Öa lok (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Friday, June 05, 2020, 13:06 (1393 dagar sedan)

Dessa blev tydligen misslyckade ?
Kunde bara dra fem vagnar !
Kunde konstruktörerna inte beräkna lokens dragkraft ?

Öa lok

av Peter Lidskog, Friday, June 05, 2020, 16:28 (1393 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Öa var accumulator lok konstruerade i första hand för elrevision eller elmontage tåg, och som sådana fungerande de tillfredsställande i över 30 år. Man avsåg även att kunna använda loken för lättare växling och här var väl resultatet mindre lyckat. Ett av de två loken användes i Stockholm och ansågs tämligen oanvändbart i denna tjänst, det andra i Töreboda fungerade bra.

Öa lok

av Bertil Bengtsson, Saturday, June 06, 2020, 08:44 (1392 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Jag såg ett Öa i Luleå, bör ha varit mot slutet av 50-talet.
Berra

Öa lok

av Peter Lidskog, Saturday, June 06, 2020, 19:32 (1392 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Mycket möjligt, mina uppgifter kommer från boken "Svenska Ellok" och beskriver naturligtvis inte all användning i detalj.

Öa lok

av Leif B, Saturday, June 06, 2020, 23:13 (1392 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Mycket möjligt, mina uppgifter kommer från boken "Svenska Ellok" och beskriver naturligtvis inte all användning i detalj.

Jag ser ingen motsättning alls: om man provat det i Stockholm och funnit det värdelöst i den tjänsten så är det väl högst troligt att man sedan provade det i annan tjänst och på annan plats, tills man hamnade rätt med loket.

Öa lok

av Peter Lidskog, Sunday, June 07, 2020, 05:42 (1391 dagar sedan) @ Leif B

Naturligtvis inte, jag uttryckte mej oklart. Får väl skylla på att det är över 30 år sedan jag använde svenska i dagligt bruk!

Öa lok

av Anders Svensson, Saturday, June 06, 2020, 20:52 (1392 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Och jag såg Öa 152 i Luleå (troligen) sommaren 1964, så då fanns det kvar där. //Anders