Slöinge Station? (Byggnad)

av Tobias_Björkman, Sunday, June 21, 2020, 09:32 (1376 dagar sedan)

Hejsan,

länge vart intresserad av diverse äldre järnvägar och byggnader i Halland, främst Warberg - Ätran egentligen då jag har cyklat mycket i skogarna där den gick fram.

Men igår när jag pratade med en kompis som kommer ifrån Slöinge och vi kom in på gamla bilder och Eniros karttjänst där man kan jämföra nyare flygbilder med de från 1955-67 så kom vi in på Västkustbanans gamla dragning och vissa stationer.

Stationen i Slöinge, kunde vi hitta att den revs 1980. Min kompis är född 1977 så el 78 så har aldrig upplevt den men VKB fortsatte ju genom samhället ganka många år till och han bodde nära (lekte bl a på en av järnvägsbroarna, säkert till både lokförare och föräldrars förtret..)

Vi blev båda nyfikna om någon känner till mer aom just Stationen i Slöinge - varför riva en så fin byggnad när mycket annat ser ut att ha blivit sparat? Många av stationerna utmed MHJ ser ju mycket vackra ut, speciellt då de hade mera tinnar och torn i äldre dagar.

Det finns ju en hel del bilder och målningar i omlopp men jag hittar inte mycket skrivet så om någon vet något om stationsbyggnaden eller järnvägen genom Slöinge, allmänt, är det av intresse.

Vi har hittat banvakt.se och Stig Lundins sida, bägge mycket trevliga.

Mvh

Slöinge Station?

av Jim Hansson, Sunday, June 21, 2020, 18:45 (1376 dagar sedan) @ Tobias_Björkman

Hejsan,

länge vart intresserad av diverse äldre järnvägar och byggnader i Halland, främst Warberg - Ätran egentligen då jag har cyklat mycket i skogarna där den gick fram.

Men igår när jag pratade med en kompis som kommer ifrån Slöinge och vi kom in på gamla bilder och Eniros karttjänst där man kan jämföra nyare flygbilder med de från 1955-67 så kom vi in på Västkustbanans gamla dragning och vissa stationer.

Stationen i Slöinge, kunde vi hitta att den revs 1980. Min kompis är född 1977 så el 78 så har aldrig upplevt den men VKB fortsatte ju genom samhället ganka många år till och han bodde nära (lekte bl a på en av järnvägsbroarna, säkert till både lokförare och föräldrars förtret..)

Vi blev båda nyfikna om någon känner till mer aom just Stationen i Slöinge - varför riva en så fin byggnad när mycket annat ser ut att ha blivit sparat? Många av stationerna utmed MHJ ser ju mycket vackra ut, speciellt då de hade mera tinnar och torn i äldre dagar.

Det finns ju en hel del bilder och målningar i omlopp men jag hittar inte mycket skrivet så om någon vet något om stationsbyggnaden eller järnvägen genom Slöinge, allmänt, är det av intresse.

Vi har hittat banvakt.se och Stig Lundins sida, bägge mycket trevliga.

Mvh

https://digitaltmuseum.se/search/?q=sl%C3%B6inge&aq=owner%3F%3A%22S-JVM%22

Jim

Slöinge Station?

av Tobias_Björkman, Sunday, June 21, 2020, 19:42 (1376 dagar sedan) @ Jim Hansson

Tack, fina bilder. Undra varför de plockade bort alla fina tinnar och torn på många av de där stationerna..?
Skall kika mer i DM, men är fortfarande lite nyfiken på varför man rev den. Stationen i Tvååker lite längre norrut blev ju kvar t ex.

Slöinge Station?

av Rasmus Axelsson, Sunday, June 21, 2020, 23:24 (1376 dagar sedan) @ Tobias_Björkman

Tack, fina bilder. Undra varför de plockade bort alla fina tinnar och torn på många av de där stationerna..?

Dessa dekorationer på taket togs säkert bort eftersom de kräver mer underhåll såsom regelbunden rensning och tillsyn av plåtarna i takvinklarna än ett "rakare" tak gör.

Skall kika mer i DM, men är fortfarande lite nyfiken på varför man rev den. Stationen i Tvååker lite längre norrut blev ju kvar t ex.

Om du vill ha svar på den frågan skulle du antingen

1. kunna gå igenom lokalpressen och se om det skrevs något om rivningen, eftersom rivningar av stationshus ofta brukar väcka viss uppmärksamhet,
2. höra dig för med berört kommunarkiv om de har ett eventuellt rivningslov kvar från den tiden där det i bästa fall eventuellt kan stå något i en bifogad skrivelse, eller
3. undersöka vem som ägde marken där huset stod vid den tiden och utifrån svaret försöka söka upp lämpligt arkiv som kan ge svar på din fråga

Slöinge Station?

av Tobias_Björkman, Sunday, June 21, 2020, 23:43 (1376 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack!
Du har säkert rätt om taken, tornen mm. Lite synd, allla de där MHJ-stationerna var riktigt granna från början!

Bra idé, jag skall kika i Hallands Nyheter och Falkenbergs Kommun. Tänkte dock att här var en bra början, man vet aldrig, kanske finns en lokal person med kunskap.