrotas? En uppgift med låg prioritet. Operativt skulle det ha varit opraktiskt att längre än nödvändigt arbeta med dubbla nummerserier.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande.

av Leif B, Wednesday, June 03, 2020, 21:57 (1393 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om vi håller oss till vagnar -ånglok på SRJ/ DHJ och KURJ gick ju ”fullt privatbanemärkta” hela tiden hos SJ- så var det väl ändå lite samma sak med åtminstone vissa godsvagnar: De var ju ändå på väg bort, typ. Och de skulle inte flyttas från sin "hemmabana". Så det var inte bråttom.

I Roslagen kunde man se privatbanemärkta godsvagnar -oklart om de var i trafik då dock- ända in till 1960-talets sista år. Och på Gotland fanns det några såna ända tills järnvägarna där lagts ned vid samma decenniums början.

Skillnaden är väl då att dessa -till skillnad från nämnda ånglok- ”på papperet” hade SJ nummer och littera. Men inte (aldrig?) i praktiken då. På KURJ fanns t o m varianten att de fick SJ-littera (med ”tu” på slutet då) men behöll sina (låga) privatbanenummer!

Kunde det ha handlat om slopade vagnar? Som än inte hunnit skrotas? En uppgift med låg prioritet. Operativt skulle det ha varit opraktiskt att längre än nödvändigt arbeta med dubbla nummerserier.

I detta fall var nog smalspåren och normalspåren olika världar. Varje smalspårsnät var ju - i stort sett - sin egen värld med samma lok och vagnar som rörde sig på samma bana/bannät och med samma personal som hanterade dem. De hade väl ingen nytta av att behöva lära sig ny nummer på sina välkända vagnar, så ommärkning var nog lågt prioriterat bland den lokala personalen. Möjligen var östgöta/smålands/ölandsnätet stort nog att omnumreringen kunde ha praktisk nytta.

I övrigt var det nog främst centrala staber etc som behövde ha ordning på kostnader, avskrivningar, revisioner etc på hela fordonsflottan.

I normalspårsvärlden, där mångdubbelt fler vagnar, rörde sig över mångdubbelt stora ytor många tusen järnvägsmän i landet - och kanske t o m utomlands - kunde behöva hanterar en viss (lasta den, rödkorta den och fakturerar en reparation, sända den mot hemjärnvägen etc, etc, där var det självfallet viktigt att få det gjort så snabbt som möjligt.

Jag tror det kan vara därför vi har så olika minnen av hur fort det gick.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Anders Nordebring, Wednesday, June 03, 2020, 19:24 (1394 dagar sedan) @ Granis

Om vi håller oss till vagnar -ånglok på SRJ/ DHJ och KURJ gick ju ”fullt privatbanemärkta” hela tiden hos SJ- så var det väl ändå lite samma sak med åtminstone vissa godsvagnar: De var ju ändå på väg bort, typ. Och de skulle inte flyttas från sin "hemmabana". Så det var inte bråttom.

I Roslagen kunde man se privatbanemärkta godsvagnar -oklart om de var i trafik då dock- ända in till 1960-talets sista år. Och på Gotland fanns det några såna ända tills järnvägarna där lagts ned vid samma decenniums början.

Skillnaden är väl då att dessa -till skillnad från nämnda ånglok- ”på papperet” hade SJ nummer och littera. Men inte (aldrig?) i praktiken då. På KURJ fanns t o m varianten att de fick SJ-littera (med ”tu” på slutet då) men behöll sina (låga) privatbanenummer!


