Fortsatt om ånglok litt C7 i Skåne i histotrisk tid (Fordon: lok)
Hej, för en tid sedan upptäckte vi ju att ångloket C7 1774 varit på verkstadsbesök på driftverkstaden i Ängelholm 1948, 1949 och 1952. Det var lite intressant eftersom det är där vi nu har loket för att försöka få iordning på det.
Det som var frågan då var om litt C7 trafikerat några banor i trakten, men jag fick inga svar här i forumet, så idag tog jag hjälp av Robert Herpai för att söka i tidtabellsböcker från de banor jag misstänkt, från denna tid.
Det vi kom fram till var att möjliga banor i närheten var:
-Ängelholm-Klippan-Eslöv hade lok litt L11 tursatt, med en påeldad L11 i reserv i Klippan.
-Billesholm-Landskrona, här drogs tågen av S-lok.
-SSJ Åstorp-Värnamo var litt L i persontåg och E i godståg.
C7 nämns ingenstans, inte heller i vagnviktstabellerna.
C7 1774 kom ju närmst från NOJ (lok 37) och när man börjar kika närmre så finns C7 kvar i vagnsviktstabellerna 1951 på NOJ, men vi hittar det inte tursatt i några ord. tåg.
Min teori då...C7 1774 fanns kvar hela sin SJ-tid på NOJ, men som reservlok, ba-tåg osv, men eftersom Eksjöverkstaden stängde kort efter att NOJ blev SJ (vet någon när?) så var gjordes det tunga underhållet?
Nässjö torde inte haft sådant vid denna tid, och NOJ samt Ängelholm tillhörde alla SJ:s 10 maskinsektion. Maskintjänsten i Ängelholm hade 1950 65 man i stationär tjänst men 1955 började skolan ta över verksamheten. Kan det varit så att Ängelholm var en verkstad med kapacitet och resurser, men för lite att göra, så att det tunga underhållet av loken på NOJ styrdes till verkstaden i Ängelholm månntro?
...funderar HP på.