Tåget på gummidäck (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, June 05, 2020, 16:14 (1415 dagar sedan)

Skyllbergs Omnibus AB var dotterbolag till bruket. En gång ett av Askersunds "berömda sju bussbolag": Sverigerekord i relation till stadens storlek?

Redan från starten 1931 hade Skyllbergsbolaget trafiktillstånd hela vägen Askersund-Hallsberg.
Från början enda linje, med tre bussar. Tre dubbelturer om dagen gick fram till H, annonserade i "Kommunickans" bussdel. Med tiden kom också linjerna till Karlsborg, Laxå (två vägar), Vretstorp och Motala in där. Linjerna till Zinkgruvan och Tived valde att stå utanför. Alla hade var sin ägare.

Den återstartade persontrafiken med tåg var inte självtagen. Kungl Maj:ts tillstånd 1931 till trafikomläggning innehöll en reservation för behovstrafik. I april 1948 annonseras bara EN förbindelse som tåg - i "Kommunickans" bussdel: Vardagar Lerbäck 0702-Askersund 0745. Söndagar kördes förbindelsen med buss, 10 minuter snabbare.

Fler linjer tillkom: Bl a en genom trakterna österut kring Skogaholm: Där man en gång övervägt skolresor på skogsbanan till Hjärtasjön: Godsmotortrallan från Slipmaterial skulle ha byggts om för ändamålet.

Omnibusbolaget övertog 1955 även vagnslasten på ASLJ (Styckegodset övergått till Svelast 1947).
Juridiskt och taxemässigt var dock än ASLJ koncessionerad järnväg. Man använde en 4-tons lastbil med ett 10-tons släp. Och ett traktortåg med tre 5.5-tons släpvagnar (Bara två fick dock medföras samtidigt).

1957 "övertogs" de flesta småpersontågen söder om Hallsberg från SJ. Bussrörelsen omfatttade nu fem vagnar, stationerade i Skyllberg. Gråmålade.

SJ övertog 1961 Omnibusbolagets hela rörelse. Bolaget vilade till 1966, då det avvecklades.