Finsk vs svensk banvaktstuga

av Harald, Friday, June 12, 2020, 10:56 (1413 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Byggnadskulturen på finsk och svensk landsbygd har mycket gemensamt, så det är inte så konstigt om ett par banvaktsstugor har likheter. Hustypen är väl inte ovanlig heller.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av Rasmus Axelsson, Friday, June 12, 2020, 11:36 (1413 dagar sedan) @ Harald

Byggnadskulturen på finsk och svensk landsbygd har mycket gemensamt, så det är inte så konstigt om ett par banvaktsstugor har likheter. Hustypen är väl inte ovanlig heller.


Om det vore så enkelt... men nu handlar det inte om raditionella allmogehus utan om byggnader där byggherren åtminstone i Sverige var ett statligt verk som byggde efter centralt framtagna typritningar. Vad den finska stugan är byggd efter system vågar jag mig dock inte på att hävda...

Finsk vs svensk banvaktstuga

av Harald, Friday, June 12, 2020, 13:26 (1413 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

De som gjorde ritningarna arbetade ju inte i ett vakuum, utan anslöt till rådande traditioner. Här ser det ut att vara en enkammarstuga, en inte ovanlig typ av enklare bostad.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av johanmmolin, Friday, June 12, 2020, 20:05 (1412 dagar sedan) @ Harald

Det anslöt ju till en byggnadstradition som var otroligt vanlig på landsbygden, i Sverige och med stor säkerhet även i Finland. Det är bara att googla på "enkammarstuga", "enrumsstuga" eller helt enkelt "torp".

Det var väl ungefär det minsta man kunde bygga som familjebostad, och att banvaktsstugor byggdes i anslutning till denna tradition var säkert mycket vanligt. Även enstaka stationshus. Har för mig att t ex Ombergs stationshus varit uppe till diskussion nyligen.

Var man för fattig för att t o m kunna bo i denna typ av hus,då var det nog ett skjulliknande ruckel i en dikeskant som gällde.

Så det var nog enklare att kopiera ritningar från trakten än tvärsöver riksgränserna, misstänker jag.

Att de båda stugorna handlar om en gemensam byggnadstradition, det är väl dock helt självklart. Jag antar att det går att hitta motsvarande hus i Norge. Danskarna skiljer sig väl en del, trähus var av förståeliga skäl inte särskilt vanligt hos dem.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av johanmmolin, Friday, June 12, 2020, 22:09 (1412 dagar sedan) @ johanmmolin

Tillägg till ovanstående: Rasmus kan givetvis ha rätt, och jämförelsen är ju intressant!

Men det finns alltså gott om andra möjligheter, som har åstadkommit snarlika resultat.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av Rasmus Axelsson, Friday, June 12, 2020, 23:12 (1412 dagar sedan) @ johanmmolin

Diskussionen är intressant, men eftersom jag inte vet något säkert om den finska banvaktstugans interiör, väljer jag att inte göra några större jämförelser mellan deras planlösningar. Det jag däremot redan vet om den svenska banvaktstugan i exemplet via mitt examensarbete om banvaktstugor är att den svenska banvaktstugan på sidan 50 är av typen från 1910-talet och inte har en traditionell enkelstugas planlösning, utan motsvaras av ett så kallat fyrdelat plan.

De övriga tidigare svenska statliga banvaktstugorna utvecklas inte alltid heller efter en klar traditionell planlösning, där de första SJ-banvaktstugorna omkring 1856-1862 har något för Sverige så ovanligt som ingången placerad vid gaveln och inte som brukligt är på långsidan! Nästa steg var 1872 års modell som snarast påminner om en sidokammarstuga, för att i och med 1892 års modell, här representerad av banvaktstuga 262 Rälstippen, övergå till ett tredelat plan, en planlösning som sedan fortsatte användas fram till den fyrdelade planen introducerades på 1910-talet.

Banvaktstugor och övriga järnvägsbyggnader byggdes nog sällan efter någon slump utan efter mer eller mindre medveten arkitektonisk gestaltning. Dessa arkitekter var också mycket riktigt inte några isolerade människor, utan levde i sin samtid och förhöll sig till historien på olika sätt.

Både den svenska och den finska banvaktstugan i ursprungsinlägget skiljer sig med rätt stor sannolikhet från de äldre, traditionella bostadshusen genom sin proportioner och relativt högresta och närmast stolta form, som i mitt tycke båda banvaktstugorna har gemensamma! Skulle man ställa en traditionell torpstuga bredvid dessa banvaktstugor skulle skillnaden bli uppenbar.

Åtminstone den svenska, men kanske även den finska, banvaktstugan verkar vara byggda under nationalromantiken, som av vissa kallades för nationalrealism. I detta blickade man bakåt i historien och man använde gärna genuina material och tekniker vilket kunde leda till att man bland annat byggde rejäla hus av liggtimmer eller handslaget tegel. Dessa banvaktstugor är dock inga fattigmansbyggen utan medvetet formgivna och rätt bastanta skapelser.


