Fångvagnar i Europa (Fordon: vagnar)

av Anders Järvenpää, Wednesday, June 17, 2020, 10:35 (1403 dagar sedan)

I tidskriften Tåg 4/2020 finns en artikel om fångtransporter på järnväg där artikelförfattaren på sida 35 hävdar att det enda europeiska land som ännu använder fångvagnar är Schweiz.

Detta påstående väcker frågor eftersom det finska statliga tågbolaget VR har två fångvagnar Litt. Nom Nr:is 11003 och 11004 som går från H:fors till Uleåborg över Savolaxbanan i IC65 tisdagar och fredagar med retur i IC70 torsdagar och måndagar.

Jag finner det anmärkningsvärt om SJK och Tåg inte betraktar Finland som en del av Europa.

Här kommer en bunt bildlänkar som bevismaterial:
Fångvagn i Paltamo 2020
Fångvagn Hiirola-S:t Michel 2020
Fångvagn i Pieksämäki 2019
Fångvagn nära Idensalmi 2019 (notera den för den finska statsbanan speciella trekantiga blocksignalen)
Fångvagn i Kuopio 2019
Fångvagn i Pieksämäki 2016 (notera bussanslutningen till fängelset i Naarajärvi)

Vilken kvalité håller faktagranskningen i tidskriften Tåg?

Fångvagnar i Europa

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, June 17, 2020, 13:28 (1403 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I tidskriften Tåg 4/2020 finns en artikel om fångtransporter på järnväg där artikelförfattaren på sida 35 hävdar att det enda europeiska land som ännu använder fångvagnar är Schweiz.

Detta påstående väcker frågor eftersom det finska statliga tågbolaget VR har två fångvagnar Litt. Nom Nr:is 11003 och 11004 som går från H:fors till Uleåborg över Savolaxbanan i IC65 tisdagar och fredagar med retur i IC70 torsdagar och måndagar.

Jag finner det anmärkningsvärt om SJK och Tåg inte betraktar Finland som en del av Europa.

Även i Ryssland finns det fångvagnar.

Fångvagnar i Europa

av Oskar F, Wednesday, June 17, 2020, 13:36 (1403 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Jag finner det anmärkningsvärt om SJK och Tåg inte betraktar Finland som en del av Europa.

( ...)
Vilken kvalité håller faktagranskningen i tidskriften Tåg?

Tack för informationen om fångvagnarna i Finland. Faktagranskningen i Tåg kan jag också konstatera är lite si och så. Men när det påståendet gäller behöver ju inte din mening överst i citatet ovan vara sann. Jag tycker du ska mejla Tåg och påpeka sakfelet. Seriösa tidskrifter kan ju tänkas dels publicera en rättelse, dels förbättra faktagranskningen. Vi får hoppas ...

Fångvagnar i Europa

av Lennart Petersen, Wednesday, June 17, 2020, 17:36 (1403 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I tidskriften Tåg 4/2020 finns en artikel om fångtransporter på järnväg där artikelförfattaren på sida 35 hävdar att det enda europeiska land som ännu använder fångvagnar är Schweiz.

Detta påstående väcker frågor eftersom det finska statliga tågbolaget VR har två fångvagnar Litt. Nom Nr:is 11003 och 11004 som går från H:fors till Uleåborg över Savolaxbanan i IC65 tisdagar och fredagar med retur i IC70 torsdagar och måndagar.

Jag finner det anmärkningsvärt om SJK och Tåg inte betraktar Finland som en del av Europa.

Här kommer en bunt bildlänkar som bevismaterial:
Fångvagn i Paltamo 2020
Fångvagn Hiirola-S:t Michel 2020
Fångvagn i Pieksämäki 2019
Fångvagn nära Idensalmi 2019 (notera den för den finska statsbanan speciella trekantiga blocksignalen)
Fångvagn i Kuopio 2019
Fångvagn i Pieksämäki 2016 (notera bussanslutningen till fängelset i Naarajärvi)

Vilken kvalité håller faktagranskningen i tidskriften Tåg?

Det är nog svårt att överblicka alla järnvägsförvaltningar i Europa och hävda att ingen mer fångvagn finns.
Författaren kanske skulle nöjt sig ”en av få” eller ”kanske den ende”. Men i stort är det väl en liten petitess i en annars intressant artikel.
Och ämnet tåg och järnväg i sig är så fullt med fakta att det ofta slinker med någon liten groda.

Fångvagnar i Europa

av Lennart Nilsson, Wednesday, June 17, 2020, 17:58 (1403 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tilläggas kan att det i Finland även fanns ett fångrälsbussläp, Noab 12251 som som användes tillsammans med Dm6/Dm7

Fångvagnar i Europa

av Kari Korkala, Wednesday, June 17, 2020, 22:38 (1403 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Var det då man gjorde ett extra uppehåll i Pasila för "fångutbyte"?