Västerbotten 1975 (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Tuesday, June 09, 2020, 21:32 (1407 dagar sedan)

[image]Rc2 1090 ankommer med S 996 till spår 2. På spår 1 väntar tåget till Storuman med Y8 1211 + okänd Y8. Är det månne korvvagnen som skymtar till höger? Hällnäs 4 juli 1975.


[image]T43 217 har ankommit med P 4622 med sovvagnar till Malmö och Göteborg. Vännäs 7 juli 1975.


[image]Rc2 1056 med S 751 med 17 vagnar och Rc2 1075 med S 755 med 8 vagnar (ankom med 17 vagnar). Vännäs 7 juli 1975.

Västerbotten 1975

av Alex, Tuesday, June 09, 2020, 21:53 (1407 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Härliga bilder! Det blev en hel del Vännäs när jag pluggade i Umeå i slutet på 70-talet. Jag hann med T43 epoken men när jag flyttade från Umeå 1981 så var det elektrifierat och klart.

Västerbotten 1975

av Calle Wickberg, Tuesday, June 09, 2020, 22:43 (1407 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]Rc2 1090 ankommer med S 996 till spår 2. På spår 1 väntar tåget till Storuman med Y8 1211 + okänd Y8. Är det månne korvvagnen som skymtar till höger? Hällnäs 4 juli 1975.

Underbara bilder!

Hällnäs hade väl persontrafiken kvar så länge det kördes till Lycksele (nu är trafiken åter igen, men det är en modernare historia...) tänker jag, det vill säga till 1995, men hur länge stannade tågen på stambanan för resandeutbyte?

Västerbotten 1975

av Hans XH Karlsson, Tuesday, June 09, 2020, 23:29 (1407 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Hällnäs hade väl persontrafiken kvar så länge det kördes till Lycksele (nu är trafiken åter igen, men det är en modernare historia...) tänker jag, det vill säga till 1995, men hur länge stannade tågen på stambanan för resandeutbyte?

Sista tåg som planenligt stannade på stambanan var den 8 juni 1992 men det är mera att betrakta som av tvingande omständighet. När trafiken på Storuman ändrades till att genomföras med ett omlopp där Y1-an gick Vännäs-Lycksele-Hällnäs-Storuman-Vännäs gavs Bottenviken uppehåll i Hällnäs på nordgång för att skapa anslutning till Storuman. Dessa uppehåll med Bottenviken i Hällnäs pågick under perioden 10 juni 1991-8 juni 1992 och var de sista planenliga uppehållen i Hällnäs. Men dessförinnan hade alltså uppehållen för stambanetågen varit borta under ett antal år.
Under flera år i början på 1980-talet var det (utöver Storumantågen) endast dagtågen Stockholm-Luleå som gjorde uppehåll i Hällnäs. Dessa tåg kortades av så att de ej gick norr om Vännäs från tidtabellsskiftet den 3 juni 1984 men då började det under några år istället att gå en motorvagn på söndagskvällar i anslutning från Vännäs och stambanan upp mot Boden och den stannade i Hällnäs så det var inte riktigt slut med stambanetågsuppehåll ändå. Jag har inte riktigt klart för mig alla varianter de närmast påföljande åren eller när det slutligen upphörde att stambanetåg stannade i Hällnäs mer än det som jag ovan nämnt att uppehållen återkom i T91.

Västerbotten 1975

av Kari Korkala, Wednesday, June 10, 2020, 17:57 (1406 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bild tre ser man att Rc loken har olika backspeglar, kommer ihåg några lok 1980 med den"gamla" backspegeln, dom fladdrade som faan när man körde. Jag började som lokf.elev. När bytte man?
Mvh Kari Korkala

Västerbotten 1975

av Calle Wickberg, Wednesday, June 10, 2020, 22:27 (1406 dagar sedan) @ Kari Korkala

Bild tre ser man att Rc loken har olika backspeglar, kommer ihåg några lok 1980 med den"gamla" backspegeln, dom fladdrade som faan när man körde. Jag började som lokf.elev. När bytte man?
Mvh Kari Korkala

Inget riktigt svar, men en vidare fundering. Hur vanligt var det med den gamla typen av speglar, men med den nyare loggan, som på bilden från Vännäs? Noterar vidare att övriga lok har de nyare speglarna, men den gamla loggan.

Till och med vilket lok levererade man med de gamla speglarna? Gissar att de byttes ut successivt efter det.

Runt 1980 var det nog inte många lok kvar med gamla speglar...

Västerbotten 1975 - spänningsfall för Rc?

av Oskar F, Wednesday, June 10, 2020, 21:10 (1406 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Gick det verkligen att hålla tidtabellen med en Rc med så ansenlig tågvikt (17 vagnar) och upp till 17 promilles lutningar? Tänker främst på att spänningsfall uppstod genom bristande matning och ett Rc med stor reaktiv effekt och nedstyrning av dragkraften när linjespänningen sjunker kräver ganska mycket.