/ L G


Jag kanske missförstod det ovanstående, men på f.d. KURJ märktes en del godsvagnar om med såväl "SJ" som nytt littera. Som nämnt behöll de förstås privatbanenumren.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Sune Nylén, Wednesday, June 03, 2020, 15:46 (1394 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Det skulle nog vara sällsynt. Visserligen stod det en HNJ O vagn utanför Fjällbo 1949, men de flesta märktes nog om rätt omgående utan att ha genomgått någon större revision. Det brukar väl stå i 77 an om övertagna och ommärkta och de som inte var det.
Så det kan du nog glömma.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Anders Sandgren, Wednesday, June 03, 2020, 19:04 (1394 dagar sedan) @ Sune Nylén

I regel märktes de om så fort det gick om de fick SJ-nummer. Men undantag fanns säkert,t.ex de som fick SJ-nummer men som slopades tämligen omgående.
De båda fd UGJ-lok som användes i skopkransväxlingen fick SJ-nummer men hade vid slopningen ändå UGJ-skyltar.
C7 1774 har fortfarande BJ-skylt på tendern trots att den var NOJ 37 däremellan.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av LOK, Wednesday, June 03, 2020, 20:23 (1394 dagar sedan) @ Sune Nylén

ASJ i hade ett par N-vagnar som koppelvagnar för transport av tunnelbanevagnar på SJ-spår. Dessa vagnar var registrerade som privatvagnar vid BJ, och hade BJ-märkning ännu på 1970-talet eller kanske till och med senare.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Anders Jansson, Wednesday, June 03, 2020, 19:02 (1394 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Det varierade något mellan de olika EJ-övertagen. Bästa sättet att få reda på hur det var med SWB-vagnar är att studera arkivkopian av ommärkningsordern i Mbr arkiv. Där brukar datum för rapporterad ommärkning finnas noterat.

Som exempel kan nämnas att VGJ införlivades med SJ vid halvårsskiftet 1948. Orderskrivelsen gällande ommärkning med SJ-beteckningar är daterad vid årsskiftet 1949/1950. Ommärkningarna är som regel rapporterade av huvudverkstaden i Göteborg under åren 1951-1954. Det finns dock ett flertal exempel på ommärkningar som utfördes även under åren 1955-1957. De sista rapporterade av filialverkstaden i Västervik.

Det faktum att ommärkning kunde dröja ett flertal år är förmodligen förklaringen till att EJ-nr angavs för respektive vagn i särtryck 77.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Ola Almquist, Wednesday, June 03, 2020, 20:55 (1394 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det varierade något mellan de olika EJ-övertagen. Bästa sättet att få reda på hur det var med SWB-vagnar är att studera arkivkopian av ommärkningsordern i Mbr arkiv. Där brukar datum för rapporterad ommärkning finnas noterat.

Som exempel kan nämnas att VGJ införlivades med SJ vid halvårsskiftet 1948. Orderskrivelsen gällande ommärkning med SJ-beteckningar är daterad vid årsskiftet 1949/1950. Ommärkningarna är som regel rapporterade av huvudverkstaden i Göteborg under åren 1951-1954. Det finns dock ett flertal exempel på ommärkningar som utfördes även under åren 1955-1957. De sista rapporterade av filialverkstaden i Västervik.

Det faktum att ommärkning kunde dröja ett flertal år är förmodligen förklaringen till att EJ-nr angavs för respektive vagn i särtryck 77.

Det hör till saken att det dröjde innan första gången ommärkning av smalspåriga godsvagnar överhuvud taget orderges. 891-vagnarna finns medtagna med SJ-nummer i Str 77 1947 och 1067-vagnarna i Str 77 1945. Sedan gick det fortare men när det gällde stora förvaltningar som VGJ m.fl., NVHJ och TÖJ tog det minst ett år efter övertagandet.

Diverse skrivelser finns här.

Det var nog en aning förvirrat exempelvis på 27 ts när ett tågsätt kunde bestå av vagnar från flera tidigare förvaltningar blandat med ommärkta vagnar med SJ-nummer. Det gällde att vara tydlig i kommunikationen. Vagnar som rullade på t.ex. Gotland var det nog mindre problem med men Öland hade ju färja till fastlandet och där skickades det fordon åt båda håll.

