Ånglok flest pannbyte (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Friday, June 05, 2020, 08:34 (1415 dagar sedan)

LNER A1 [i]Ladas[/i] senare ombyggt till A3 har genomgått sju pannbyte !
LNER A3 [i]Firdaussi[/i] har genomgått sex pannbyte.
Dessa två lok tillhör inte de LNER maskinerna med störst kilometertal.
Jag känner inte till kilometertalet för dessa två lok, men det ligger mellan 2435.221 och 3621.024.

[b]Min fråga är:[/b] Vilket Svenskt ånglok har genomgått flest pannbyte ?

Ånglok flest pannbyte

av Anders Sandgren, Friday, June 05, 2020, 08:56 (1415 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Cc 735 hade sex pannbyten (7 pannor) men brotanpannan var ilagd under två omgångar så det vara bara sex pannor inblandade.
Men det finns fler lok som bytt panna många gånger.

När G-loken (första generationen) gick på malmbanan verkar pannbyten varit vanliga. Om man ser på rapporter därifrån varierar det en del vilken panna som ligger i vilket lok. Möjligen var det så att man inte hade resurser att göra större pannrevisioner där och istället bytte pannor mer frekvent för att revidera dem annorstädes. Eller så ville man hålla ner verkstadstiden och då kan det vara snabbare att byta panna, om övriga reparationer gick fortare så kan det vara ett bra sätt att hålla nere verkstadstiderna.

På lok som skadats i olyckor verkade man däremot ha tid att revidera pannan under tiden resten av loket reparerades och loket kunde då gå ut med samma panna det kom in med. Men pannan var ju då ur loket men lades tillbaka.

Ånglok flest pannbyte Intervall?

av BD, Friday, June 05, 2020, 10:58 (1415 dagar sedan) @ mormorsgruvan

LNER A1 [i]Ladas[/i] senare ombyggt till A3 har genomgått sju pannbyte !
LNER A3 [i]Firdaussi[/i] har genomgått sex pannbyte.
Dessa två lok tillhör inte de LNER maskinerna med störst kilometertal.
Jag känner inte till kilometertalet för dessa två lok, men det ligger mellan 2435.221 och 3621.024.

[b]Min fråga är:[/b] Vilket Svenskt ånglok har genomgått flest pannbyte ?

De loken hade nog en relativt kort livslängd. Pannbyte vart tredje år?

Ånglok flest pannbyte Intervall?

av Richard Loe, Friday, June 05, 2020, 11:40 (1415 dagar sedan) @ BD

LNER A1 [i]Ladas[/i] senare ombyggt till A3 har genomgått sju pannbyte !
LNER A3 [i]Firdaussi[/i] har genomgått sex pannbyte.
Dessa två lok tillhör inte de LNER maskinerna med störst kilometertal.
Jag känner inte till kilometertalet för dessa två lok, men det ligger mellan 2435.221 och 3621.024.

[b]Min fråga är:[/b] Vilket Svenskt ånglok har genomgått flest pannbyte ?


De loken hade nog en relativt kort livslängd. Pannbyte vart tredje år?

Knappast.

LNER litt A1 2566 Ladas, byggd som A1 1924, ombyggd till A3 (ny panna) 1939, slopad 1962.

LNER litt A3 2503 Firdaussi, byggd 1934, slopad 1963.

Det första A3 loket byggdes 1928, och därefter tillverkades inga nya A1 pannor. A1 loken byggdes om till A3 vid behov av pannbyte och sista ombyggnaden skedde 1948 (A1 2567 Sir Visto, byggd 1924).

Normalt så byttes pannor vid behov vid större reparationer, och behovet avgjordes främst av vattenkvalitén vid lokstallet där loken var placerade. LNER hade som policy att endast tillverka en typ av panna till sina respektive lokgrupper (A1, A3 och A4 räknades till en lokgrupp), så när A4 loken kom gick man över till att bygga A4 pannor. Det innebar att A3 loken fick A4 pannor om ny panna behövdes - ungefär hälften av A3 loken fick A4 pannor, och det bevarade A3 loket 4472 Flying Scotsman har en A4 panna.

Flying Scotsman

av mormorsgruvan, Saturday, June 06, 2020, 11:13 (1414 dagar sedan) @ Richard Loe

Detta lok har tydligen fått sin A4 panna efter att loket slopades i januari 1963.