[image]

Foto från www.rautu.fi

[image]
Foto JvmKDAE00179 från Järnvägsmuseet

Det som däremot förvånar mig är detaljer i banvaktstugornas gemensamma yttre drag, som jag inte kan förklara säkert. Båda husen har ingången på den del av ena långsidan som ligger längst från banan och dörren skyddas av en separat, frihängande, liksom utdragen del av taket som inte stöttas av några stolpar från förstukvisten. Motsvarande skyddstak finns bland annat på byggnader som jag har förstått varit byggda som statliga skogvaktarbostäder vid ungefär samma tid! Förstukvistarna omges vidare av ett rätt bastant träräcke.

Runt ytterdörrarna finns sidofönster - den finska banvaktstugan har såväl sido- som överljusfönster medan den svenska banvaktstugans dörr bara har ett sidofönster. Lustigt nog har SJs banvaktstugor av trä av 1897 och 1902 års typritning samma sorts fönstersättning runt dörren som den finska banvaktstugan på bilden har, men inte alltså 1910-talets modell.

Båda banvaktstugornas fönster är modernt tättspröjsade och har ett litet fönster upp i gavelröstet, vilket kan tyda på att vinden var inredd eller tänkt att kunna inredas. I det svenska fallet fanns även trappa direkt upp på vinden innanför dörren.

Sen finns det självklart även olikheter mellan husen, såsom papptak på den finska och ett mer påkostat tegeltak på den svenska banvaktstugan; panel på den finska men (ännu inte?) på den svenska samt ett mer utvecklat listverk på den finska banvaktstugans fasad.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av johanmmolin, Saturday, June 13, 2020, 20:21 (1411 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

OK, nu förstår jag hur du tänker (tror jag). Om jag tolkar dig rätt så är åtminstone den svenska varianten en "upphottad" variant av landsbygdsarkitekturens enkammarstugor (och det är väl rimligt, som du skriver, att banvaktsstugorna skulle vara lite "finare", i detta fall såsom representant för ett statligt verk /styrelse).

Sedan är ju då frågan om den finska motsvarigheten är "importerad" från den svenska modellen, eller är i sin tur inspirerad av, på motsvarande sätt, finsk allmogebebyggelse. Men jag antar att det ena inte utesluter det andra. Det finns ju onekligen många likheter, även om den ena knappast är en ren blåkopia av den andra.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av Rasmus Axelsson, Sunday, June 14, 2020, 10:06 (1411 dagar sedan) @ johanmmolin

OK, nu förstår jag hur du tänker (tror jag). Om jag tolkar dig rätt så är åtminstone den svenska varianten en "upphottad" variant av landsbygdsarkitekturens enkammarstugor (och det är väl rimligt, som du skriver, att banvaktsstugorna skulle vara lite "finare", i detta fall såsom representant för ett statligt verk /styrelse).

Jag vet tyvärr inte något om arkitekternas intentioner bakom formgivningen av de svenska banvaktstugorna, eftersom jag inte har belägg för var man fick sin inspiration ifrån. Det jag däremot har förstått är att de tidigaste statliga banvaktstugorna, med ingången på gaveln istället för på långsidan, är ovanliga i sin utformning gentemot det traditionella byggandet och möjligen kan ha någon motsvarighet i s.k. gavelfarstuhus. Någon för mig i dagsläget okänd person har hävdat att den placeringen av ingången kan jämföras med något i brittisk byggtradition men det har jag inte undersökt närmare...

Sedan är ju då frågan om den finska motsvarigheten är "importerad" från den svenska modellen, eller är i sin tur inspirerad av, på motsvarande sätt, finsk allmogebebyggelse. Men jag antar att det ena inte utesluter det andra. Det finns ju onekligen många likheter, även om den ena knappast är en ren blåkopia av den andra.

Likheter finns men det är som sagt inga kopior, åt något håll.

Finsk vs svensk banvaktstuga

av Klas Blomberg, Monday, June 29, 2020, 23:26 (1395 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

De övriga tidigare svenska statliga banvaktstugorna utvecklas inte alltid heller efter en klar traditionell planlösning, där de första SJ-banvaktstugorna omkring 1856-1862 har något för Sverige så ovanligt som ingången placerad vid gaveln och inte som brukligt är på långsidan!

Ett sent inhopp - men de äldsta banvaktsstugorna, den i Herrljunga, påminner väldigt mycket om Snutastugan i Askersunds hembygdspark. I samma stad finns även Sagers stuga, väl inbäddad i grönska, så den är svårare att hitta bilder på, men planlösningen är den samma. Även ett så udda hus som den äldsta banvaktsstuhan i Herrljunga verkar vara sprungen ur äldre svensk byggnadstradition

Herrljunga i en tidigare tråd

Snutastugan