Jag tar inte upp normalspåriga godsvagnar då jag inte känner till tillräckligt mycket om dessa men jag skulle tro att man ansträngde sig mer när det gällde ommärkningarna av dessa då de kom i kontakt med ett större trafikområde.

/Ola

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, June 04, 2020, 13:19 (1393 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hur länge kunde f. d. privatbanevagnar gå kvar med sin privatbaneidentitet på SJ?

Rimligen väntade man väl till nästa revisionstillfälle eller förekom "ommärkningsinsatser" i förtid?

Frågan är föranledd av att jag just nu bygger en SJ Iar (f. d. SWB M2) åt en kompis för en anläggning med femtiotalsatmosfär. Kan M2:an ha gått med SWB-märkning in på femtiotalet? Sannolikt inte då banan förstatligades -45. Eller? Hoppet är ju som bekant det sista som överger en modellbyggare...

Hade man f. ö. även då fyraåriga revisionsintervall?

Olle S

Jag har på 1960-talet sett godsvagnar som haft kvar EJ-märkning men med en kompletterande skylt med texten "Tillhör SJ" (eller möjligen "Ägare SJ"). I Skåne fanns som bekant ett stort antal betvagnar (littera I och J) långt in på 1950-talet och jag har också sett sådana med gamla EJ-märkningen kvar, dock utan att gå i trafik, på 1960-talet. Betvagnarna användes väl enbart för sitt ändamål under ett fåtal månader på året och rörde sig nog inte utanför Skåne. Eftersom även numerären var stor kan det vara så att inte alla dessa vagnar märktes om med någon hög prioritet.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Jan Frelin, Thursday, June 04, 2020, 18:02 (1393 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

På denna bild från Persberg ser man tre gamla betvagnar från YJ (som verkar ha rekryterats till malmtrafik?), och en SJ Ias. Tyvärr ser man inte märkningen på Ias-vagnen, men två av de gamla betvagnarna är definitivt inte ommärkta. Får man spekulera kan det bero på att de inte avsågs tas upp i SJ:s fordonspark alls.

Persberg

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Ola Almquist, Thursday, June 04, 2020, 18:49 (1393 dagar sedan) @ Jan Frelin

På denna bild från Persberg ser man tre gamla betvagnar från YJ (som verkar ha rekryterats till malmtrafik?), och en SJ Ias. Tyvärr ser man inte märkningen på Ias-vagnen, men två av de gamla betvagnarna är definitivt inte ommärkta. Får man spekulera kan det bero på att de inte avsågs tas upp i SJ:s fordonspark alls.

Persberg

Apropå YJ så finns denna bild på G1 407 märkt "Tillhör S.J.".

Jag undrar om det inte är samma sak med I-vagnen Im 1737 på
denna bild från Vislanda 1943.

/Ola

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Jan Frelin, Thursday, June 04, 2020, 19:19 (1393 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden från Persberg är tyvärr odaterad, men gruvlaven i bakgrunden byggdes 1950 i samband med att Centralschaktet togs upp, så bilden är tagen efter det i alla fall.

Ommärkning av privatbanevagnar efter förstatligande

av Anders.k., Thursday, June 04, 2020, 19:40 (1393 dagar sedan) @ Jan Frelin

Dom här vagnarna står ju med i Särtryck 420, som järnvägsmuseum dessutom fördelaktigt scannat in så man kan följa när dessa vagnar skrotades eller ommärktes.

Verkar vara mest Im vagnar som ej implenterades i SJ vagnpark.


Sidan 469 så står Ystads vagnarna med i detta särtryck från 1952.

http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/rullande_materiel/

M.V.H Anders.k.

Ommärkning av privatbanevagnar - Ett exempel från 1955

av Anders Jansson, Saturday, June 06, 2020, 21:24 (1391 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Att det kunde dröja med ommärkningen framgår av nedanstående tjänsterapport från huvudverkstaden i Göteborg gällande september månad 1955.

[image]